Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pressning, å lite annat :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag testat och fixerat ett negativ i två timmar.
Fix temp var 23 grader när jag började och 20 när jag avbröt. Agitering ungefär var 10 minut.

Jag kan inte se någon skillnad efter denna behandling.
Se bilder:
Före: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1943955.htm
Efter: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1943960.htm

Vad som dock hände var att min Patersonspiral blev vit och fin :)

då är det nog ingen fara med att fixera förlänge iaf. det var gött att veta :) ska testa att fixera om nån av de som var väldigt rosa i morgon och se om det händer något

Hej!
1) Det "rosa" som finns med på Kodak´s filmer är det sk. antihaloskiktet som finns med i alla filmer.Andra fabrikat tex Fuji har det tydligen i mindre mängd.Eftersom jag även fotar med Fuji s/v film så ser jag tydligt skillnaden.Normalt så skall detta "rosa" försvinna redan med framkallaren.Jag har provat olika framkallare för just Kodak och märker att det är skillnad på slutreslutatet.
2) Vad gäller stoppbadet,jag rekomenderar nog inte enbart vatten utan något som är ett stoppbad.Det gäller ju att stoppa framkallningsprocessen.
3) Om test av fix så finns det ju en enkel väg att gå utöver att man kan följa antal filmer per/liter.Det enkla svaret är Tetenal Fix-Test.Burken innehåller 100 stickor.
4)Som sköljtidsförkortare är säkert Kodak HCA bra.Det enda negativa som jag ser är att hållbarheten för brukslösning faktiskt bara är 24 timmar. Jag använder i stället Tetenal Lavaquick som man blandar till varje framkallning.Den har också egenskapen att den "suger" upp det sista antihaloskiktet på ett superbra sätt.
5)Med denna sköljtidsförkortare behöver man inte mer än halv sköljtid för ett bra slutreslutat.

Helt oberoende av vad man skall använda sina negativ till -skanning eller göra bilder så är nog en bra fixerning det minsta arbetet.
Som någon redan har skrivit så kan man fixera om, om reslutatet inte blir bra. Klipp en liten bit av första delen av filmen (alltså inte en filmruta).Slå lite fix i en framkallnings skål.Använd en pincet att hålla filmbiten.Stoppa ned den i fixet och starta en klocka.Börja med tex 1 minut. Ta upp och skölj.Nu kan man jämföra med filmremsa.Om det inte blir kan man fortsätta.

Hej!
1) Det "rosa" som finns med på Kodak´s filmer är det sk. antihaloskiktet som finns med i alla filmer.Andra fabrikat tex Fuji har det tydligen i mindre mängd.Eftersom jag även fotar med Fuji s/v film så ser jag tydligt skillnaden.Normalt så skall detta "rosa" försvinna redan med framkallaren.Jag har provat olika framkallare för just Kodak och märker att det är skillnad på slutreslutatet.
2) Vad gäller stoppbadet,jag rekomenderar nog inte enbart vatten utan något som är ett stoppbad.Det gäller ju att stoppa framkallningsprocessen.
3) Om test av fix så finns det ju en enkel väg att gå utöver att man kan följa antal filmer per/liter.Det enkla svaret är Tetenal Fix-Test.Burken innehåller 100 stickor.
4)Som sköljtidsförkortare är säkert Kodak HCA bra.Det enda negativa som jag ser är att hållbarheten för brukslösning faktiskt bara är 24 timmar. Jag använder i stället Tetenal Lavaquick som man blandar till varje framkallning.Den har också egenskapen att den "suger" upp det sista antihaloskiktet på ett superbra sätt.
5)Med denna sköljtidsförkortare behöver man inte mer än halv sköljtid för ett bra slutreslutat.

Helt oberoende av vad man skall använda sina negativ till -skanning eller göra bilder så är nog en bra fixerning det minsta arbetet.
Som någon redan har skrivit så kan man fixera om, om reslutatet inte blir bra. Klipp en liten bit av första delen av filmen (alltså inte en filmruta).Slå lite fix i en framkallnings skål.Använd en pincet att hålla filmbiten.Stoppa ned den i fixet och starta en klocka.Börja med tex 1 minut. Ta upp och skölj.Nu kan man jämföra med filmremsa.Om det inte blir kan man fortsätta.

försökte fixera om en bit film, resultatet var inte jättebra, mindre rosa men den vart ganska grå istället. vet inte vad som är bäst, ha det lite rosa eller lite grått. känns hugget som stucket.

men ett stoppbad kanske man skulle investera i så småning om. får ta det nästa gång jag springer förbi schönherr

Jag skulle vilja säga att du har fått det hela rätt!
Filmbasen är lite gråaktig även när den är helt klar.

Hej!
Du skrev:
försökte fixera om en bit film, resultatet var inte jättebra, mindre rosa men den vart ganska grå istället. vet inte vad som är bäst, ha det lite rosa eller lite grått. känns hugget som stucket.

--Blir denna bit film grå, ja då har du gått förbi den "kritiska" nivå för vad som är ok att fixer.Kodak själva anser att deras Kodak T-Max fix ,vilken är enbart för film är den som ger bästa resultat för att få bort antihaloskisktet.Jag har testat det och visst,men även Tetenal Superfix Odourless (Luktfritt) ger bra resultat.Jag har har använt 7 min som fix tid för Kodaken.
----------------------------------------------------------------
men ett stoppbad kanske man skulle investera i så småning om. får ta det nästa gång jag springer förbi schönherr[/QUOTE]

--Jag tycker att du skall "springa" omgående.Jag skrev att jag använde Tetenal Lavaquick som sköljtidsförkortare.Jag garanterar att den blir rosa,alltså tar upp antihaloskiktet väldigt bra.

Jag skulle vilja säga att du har fått det hela rätt!
Filmbasen är lite gråaktig även när den är helt klar.

Hej Olle!
Du har rätt med "gråaktig" filmbas.Jag läste möjligen att den blev väldigt grå.Sorry.
Som jag skrev tdigare så har jag aldrig haft dessa problem med Fuji s/v film.

Testa 2min förbad i 20C vatten (precis innan framkallning). Jag har bara fått lite färg på negativen en gång och då glömde jag förbadet.

Vattnet blir helt lila/grönt beroende på filmformat och ändrar färg allteftersom mer syre kommer i kontakt med det. Kul att titta på när man framkallar längre tider. Jag använder samma vatten till att skölja 2min mellan fix och HCA.

Hur farligt är det att negativen blir lite rosa?

Hej!
Gör som så att du "gogglar",söker här forumet eller läser i någon fotobok om vad antihaloskiktet är för något och varför det finns i film. Nu skall det alltså "bort" för att filmen inte skall bli rosa. Min erfarenhet sedan 45 år är att det är framför allt Kodak som har detta "problem".Jag gör så här och tycker att jag får bort detta:
1.vanlig,färsk filmframkallare enligt tid m.m för filmen.
2.stoppbad och då inte bara vatten.Jag har använt Tetenal Indicet Stoppbad sedan flera år och det fungerar bra.
3.Fixering och här anser jag att man kan lägga på 2-3 min mer än vad som anges på flaskan. Men framför allt att fixet inte är "slut"= använt för länge.Själv har jag använt Tetenal Superfix Odourless.Som dess utom är luktfritt.Nu skall man i och för sig använda båda dessa två /stopp och fix/ för att få ett bra resultat.
4.Så kör jag Tetenal Lavaquick som är en "sköljtidsförkortare", alltså att du faktiskt bara behöver skölja halva tiden.Ett annat resultat av att jag använder denna är att det eventuellt sista av antihalo/rosa som finns kommer med under dom två-fyra minuter som jag har filmen i dosa med detta.
5. Och slutligen....sköljning i jämnt rinnande + 20-22 gradigt vatten.
Ja, det är mitt recept på att få bort antihaloskiktet/rosa som skall vara med i filmen så länge du fotograferar men inte senare.

Ja men frågan är om jag förstört mina filmer i och med att de är rosa kan du inte vara lite snäll och svara på den frågan? xD

Ja men frågan är om jag förstört mina filmer i och med att de är rosa kan du inte vara lite snäll och svara på den frågan? xD

Om du nu har en film som är rosa,har alltså kvar av antihaloskiktet så har du INTE förstört dina filmer.Då gör du så här:
1.Ta en torr (och ren) spital till den dosa du använder för famkallning.Den film/-er som är rosa skall vara torra.Du "laddar" upp dom som vanligt på spiralen.I med filmen/-er i dosan som vanligt.Häll motsvarande mängd (+20 gradigt vatten) i dosan som om du skulle framkalla den/dom film/-erna.Låt detta +20 gradiga vatten mjuka upp filmen i ca 5-10 minuter.Häll ut vattnet.
2.Blanda till fix (blandning enligt flaskan) som motsvarande de/dom filmer du har i dosan.Fixera NU tex 2-3 minuter.
3.Skölj filmen som vanligt.
Nu skall det rosa ha lämnat filmen.
Om du använder dennna metod som pröva kanske med en film först.
Det finns ett annat sätt:
Ta en framkallningsskål(till pappersframkallning) i någon storlek.Häll i fix som är blanda för FILMframkallning. Ta en bit av filmen,stoppa ned den tex först 1 min.Skölj och se efter när filmen är torr.Då har du ett utgångsläge för hur mycket mer du behöver fixera om dina filmer.För troligast är det så att du fixerat för kort på alla "rosafilmer" eller så har du fix som inte "verkar" längre.
Nej, skada filmen gör du inte, men akta dig för att FIXERA för mycket.Kan vara ett problem.

Om vi vänder på steken är det någon fara att ha det rosa kvar?

Jag,vet inte om du sökt på antihaloskitet och fått klart för dig vad det är?
Vad som händer är att du vi kopiering får just mer rosa i bilden.Nu kommer säkert andra här och skriva att "för mig så gör det inget m.m.".Men jag vill påstå att det rosa är ett tecken på att filmen inte är riktigt fixerad.Det är ju fixeringen och även bra sköljning som på något sätt garantera "livslängden" för filmen.Nu har jag inte själv problem med detta "rosa".
SÅ... slutsatsen måste bli att om varje del i framkallningen görs rätt så kommer du att få filmer som inte är rosa i alla fall.
Antihaloskitet=rosa skall bort-kort och gott.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar