Håller i ganska mångt och mycket med TS (Sten Åke här).
Jag har en längre tid kört både OS X och Windows (om vi nu börjar att med att prata operativsystem - som vi lite får separera ifrån hårdvarufrågan). Har inga blåskärmar eller problem med min Windowsdatorer. Har någon gång trasslat och strulat, så att jag tex fått starta om, men inte mer än vad min MacBook Pro strulat.
Den har också sin beskärda del av problem (fick llite låsning och kernel panic för 1,5 år sedan vid en uppdatering av OS X, och fick ta hjälp av en kollega som fick installera om hela OS X på Macen).
Men... Mac har två fördelar emot PC:
1. Du kan i princip bara köpa kvalitetshårdvara då du enbart kan köpa Mac som tillverkats av Apple. De har generellt bra kontroll och bra byggkvalitet på sina maskiner (själva komponenter, dvs chippen inuti, är samma som för PC, men inga ifrån budget-serierna). Dvs det finns inga "billighetstillverkare" av Mac som släpper skräpmaskiner som på PC-sidan (där det finns massor med exempel på dåligt byggda maskiner, av dålig byggkvalitet, dålig QC, och dåliga komponenter).
2. Du får ett OS som är förinstallerat utan en massa skräpprogram. Den största plågan med PC och Windowsmaskiner är alla tillverkare som installerar trial-ware, ad-ware, och spy-ware på maskinerna. Detta är inga virus, men i praktiken beter de sig som virus, men som installerats av fabrikanterna själv (för att få några ynka dollar här och där ifrån crapware-tillverkarna). Dessa slöar ner maskinerna, och introducerar många nya säkerhetshål och problem som du aldrig har på en maskin med ren Windowsinstallation. Apple har alltid varit ett föredöme här och aldrig sålt sin användarupplevelse för sina kunder på det sättet som många PC-fabrikanter gör.
Varför funkar då PC och Windows så bra för många här i tråden?
1. Jo, därför att dyrare pro-maskiner ifrån stora tillverkare innehåller normalt lite mindre crap-ware än vad deras konsument-maskiner gör. Jämför tex ThinkPad ifrån Lenovo med deras billigare Yoga eller IdeaPad, och du ser en stor skillnad.
2. Nästan alla större arbetsplatser där jag jobbat har haft enormt bra och stabila Windowsmaskiner. Varför? Jo, dels köper de oftast in kvalitetshårdvara, och dels så slänger de alltid ut fabrikanternas OS-installation, och ersätter den med en egen OS-image som de själva satt upp (som i botten bygger på en ren Windows-installation direkt ifrån Microsoft).
3. Entusiaster som bygger ihop sina egan PC (eller som jag som beställt ett färdigmonterat bygge ifrån en leverantör som Alina) får inte heller någon crapware då de installerar antingen en OEM, builder-version, eller retail-version av Windows. Där finns inte heller någon crapware med som saboterar systemet.
Min rekommendation (utan inbördes prioritet):
1. Köp en bra dator ifrån Apple, men då skall det också helst vara Pro-serien. Många av deras café-datorer för expressodrickande hipsters är inte alltid så optimala för fotoredigering och skrivarbete (sämre skärmar och sämre hårdvara/prestanda, sämre tangentbord, etc). Även deras iMacar har kassa skärmar för fotoredigering (för blanka och hemska, de säljer bara på hög upplösning - vilket inte är den viktigtigaste parametern för fotoredigering - och missar en del av de som verkligen är viktiga). Undvik dessa dyra iMac och lägg istället pengarna på att köpa skärm/skärmar ifrån NEC eller Eizo.
2. Köp en bra PC med kvalitetshårdvara genom att välja stora tillverkares (tex HP och Lenovi) och enbart deras Pro-serier. Se helst till att få installerat en ren Windows-version, men har du inte mlöjlighet så försök att manuellt avinstallera eventuell crap-ware om det finns.
3. Är du osäker på punkt 2. ovan; köp en Surface Pro ifrån Microsoft. Har själv flera i familjen, och de håller precis lika hög byggkvalitet och bra interna komponenter som min MacBook Pro. Dock så har den för portabelt bruk lite annorlunda konfiguration där aktiv penna (ungf som inbyggd Wacomplatta), men inte lika bra tangentbord och platta som en vanlig bärbar (bara så att man är medveten om det). Dock perfekt med aktiv penna just för fotoredigering i tex Ps eller Lr.
4. Som ett alternativ så har Microsoft börjat sälja andra tillverkares datorer, men med deras egna rena Windows-installation. Har funnits länge utomlands och kallas "Microsoft Signature Series", men kommer att komma till Sverige inom kort.
5. För stationära skrivbordsdatorer (gäller inte bärbart): beställ ett färdigt bygge ifrån någon känd svensk leverantör som tex Inet, Alina, Komplett, Webhallen, etc. De har färdiga och väl balanserade paket/konfigurationer att välja på (om du inte har kunskap om det själv), och de installerar alla rena Windows-versioner på sina datorer (ingen crapware).
Annat kort värt att notera gällande bärbara datorer;
Bästa touchpad har Apple på sina bärbara. Bästa tangentbord har Lenovo på ThinkPad (dock inte alla modeller som tex tunna X1, välj då tex TP440 för optimalt tangentbord). Bland de bästa skärmarna har Apple, men välj då enbart MacBook Pro (inte deras tunna cafédatorer). Bästa fotoredigering med penna har Microsoft med Surface Pro.
Lycka till!
Väljer du bra inköp så får du normalt en relativt bekymmersfri datorupplevelse, men helt kommer du aldrig att vara befriad ifrån problem. För eller senare kommer något att strula. Men väljer man rätt så kommer PC/Windows inte att strula mer än Mac/OS X, och med rätt val kommer bägge alternativ att ge en bra användarupplevelelse för både fotoredigering och andra uppgifter.
Dagens mesta strul, hägningar av system, hängningar av applikationer och tvingade omstarter upplever jag inte med datorer, men med surfplattor och telefoner (som jag tvingas starta om, och döda hängda appar betydligt oftare på än mina Mac/PC).