Annons

Previews i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Finns det ngt sätt att få Lightroom 5 att i sina previews använda den i RAW-filen (NEF) inbyggda jpg-bilden? Som det nu är så när preview laddar in så förvandlas bilden och blir blaskigare och kontrastlösare som en raw-bild ju är. Detta för att den bild man först ser är ju den i raw-filen inbyggda jpg-bilden med kamerainställningarna. Kan man ställa in Lightroom med samma inställningar jag har i kameran? Har där en lätt skärpning egentligen som enda "bearbetning". Fotar enbart RAW och konverterar sedan de bilder jag verkligen vill använda. Har tidigare använt Lightroom enbart för katalogisering och Capture NX2 för att bearbeta bilderna. Skulle nu vilja använda Lightroom mer till bearbetning och NX2 bara till lite mer krävande bilder. Men om jag kan få lightrooom att visa previews med en lätt skärpning så tycker jag att det skulle vara lättare att välja bilder. Går det?
 
Nej det går inte vad jag vet. LR visar ju bilden baserat på de inställningar du gör i LR. Det skulle ju bli konstigt om LR visade en preview som inte stämmer med inställningarna. Du kan skapa en egen defaultinställning som liknar den du gör i kameran. Kom ihåg att det inte finns någon "rätt" inställning, det är bara fråga om tycke och smak.
 
Nej, LR kan inte läsa några kamerainställningar i raw-filen.

Ja, vid importen av bilderna kan du lägga på en lätt skärpning, jag använder själv förinställningen Sharpening Scenic på alla bilder.
 
Nej, LR kan inte läsa några kamerainställningar i raw-filen.

Ja, vid importen av bilderna kan du lägga på en lätt skärpning, jag använder själv förinställningen Sharpening Scenic på alla bilder.

Kan man lägga på det även sedan man importerat bilderna? Var gör man det? Kommer previews visa den bilden då? Jag har precis bytt dator och uppgraderat till Lightroom 5. Men alla bilder a är ju redan importerade i Lightroom. Vill inte importera dem igen för då tappar jag alla tabbar.
 
Kan man lägga på det även sedan man importerat bilderna? Var gör man det? Kommer previews visa den bilden då? Jag har precis bytt dator och uppgraderat till Lightroom 5. Men alla bilder a är ju redan importerade i Lightroom. Vill inte importera dem igen för då tappar jag alla tabbar.

Du behöver inte importera några bilder på nytt men så här på rak arm tror jag inte att du kan lägga på en import-förinställning annat än vid importen. I mina ögon är den lättaste lösningen på problemet att du låter LR generera förhandsvisningar (previews) i 1:1 på alla bilder, det tar en bra stund och en del diskutrymme (några GB per 10000 bilder tror jag) men det har du igen när du börjar jobba med bilderna. Det går fortare att få upp en korrekt bild och du slipper det där irriterande "skuttet" när LR byter från raw-filens förhandsvisning till sin egen. Glöm inte att bocka ur kryssrutan "Ta bort förhandsvisningar efter XX dagar" i inställningarna.

Vid framtida import lägger du på Scenic Sharpening och låter skapa förhandsvisningar direkt.

Nikon krypterar vissa delar av sina raw-filer för att tvinga folk att använda Capture NX eller View NX och har åtminstone inte tidigare låtit Adobe ta del av specifikationerna för sina filer, allt Adobe har gjort är alltså reverse engineering. Bland de bitar som är krypterade är väl "picture style" den mest efterfrågade, dvs möjligheten att läsa in färginställningar från kameran i LR (t.ex. vid fotografering i sv/v). Tidigare var även vitbalansen krypterad (i bl.a. D2X) men det verkar man ha kommit runt eller så har Nikon lämnat det spåret.
 
Kan man lägga på det även sedan man importerat bilderna? Var gör man det? Kommer previews visa den bilden då? Jag har precis bytt dator och uppgraderat till Lightroom 5. Men alla bilder a är ju redan importerade i Lightroom. Vill inte importera dem igen för då tappar jag alla tabbar.

Man kan "kopiera" framkallningsinställningar i LR.
Så ett sätt är att skapa en "Smart samling"/Smart collection" med villkor att bilderna inte har några justeringar.
Sen kan du markera alla bilder i samlingen och hoppa över till Develop.
Lägga på en viss grund skärpa eller en preset om du vill det.
Klicka på Synka (Sync) och bara välja att synka de saker du vill kopiera t ex skärpa.
Då kommer alla bilder du inte redan justeras att få den grund skärpa du vill ha.

Previews kommer då autoatiskt att uppdateras för alla bilder du "ändrat".
 
Man kan "kopiera" framkallningsinställningar i LR.
Så ett sätt är att skapa en "Smart samling"/Smart collection" med villkor att bilderna inte har några justeringar.
Sen kan du markera alla bilder i samlingen och hoppa över till Develop.
Lägga på en viss grund skärpa eller en preset om du vill det.
Klicka på Synka (Sync) och bara välja att synka de saker du vill kopiera t ex skärpa.
Då kommer alla bilder du inte redan justeras att få den grund skärpa du vill ha.

Previews kommer då autoatiskt att uppdateras för alla bilder du "ändrat".

Låter fint. Jag hittar under kamerakalibrering i LR5 två sorters D2X mode 3, dels D2X mode 3 och dels D2Xmode 3 v4. Någon som vet skillnaden?
I kameran (fotar RAW) så är den inställd på en ngt förändrad D2xmode 3. Har aldrig hört talas om v4 förut.
 
Man kan "kopiera" framkallningsinställningar i LR.
Så ett sätt är att skapa en "Smart samling"/Smart collection" med villkor att bilderna inte har några justeringar.
Sen kan du markera alla bilder i samlingen och hoppa över till Develop.
Lägga på en viss grund skärpa eller en preset om du vill det.
Klicka på Synka (Sync) och bara välja att synka de saker du vill kopiera t ex skärpa.
Då kommer alla bilder du inte redan justeras att få den grund skärpa du vill ha.

Previews kommer då autoatiskt att uppdateras för alla bilder du "ändrat".

Hittar inga kriterier för obehandlade bilder för att skapa smart collections utan bara för bilder som blivit behandlade.
Vad är det jag missar?
 
Hittar inga kriterier för obehandlade bilder för att skapa smart collections utan bara för bilder som blivit behandlade.
Vad är det jag missar?

Se bilder - man måste välja att det ska vara Falskt/False.
 

Bilagor

  • Swedish.jpg
    Swedish.jpg
    19.7 KB · Visningar: 44
  • English.jpg
    English.jpg
    20.4 KB · Visningar: 53
Låter fint. Jag hittar under kamerakalibrering i LR5 två sorters D2X mode 3, dels D2X mode 3 och dels D2Xmode 3 v4. Någon som vet skillnaden?
I kameran (fotar RAW) så är den inställd på en ngt förändrad D2xmode 3. Har aldrig hört talas om v4 förut.

Hittade ett svar på detta på DP review. V4 är en nyare betydligt förbättrad profil som tydligen liknar Nikons egen mycket. Olika kameror har olika kameraprofiler i Lightroom och de nämnda finns för bl a D300.

http://www.dpreview.com/forums/thread/3213552
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.