Annons

Pripyat - Juli 2010

Produkter
(logga in för att koppla)

thetinyguy

Aktiv medlem
Hej,
Eftersom den andra Pripyat-tråden verkar mer eller mindre kaotisk tänkte jag börja en ny och se hur många som är intresserade.

Tidigare grupp har åkt med http://www.tourkiev.com/chernobyltour/
* SoloEast's staff will meet you at the departure point, check passports, dress code, etc. If you need to be picked up at your location we can do that too - just let us know.
* Drive to Chernobyl with passing "Dytyatky" (on the border of the 30-km "Zone of Estrangement"). We show you a documentary you'll like during 2 hours ride.
* Arrival to Chernobyl. Meeting with the leadership of "Chernobylinterinform" Agency.
* On the way to Power Plant we pass 10-km border and check point.
* Make a stop at the cooling chanel to feed the fish (cat fish if it's worm enough)
* Sightseeing of reactor # 4(from 100 m. distance).
* Stop near the "Red forest".Visit to Pripyat. Sightseeing of "Dead town" (hotel, school, ferris wheel, swimming pool, etc).
* Return to Chernobyl. Lunch.
* Calling in "Opachychi" village, meeting with "resettlers", people who have moved back to their villages after evacuation(optional).
* Important - Passage to "Rossokha" village, cemetery of military machineries - ACCESS FORBIDDEN BY THE GOVERNMENT STARTING APRIL 2008
* Passage through Control Point "Dytyatky". Measuring of radiation.
* Return to Kiev. (Back in Keiv around 6 p.m.)

Dagsturen kostar runt 160 USD.

Tanken är...
Torsdag (15:55): Flyg från Sverige till Kiev
Fredag: Fota Keiv
Lördag: Tjernobyl dagstur
Söndag (13:40): Flyg till Sverige

Aerosvit Airlines är de enda som flyger direkt från Arlanda för 3000kr tur och retur. Dock avgår deras flyg 15:55 och landar i Kiev 19:20, därför är det nog bättre att flyga på en Torsdag så man får en dag i Kiev. Hotell i Kiev går på runt 500kr per natt, så hela kalaset skulle gå på runt 6000kr eller lite mera.

Om du är intresserad att hänga med, fyll i nedan enligt följande mall (inget är bindande ännu).

A) Torsdag 8 Juli > Söndag 11 Juli
B) Torsdag 15 Juli > Söndag 18 Juli
C) Torsdag 22 Juli > Söndag 25 Juli

1. Andreas Burmester, Stockholm, ABC
 
Jag funderade på att åka med redan förra året men hade en annan resa på gång då och fick prioritera den. Vill med i år men det hänger lite på om jag kan få ledigt (A är inga problem, B bör inte vara några problem men jag är inte säker).

Jag bor i Malmö och en snabb titt på flygbiljetter visar att det kostar runt 2000kr från Köpenhamn men det finns inget direktflyg (blir via t.ex Riga)

Kristoffer Karlsson, Malmö - A(B)
 
1. Andreas Burmester, Stockholm, ABC
2. Kristoffer Karlsson, Malmö - A(B)
3. Tony WIlhelmsson, Stockholm - ABC
 
Bump... Sista Maj kör jag en check av oss som är intresserad så vi kan börja tänka på att boka biljetter osv.
 
Intresse finns även denna gång. Datum är säkert förhandlingsbart men tror idag att både ABC går att ordna. Ev har jag en till (ännu ej FS medlem) som vill delta. Kollar upp och återkommer!
 
Jag måste tyvärr dra mig ur men kommer förhoppningsvis att lösa det på egen hand längre fram.
 
Så då har vi alltså;

1. Andreas Burmester, Stockholm, ABC
2. Tony WIlhelmsson, Stockholm - ABC
3. Johan Carlswärd, Linköping - ABC (kanske +1)

Tony är du fortfarande intresserad? (och läser detta?)
 
Jupp, jag läser. Är fortfarande intresserad. Ska bara kolla med "regeringen" att det fortfarande är grönt så att säga....
 
Nope, "regeringen" meddelade att det planerats arbetsläger hemma på tomten under sommaren...

Således är permissionen indragen och därmed mina möjligheter att delta.
 
Det är inte aktuellt med en flerdagarstur i Tjernobyl? Var där förra året nämligen o det känns lite waste att åka dit igen på en likadan tur. :)
 
Jag är nog intresserad, bör kunna få semester de aktuella dagarna.

Andreas Skoglund, Göteborg - ABC således :)
 
Vad jag har märkt av de olika resebolagens rundturer så är det ungefär samma sväng man åker. Det som kan variera är vad man får se inne i Pripyat eftersom ingen myndighetsperson bryr sig om vad guiderna gör efter att de har passerat vägspärren i utkanten av staden. Det som jag skulle uppskatta om man gjorde en renodlad fotoresa dit vore att få mer tid just i Pripyat, något jag saknade när jag var där i September. Röda skogen är bara ett skogsbryn, man bör ändå inte kliva ur bilen där och man ser dosimetern sticka iväg rejält p g a den extrema strålningen, i övrigt är det inte mycket att se. Kruxet är nog att få någon av rundtursarrangörerna att ändra sin rundtur.

Har dock hört rykten om att Ukrainska staten har för avsikt att stänga Zonen för besökare men jag har tyvärr ingen handfastare information än så.
 
Hepp!

Jag skulle vara intresserad av en tur till Ukraina under våren 2011, om det blir någon. Dvs om det fortfarande är tillåtet.

Jag fortsätter sniffa denna tråd i fall något konkret händer...

/Johan
 
Jag och en god vän har pratat om att göra en resa till Tjernobyl, detta skulle kunna vara ett bra alternativ.

Har det kommit på tal om några nya datum?
 
Jag är nog intresserad, bör kunna få semester de aktuella dagarna.

Andreas Skoglund, Göteborg - ABC således :)

Jag är inte lite korkad, haha. Trodde det handlade om 2011, eller ja, jag var fortfarande kvar i 2009 och såg 2010 som nästa år. Nåja, jag kan nära nog när som helst.
 
Jag har funderat på att åka till/via Tjernobyl med motorcykel, men det låter sig kanske inte göras. Jag har varit i både norra Vitryssland och södra delen/halvan av Ukraina.

Mvh
Leif L
 
Klart intressant!

Låter mycket spännande - klart att jag är intresserad. Eftersom jag är Skåning flyger jag helst från Kastrup. Tider... Tja, det är långt fram i tiden. Med lite förvarning bör de flesta datum fungera.

Håkan Bergknut + 1 (med all säkerhet).
 
ANNONS