Annons

Pressning av svart-vit film.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag förstår mig inte på Kodak !!!!!!!!!
De har producerat 3 (numera 4 bla 400 UC) bra Portrafilmer.
De är: NV,VC,BW och UC.
Jag älskar deras BW vid bröllop då det är en c41-svart-vit film. MEN, ja nu kommer det:

Varför finns den inte i iso 160? Det kan väl inte vara så jävla svårt att tillverka ?
Det finns ju 160 NC och 160 VC men varför inte 160 BW ? Jag vill ha en 160 BW och jag kan väl inte vara ensam om det?

Mina frågor är följande:

1. Är jag ensam om att tycka att det borde finnas 160 BW ?

2. Är det någon som testat att pressa 400 BW till 160 eller 100 ISO ? Hur illa blev det? resultat? Rekommenderas det?

Niklas, finns även som 160 ISO

Om du har en 400-film som du vill använda som 160 blir det väl motsatsen till att pressa (pull istället för push på engelska). Vad man gör då är väl att man överexponerar och underframkallar. Färgneg (portra 400 BW räknas väl som färgneg?) generellt mår väl ganska bra av överexponering, som jag har förstått det, iallafall bättre än underexponering. Jag har inte provat själv men jag vet folk som kör portra 800 som 400 på bröllop för att få mjukare toner t ex.

Nu......

..har jag pratat med Kodak i Sverige och det var en "upplevelse.........
Först telefonkö, och när jag kom fram så var det upptaget hos informationschefen.......och när jag väl kom fram.....ville hon inte svara på frågorna...utan hänvisade mig till en försäljningschef........som inte var på kontoret....som på telefonsvararen hänvisade til sin mobil...men sa det så snabbt att jag fick ringa växlen och få det av de.......ringer personen på mobilen....då är den avstängd.......ringer senare på dagen och kommer fram......Frågar varför BW inte finns som 160 och fick då svaret att den är så finkornig att deras BW 400 motsvarar 160 . . . . . . Frågade då om man kunde pressa BW 400 till 160...men det visst hon inte.....tackade för mig och lade på !!!!

Herre gud, en hel upplevelse med att kontakta Kodak . . . . . .

Niklas, som inte ringer dem igen

Hej Niklas , jag har inte använt denna filmen men väl 400CN , DEN filmen var väldigt tollerant mot överexponering ( ganska låg kontrast ) och jag kunde exponera efter 200 asa utan at ändra framkallningen , kanske det funkar lika bra med denna ??

Det är ett bra förslag, men jag övergav 400CN för många år sedan då jag tycker den har en "grå" slöja över alla bilderna + mitt labb och andra labb gillar den inte riktigt .Den är svår att kopiera .

Därför jag kör med portran då alla labb klarar den bra.

/// NIKLAS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar