Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prickar på bilderna med min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

haberg2

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag köpte en D70 strax innan jul och har varit väldigt nöjd med den tills nu i helgen. Det var strålande fotograferingsväder och jag märkte plötsligt att det finns en hel del märkliga/suddiga prickar på bilderna. Har inte sett fenomenet tidigare. Först tänkte jag att det är fläckar på frontglaset men det är det inte. Vad kan det bero på? Någon som haft liknande problem??? Bifogar en bild som klart visar syndromet.

/Henrik.

Bilagor

• dsc_1971_edited-1.jpg
    dsc_1971_edited-1.jpg
    53.1 KB · Visningar: 688
Tack för snabba svar!. Skönt att höra att det är smuts på sensorn. Jag var lite nervös för att det var allvarligare än så.

En kompletterande fråga som kanske är lite OT. Jag har också fått ett vertikalt streck i sökaren. Det går spikrakt ner från mittersta AF-punkten till nederkanten av sökarbilden. Det är lite streckat i strukturen och har exakt samma "färg" som AF-punkterna. Någon som har sett det tidigare?

/me funderar på hur man kan missa att det står i feta bokstäver med röd rubrik längst upp på skapa ny diskussion att man ska citat; Söka bland äldre diskussioner först.

Eveningstar skrev:
/me funderar på hur man kan missa att det står i feta bokstäver med röd rubrik längst upp på skapa ny diskussion att man ska citat; Söka bland äldre diskussioner först.

Funderar på varför man måste skriva ett så spydigt inlägg för en sån sak, även om jag håller med dig i sak.

Thommy skrev:
Hade samma fenomen på min D70 förut och det var damm på sensorn som orsakade det. Jag lämnade in den på rengöring hos Lasses Kameraservice, dom fixade det medan jag väntade - tog ungefär 5-10 min.

Vad kostade det? Jag sitter och klurar på om man ska köpa nån slags utrustning för avdammning, men om det gick så fort så borde det varit rätt billigt antar jag? :)

En Hama blåsbälg eller liknande brukar vara det enda som krävs. Sätt kameran på spegellås, håll den med öppningen neråt och blås in mot sensorn. Klart.

Undvik tryckluft på burk.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto