Annons

pressning, å lite annat :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vattenbadsmetoden...

Hej
Om man vill pressa film i D76(vilket ger kattstora korn), så är vattenbadsmetoden bra. En tillbringare med vatten och en med D76.
Man framkallar högdagrarna i ca 6 min och skuggorna kanske 10 min.
Dvs man häller av framkallaren efter 4 min, på med vattnet...bort med vattnet på med framkallaren...osv till 6 resp 10 min.
I högdagarar sker framkallningen snabbt och framkallningsämnena förbrukas snbbt och slutar framkallas i vattenbadet osv...
För att "pressa" till samma kontrast som vanligt, så borde man ha en pressningssoppa.
Som sagt för ökad kontrast så ökar man tiden, för minskad minska tiden i framkallaren...är regeln...
Staffan

Tmax har jag inga som helst problem med, transparenta och fina. :)

T-Max-filmerna har inte mindre antihaloskikt än Tri-X. T-Max måste fixeras längre än man behöver med Tri-X. Vad som är rosa på din film vet jag inte, men basen i Tri-X kan kanske upplevas som mera "rosa" än de olika T-Max-filmernas bas? Fast någonstans på nätet har jag läst att nya Tri-X och någon T-Max-film görs på samma polyesterbas (som enligt uppgift ska ha en svagt, svagt rosa färg naturligt)? Kanske har fixet du använt med T-Max varit färskare och då har det gått bort bättre. Jag framkallar Tri-X i princip varje vecka sedan 35-40 år tillbaka och använder den nya sedan den kom. Har aldrig fått rosa färg på Tri-X när fixet fått verka tillräckligt lång tid och varit färskt.

Jag tittade på utställningen Svartvita landskap...

Hej Nils.
Jag tittade på din utställning...
Det är en glädje att se fina sv/v bilder.

Vad jag kommer ihåg så fixerade jag Tmax 3 ggr klarningstiden och Tri-x som vanligt 2 ggr klarningstiden. Tmax kunde se lite rosa ut innan den var färdigsköljd...tror jag...
Staffan

Hej!
När jag som praktikat var på en tidnings fotoavdelning, så fick jag klart för mig att fixeringen var det som gjorde skillnaden mellan "en d-j bra framkallad film och d-j dålig sådan" som "chefsfotografen" uttryckte det och "spände" ögonen i mig.Det var för 45 år sedan.Och jag håller med.Så uppriktigt sagt så förstår jag inte problemet.Flera av oss har framkallat mängder av s/v film genom åren av olika märken.Och det enkla och simpla är:
- färsk fix.
- rätt tid, kollas med tex "klipp".
- rätt mängd sköljning.
...och så hänga filmen dammfritt i rätt temperatur,klippas in i förvaring.Då har du filmneg som du kan ta fram många år och kopiera bilder från.

Undrar om inte AH-skiktet tillkommit någongång under
bronsåldern, minns jag rätt så började jag förväta
filmerna med vanligt rätt tempererat vatten ca 5 min
då T-max filmerna kom, men visst, det är inte alltid
minnet går att lita på, framförallt inte då det gäller tiden.

//MW

Undrar om inte AH-skiktet tillkommit någongång under bronsåldern
(Anti-)Ljusgårdsskiktet för film började man med kring 1900, och färgämnet blandades i gelatinet för antikrullskiktet på filmens baksida. Torrplåtar hade nog ljusgårdsskikt redan innan. Det var ett säljargument innan så gott som alla plåtar och filmer hade det, och texten "Lichthoffrei!", "Anti-Halo" eller "Backed" var ofta tryckt på förpackningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar