Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pressning, å lite annat :)

Produkter
(logga in för att koppla)

jean_per

Medlem
hej

e ganska ny på det här med analog framkallning. jag kan grunderna någolunda men har lite frågor,

pressa film, har underexponerad kodak tri-x som jag vill pressa två steg (iso 400 till 1600) och undrar hur mycket tid jag ska lägga till. framkallar i d76 och den vanliga framkallningstiden är 6 3/4 min. hur länge borde jag framkalla den om den ska pressas två steg? blir 15 min bra?

en fråga till har jag minsann, kan man använda fixeringsvätska flera gånger? framkallningsvätska kan man tydligen använda några gånger bara man lägger på lite på tiden, gäller det även för fix?

mvh per

Visst brukar det gå bra att framkalla flera gånger i samma vätska. Att öka tiden är då ett måste. Själv har jag dock slutat att använda vätskan flera gånger, av den anledningen att jag upplever att resultaten blir bättre med "jungfruvätska".

Visst brukar det gå bra att framkalla flera gånger i samma vätska. Att öka tiden är då ett måste. Själv har jag dock slutat att använda vätskan flera gånger, av den anledningen att jag upplever att resultaten blir bättre med "jungfruvätska".

det kan jag helt klart tänka mig att det är bättre med oanvänd vätska, men det är ju lite av en kostnadsfråga för min del. fota film e nog dyrt som det är... öka tiden ska jag tänka på

När det gäller återanvändning av fix så prova att göra ett klarningstest först. Det innebär att du lägger en avklippt bit av en filmremsa (den behöver inte vara framkallad) i det aktuella fixbadet som du vill prova funktionen på. Om remsan klarnar och blir genomskinlig inom rimlig tid, säg 5 minuter, så är fixet helt ok.

Rätta mig om jag har fel, ni andra medlemmar... uttjänt fix eller fööööör långa tider i fixet kan kanske ha negativ inverkan på emulsionen, men fem minuter ska absolut inte vara några problem.

/Magnus

hej

e ganska ny på det här med analog framkallning. jag kan grunderna någolunda men har lite frågor,

pressa film, har underexponerad kodak tri-x som jag vill pressa två steg (iso 400 till 1600) och undrar hur mycket tid jag ska lägga till. framkallar i d76 och den vanliga framkallningstiden är 6 3/4 min. hur länge borde jag framkalla den om den ska pressas två steg? blir 15 min bra?

en fråga till har jag minsann, kan man använda fixeringsvätska flera gånger? framkallningsvätska kan man tydligen använda några gånger bara man lägger på lite på tiden, gäller det även för fix?

mvh per

D76 är rätt billig att köpa i lite större förpackning typ (1 gallon) och dom flesta kör D76 utspätt med 1:1. Tider mm kan du hitta på Kodaks datablad och här är länken

http://wwwse.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf

Om man framkallar i riktig stora volymer så finns D76R :)

Vad använder du för fix?

Återanvända

På den tiden då jag "höll på", fanns det "refresher" vätstsa till
D 76. Annars så är det nog det aldra bästa att slå ut om man har råd. Det blir "blurrigt om man håller på att lägga på tid för att kompensera sliten framkallare.

Fixet är från början surt,om man har sur stopper alt. sköljer väl så kan man använda fix tills det inte längre fixerar (mättat på silver = dyrbarheter i slasken). Man ser ju på filmen om de oframkallade silversalterna i emultionen tagits bort.

/ Mats G

det kan jag helt klart tänka mig att det är bättre med oanvänd vätska, men det är ju lite av en kostnadsfråga för min del. fota film e nog dyrt som det är... öka tiden ska jag tänka på

Min kommentar gällde givetvis bara framkallaren. Stopp och Fix använder jag tills de är förbrukade (står på förpackningen hur länge de kan användas).

När det gäller D76 så använder jag den 1:1. Då blir det dubbel så mycket vätska, och det gynnar plånboken.

tack för alla svar. mycket att tänka på.

får testa det där tricket med negativen för att se om fixet fortfarande håller måttet :)

jag har hört att tri-x behöver ganska lång fixeringstid, nån som vet hur länge cirka? 6 minuter kanske blir bra?

får testa det där tricket med negativen för att se om fixet fortfarande håller måttet :)

jag har hört att tri-x behöver ganska lång fixeringstid, nån som vet hur länge cirka? 6 minuter kanske blir bra?

Jag brukar fixera ca sex minuter med Kodaks TMAX-fix. Något längre ju äldre vätska. Därefter brukar jag skölja filmen relativt länge (ca 20 min under rinnande 20gradigt vatten och därefter någon timme i en burk med vatten). Tri-x (och Tmax) tenderar att bli rosaaktig om de inte fixas och sköljs ordentligt.

Jag brukar fixera ca sex minuter med Kodaks TMAX-fix. Något längre ju äldre vätska. Därefter brukar jag skölja filmen relativt länge (ca 20 min under rinnande 20gradigt vatten och därefter någon timme i en burk med vatten). Tri-x (och Tmax) tenderar att bli rosaaktig om de inte fixas och sköljs ordentligt.

ok, den har fixerats snart 5 minuter nu "as we speek". får väl bli nån minut till elller så.

ska tänka på att skölja länge, mitt förra försök vart ganska rosa nämligen... hoppas det går bättre nu :)

Hej !

Fixtid för film är lämpligen ca dubbla klarningstiden.
testas med en oframkallad stump samtidigt som fixeringen.

Använd inte samma fix till papper - film, anledningen är att
silverresterna är mycket svårare att skölja ur från pappret,
här går man efter tillverkarens norm.

skälva fixeringen, dvs att lösa upp oframkallat silver fortsätter
långt efter det att silverkoncentrationen är för stor för att
pappret ska bli hållbart.

Vill man ha hållbarare bilder så är det lämpligt att använda två
fixerbad, det bästa, dvs nytt, sist, och efter detta fixförstörare.

//MW

Fixtider beror ofta på vilken typ av fix och film du använder. Men tänk på att Kodaks filmer TMAX & Tri-X är rätt krävande för fixet jämfört med andra filmer på marknaden så jag kör klarnings tiden gånger 3 på just Trix & tmax för att slippa rosa negativ. Blandar även ut fixet i batteri vatten för att den ska orka mera.

När fixet börjar ta slut är när man märker att tiden för klarnings testet blir längre och den rekommenderade fixerings tiden blir för lång. Kan bero på fixet är slut eller har blivit gammalt.

Har utspädd ättika som stoppad för att då räcker fixet längre. Tror att det ska vara utspädd till 2-3 %.

Själv använder jag Kodak HCA för att korta ner sköljtiden och den är rätt billig att köpa.

Hej !

Fixtid för film är lämpligen ca dubbla klarningstiden.
testas med en oframkallad stump samtidigt som fixeringen.

Använd inte samma fix till papper - film, anledningen är att
silverresterna är mycket svårare att skölja ur från pappret,
här går man efter tillverkarens norm.

skälva fixeringen, dvs att lösa upp oframkallat silver fortsätter
långt efter det att silverkoncentrationen är för stor för att
pappret ska bli hållbart.

Vill man ha hållbarare bilder så är det lämpligt att använda två
fixerbad, det bästa, dvs nytt, sist, och efter detta fixförstörare.

//MW
ska försöka testa det där negativtricket nu till veckan, verkar vara rätt smidigt och väl beprövat

kommer bara scanna in negativen så olika fix behövs nog inte

Fixtider beror ofta på vilken typ av fix och film du använder. Men tänk på att Kodaks filmer TMAX & Tri-X är rätt krävande för fixet jämfört med andra filmer på marknaden så jag kör klarnings tiden gånger 3 på just Trix & tmax för att slippa rosa negativ. Blandar även ut fixet i batteri vatten för att den ska orka mera.

När fixet börjar ta slut är när man märker att tiden för klarnings testet blir längre och den rekommenderade fixerings tiden blir för lång. Kan bero på fixet är slut eller har blivit gammalt.

Har utspädd ättika som stoppad för att då räcker fixet längre. Tror att det ska vara utspädd till 2-3 %.

Själv använder jag Kodak HCA för att korta ner sköljtiden och den är rätt billig att köpa.

har både fix och framkallningsvätska utblandat med batterivatten, läste nånstanns att det skulle vara bra.

sköljtiden tycker jag inte är nått större problem, det är bara att låta det stå och rinna så kan man göra nått annat under tiden :)

senaste framkallningen vart ganska hyfsad. negativen är lite rosa, men inte så farligt tror jag (har inte scannat dem än så svårt att säga nått om resultatet riktigt än...). hade dock problem med att få in filmen i dosan, så det vart en del fingeravtryck på filmen

har både fix och framkallningsvätska utblandat med batterivatten, läste nånstanns att det skulle vara bra.

sköljtiden tycker jag inte är nått större problem, det är bara att låta det stå och rinna så kan man göra nått annat under tiden :)

senaste framkallningen vart ganska hyfsad. negativen är lite rosa, men inte så farligt tror jag (har inte scannat dem än så svårt att säga nått om resultatet riktigt än...). hade dock problem med att få in filmen i dosan, så det vart en del fingeravtryck på filmen

Om negativen är rosa så ska du öka fixerings tiden. Kanske klarningstiden gånger tre. Framkallare kör jag med vanligt kranvatten för det vattnet är basiskt men fix är surt så jag upplever det själv att fixen jobbar bättre om jag använder batteri vatten till detta. D76 är en rätt snäll framkallare för nybörjare för den tål misstag.

Om negativen är rosa så ska du öka fixerings tiden. Kanske klarningstiden gånger tre. Framkallare kör jag med vanligt kranvatten för det vattnet är basiskt men fix är surt så jag upplever det själv att fixen jobbar bättre om jag använder batteri vatten till detta. D76 är en rätt snäll framkallare för nybörjare för den tål misstag.

får testa med 8-9 minuter nästa gång. kanske blir bättre då. vad händer om man har filmen i fixet för länge?

Du kan fixera om film. Det är lite meckigt att ladda in filmbitarna i dosan/orna igen men det brukar funka. Alternativt att använda en skål.
Fixera om i samma tid igen, dvs 5-6 minuter så är negativen klara.
Glöm inte att skölja.

Förmodligen så kan du få ett svagt negativ om du fixerar för länge.
Men då pratar vi tider över halvtimme.

Jag ska testa själv på några skräpneg som jag har liggande.
Får be att återkomma med resultatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar