Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressvästar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag brukar tycka att du är både rolig och vettig oftast, Erik, men nu är du fan ute på tunn is. Bara för att tvåla till dig så säger jag helt rakt och ärligt såhär: Kristoffer har i sin FS-profil betydligt bättre, snyggare och intressantare bilder än vad du har.
Spelar det nån som helst jävla roll om man fotat i en kvart eller i hundra år? Nä, verkligen inte. En bra bild är en bra bild. Gå nu och lägg dig, för det verkar vara något du är sur på, eller hur? ;-)

Instämmer helt med dig Martin!

Kristoffer, ignorera Erik J:s kommentarer i denna tråd. Erik J kan vara ganska fyndig, men här gör han bara bort sig.

/Michael

OK; nu fick jag på pälsen.

Det bar visst lite galet avsted detta; och det var nog mitt fel.
Det som jag reagerade på var "pressvästar" / "mediavästar".
Skal det vara så att alla som äger en kamra, kann ta på sej en "pressväst" och agera fotojournalist vid t.ex. en olycka? Undrar på om det kann bli lite kaotisk på olycksplatsen då.
Ett uppdragsavtal med en ansvarlig redaktion måsste vel finnas och kunna visas frem till ex.v. räddningslädningen?

Jag har intet imot dina ambitioner, Kristoffer; och ställer inte dina bilder på fotosidan upp mot varken mina eller Martin's. Men jag tycker det är fel att "vemsomhelst" skal agera fotojournalist och kämpa om platsen med etablerte yrkespersoner.

Starta nu med att rätta till din profil på Fotosidan, få ordning på dina frilans-avtal, så synas du mer seriös enn du värkade vara i går.

Jag har sagt kämpa på och lycka till. Vill värkligen upprepa det!
mvh Erik J

Re: OK; nu fick jag på pälsen.

fujicanon skrev:
...Men jag tycker det är fel att "vemsomhelst" skal agera fotojournalist och kämpa om platsen med etablerte yrkespersoner...

Vem ska avgöra vilka som ska få fotografera?

Vem ska avgöra vilken typ av plats man ska få fotografera på?

Om ngn vrickat foten på Stora torget, får jag då ta upp kameran för att plåta?

Fö är det väl bra att ha en varselväst så att ha varselväst så att insatspersonalen ser vem som är vad.

Naturligtvis vore det kanske bäst för insatspersonalen om inga andra var på platsen, men nu lever vi i ett fritt land(?) där man får dokumentera vad som händer, även om det är en olycksplats.
Tack och lov finns det ingen högre makt som väljer vem eller vilka som får dokumentera.

Re: OK; nu fick jag på pälsen.

fujicanon skrev:

Skal det vara så att alla som äger en kamra, kann ta på sej en "pressväst" och agera fotojournalist vid t.ex. en olycka? Undrar på om det kann bli lite kaotisk på olycksplatsen då.

Eftersom det är fritt fram idag och inte är några större problem så är det väl svar på frågan.

Däremot är det ibland problem med nyfiken allmänhet som inte har vett att flytta på sig. En ansvarstagande fotograf är inte i vägen och lyder räddningspersonalen.

Ett uppdragsavtal med en ansvarlig redaktion måsste vel finnas och kunna visas frem till ex.v. räddningslädningen?

Något sådant allmänt krav vore orimligt. Det är fritt för vem som helst att göra journalistiska jobb på ren spekulation. Däremot kan räddningsledningen avhysa folk om säkerhetsläget kräver det. Då brukar folk med presslegitimation få stanna. Men inte alltid.

Men jag tycker det är fel att "vemsomhelst" skal agera fotojournalist och kämpa om platsen med etablerte yrkespersoner.

Alla är vi barn i början. Jag är pressfotograf och väletablerad, men varken jag eller andra kollegor brukar bli sura på färska ynglingar så länge de sköter sig. Gör det inte det brukar de få höra det.

Det var min undran....

Magnus sejer:..Då brukar folk med presslegitimation få stanna. Men inte alltid....

Har man ingen presslegitimation borde man inte ha PRESS på västen heller, tycker jag.
/Erik J.........som turligt för er, inte har ambitioner om att värka som skrivande eller fotande journalist :)))
( Håppet om det sista sänkte ju Martin :-(( )

Re: Det var min undran....

fujicanon skrev:
...Har man ingen presslegitimation borde man inte ha PRESS på västen heller, tycker jag...

Nu finns det ingen officiell presslegitimation. Ett par fackförbund(?) ger ut egna, men dessa är egentligen inte mer godkända än ett du själv gör i dator och skrivare (jo, fackens sk pressleg är godkända som leg, vilket egna inte är).

Press, media, fotograf etc är inga skyddade titlar, och du får alltså kalla dig något av detta utan att göra något olagligt.

Mao kan vem som helst ha en varselväst med texten "PRESS" på, man kan naturligtvis ha texten "NYFIKEN" på om man hellre vill ha det.

Är man ivägen så blir man troligen bortmotad från platsen, oavsett vilken text man väljer.

Re: Re: Det var min undran....

FILM) (ulltand skrev:
Nu finns det ingen officiell presslegitimation. Ett par fackförbund(?) ger ut egna, men dessa är egentligen inte mer godkända än ett du själv gör i dator och skrivare (jo, fackens sk pressleg är godkända som leg, vilket egna inte är).

Jag håller inte riktigt med om din beskrivning.

Trots allt accepteras press-ID-korten av räddningstjänsten, myndigheter osv vilket hemmagjorda varianter inte gör. Detta ger ju kortet en officiell status och funktion.

Det är också en krävande process att få utge press-ID-kort viket SIF för något år sedan fick tillsånd till för de medlemmar som jobbar på SVT och Sveriges Radio i fält i journalistiska sammanhang.

Att det sen inte är olagligt att göra ett kort som är hyggligt likt ett press-ID-kort är en annan sak liksom att titeln journalist inte är skyddad.

Re: Re: Re: Det var min undran....

froderberg skrev:
...Trots allt accepteras press-ID-korten av räddningstjänsten, myndigheter osv vilket hemmagjorda varianter inte gör. Detta ger ju kortet en officiell status och funktion...

Nu visste jag att det jag skrev skulle kommenteras :)

...Men fortfarande är ett sk pressleg inget yrkeslegitimation!

Re: Re: Re: Re: Det var min undran....

FILM) (ulltand skrev:
...Men fortfarande är ett sk pressleg inget yrkeslegitimation!

Du blandar ihop skyddade yrkestitlar med yrkeslegitimation.

Presslegget är inte en yrkeslegitimation som läkare eller sjuksköterska har. Men väl en giltig legitimation som visar vad du har för yrke.

Slänger in en kommentar då jag är i samma sits.

Jag har ingen anställning, jag har avtal med SVT men levererar även till lokal- och riksmedia. Både jag och Kristoffer går i skolan (gymnasiet) så mer kan man nog inte begära av oss i den här åldern. Det jag vet är att det jobb vi gör uppskattas väldigt mycket av de vi samarbetar med. Några större summor drar vi inte in, men för oss är det ett roligt intresse som ger lite extrapengar. Jag vill inte säga exakt vad jag tjänar, men den här månaden så är det i alla fall studiebidraget multiplicerat några gånger.

En reflexväst vill vi inte ha för att det är tufft, eller vad ni tror. Ute vid vägarna där trafikolyckor sker arbetar man bara några meter från döden (bilar i 100km/h). En väst som får mig att synas tydligt känns tryggare, men även som en bra grej för räddningspersonalen som vet att vi gör ett seriöst jobb och inte ser ut som nyfikna privatpersoner.

Jag kräver inte respekt av någon, men de negativa kommentarer som har getts i den här tråden är meningslösa.

Mvh Markus Dahlberg

markusd skrev:
Slänger in en kommentar då jag är i samma sits.

Jag har ingen anställning, jag har avtal med SVT men levererar även till lokal- och riksmedia. Både jag och Kristoffer går i skolan (gymnasiet) så mer kan man nog inte begära av oss i den här åldern. Det jag vet är att det jobb vi gör uppskattas väldigt mycket av de vi samarbetar med. Några större summor drar vi inte in, men för oss är det ett roligt intresse som ger lite extrapengar. Jag vill inte säga exakt vad jag tjänar, men den här månaden så är det i alla fall studiebidraget multiplicerat några gånger.

En reflexväst vill vi inte ha för att det är tufft, eller vad ni tror. Ute vid vägarna där trafikolyckor sker arbetar man bara några meter från döden (bilar i 100km/h). En väst som får mig att synas tydligt känns tryggare, men även som en bra grej för räddningspersonalen som vet att vi gör ett seriöst jobb och inte ser ut som nyfikna privatpersoner.

Jag kräver inte respekt av någon, men de negativa kommentarer som har getts i den här tråden är meningslösa.

Det är så rätt markus.Vissa i denna tråd verkar tro att vi ska skaffa västarna för att få respekt. I våran ålder räknas det nog mest som en nördig sak att ha väst. Så alla som tror att vi gör det för att vara häftia kan väl skippa sina kommentarer så gör vi som vi vill och ni som ni vill.

Re: Det var min undran....

fujicanon skrev:
Har man ingen presslegitimation borde man inte ha PRESS på västen heller, tycker jag.
Jag vet inte alls hur sånt här funkar, men jag tycker nog också att det kanske är lite fånigt att det står "press". Däremot kan det ju vara vettigt att ha en reflexväst för att visa att man är lite seriös, och att man är där för att utföra något, inte bara glana och vara ivägen.

( Håppet om det sista sänkte ju Martin :-(( )
Äh, sluta fåna dig. Jag menade absolut inget illa. Men du uttryckte dig på ett ganska dåligt sätt, så jag tyckte att det var lika bra att ta ner dig lite på jorden;-)

Alla är bra på olika saker, och man bör uppmuntra dem som har ambitioner. Jag minns inte om det var på FS jag läste det, men någon skrev att det är typiskt svenskt att vara negativ mot någon som uttrycker att den vill göra något speciellt. Det är väl den förbannade "jantelagen" det handlar om. "Tro inte att du är något". Det är så fel och dumt så det är inte klokt. Tvärtom ska det vara; tro att du ÄR något och kan göra det du vill. Skit i om surkartar säger att det inte går;-)

Hoppas du inte tog illa upp Erik, det var inte alls meningen!

Re: Re: Det var min undran....

Makten skrev:
Jag vet inte alls hur sånt här funkar, men jag tycker nog också att det kanske är lite fånigt att det står "press". Däremot kan det ju vara vettigt att ha en reflexväst för att visa att man är lite seriös, och att man är där för att utföra något, inte bara glana och vara ivägen.

Det må vara fånigt att det står något i stil med PRESS på västarna. Detta gör det för att de som arbetar med olyckan lättare ska se vad man gör där. Man gör det helt enkelt för att underlätt för blåljuspersonalen.

Kolla på vägverkets hemsida.

Om allt skall vara rätt och man skall få arbeta på en av Vägverkets vägar skall man även vara utbildad (har för mig att kursen heter "Arbete på väg" när jag gick den.) Efter utbildning så får man ett intyg på detta. På denna kurs får man även veta vilken utrustning som är godkänd, tex gäller klass3 väst och klass2 byxa vid mörker.

Själv brukar jag fuska och inte använda väst tyvärr. (Har bara en gul väst i bilen och det är inte rätt, men bra att ha om man får punktering.)

Det jag mycket oftare använder är en skyddsväst och ibland hjälm då jag ofta filmar i röriga miljöer som tex derbyt på Råsunda igår.

Jag har aldrig blivigt tillfrågad av någon Räddningspersonal/Polis om varför jag inte har väst när jag är ute på vägen och springer med min kamera. Men det är säkert stor skillnad på att jobba i Stockholm och en småstad.

Jag har aldrig sett någon fotograf med väst på sig i Stockholm. Men jag kommer ihåg för något år sedan pratade vi alla som jobbar med detta att vi skulle beställa lika dana västar.

I Stockholm är vi ett "järngäng" på ca 12-15 personer som fotograferar och filmar på nätterna/helgerna för de olika medierna. Ibland är det någon ny som dyker upp och vi är aldrig dumma mot dessa, vi är lite fåordiga och vill inte stå och prata så mycket, men det beror på att vi koncentrerar oss på att få bilderna och inte prata bort situationen. Det är alltid en klar ökning på sommaren med nykomlingar som försöker slå sig in men dessa brukar tröttna efter någon månad.

Jo tack; jag är på jorden...

...och går inte ut i mörker utan reflex. På land står det "Friskis o Svettis" på ryggen; på sjöen "Helly Hansen".

Men jag undrar på hur det skal se ut på stan om alla kameraägare med håpp om ett scoop, går rundt med PRESS på ryggen.
Orsaken till att jag uppfattade Kristoffer dårlig, var hans beskrivning i profilen, där han sejer sej hatt kamera i 1 månad. En journalist borde vara aktuell........

Annars diskuteras 2 saker här (minst); reflex för trafiksäkerhet och PRESS för identifikasion.

mvh Erik J

Robin Gyllander skrev:
Den här?
länk

Denna är bara godkänd för EN1150.

EN471/2003 Den harmoniserade EU-standarden och normen EN471/2003 för Synlighetshöjande Skyddskläder för professionellt bruk - Varselkläder, beskriver bla hur Refelxvästar ska vara utformade för att ge godkänd skyddsverkan för olika ändamål. Det finns tre olika klasser. De olika skyddsklasserna beror på:

1. Ytan av bakgrundsmaterial(tyg) och reflexband
2. Materialens reflekterande och synlighetshöjande förmåga.

Tillåtna färger är Fluorescerande Gul, Orange och Röd. Materialen måste ha vissa fysiska egenskaper med avseende på slitstyrka och hållfasthet. Bara särskilt utsedda testanstalter har rätt att certifiera reflexvästen enligt EUs normer. Direktivet specifierar även hur skyddskläderna skall vara märkta och förpackade.

EN1150 Är den harmoniserade EU-standarden och normen för Synlighetshöjande Skyddskläder för fritidsbruk - Varselkläder. Kraven är då inte lika hårda som för EN471/2003. REFLEXSAFEs Reflexvästar enligt EN1150 har dock samma material som de EN471-klassade västarna.

ANNONS