Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Presskort
- Trådstartare empa5
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Jag är en frilansande fotograf!
Är det värt att skaffa presskort om man är en fotograf som är ute efter att fota mycket evenemang? Eller är det bara slöseri med pengar?
Det har diskuterats förut och eftersom det är så lätt att få framställt ett kort som det står press på så har det ju ingen egentlig innebörd. Något värde kan det ju ha om det åtminstone kommer från en välkänd seriös organisation, men som skrivits ovan så kommer man nog längst med att faktiskt prata med arrangörerna. Har man en seriös uppdragsgivare i ryggen är det förstås en fördel eftersom arrangören då kan ta för sannolikt att bilderna dyker upp i något vettigt sammanhang.
Photocon
Aktiv medlem
Det har diskuterats förut och eftersom det är så lätt att få framställt ett kort som det står press på så har det ju ingen egentlig innebörd.
Hur menar du nu? Är det så lätt att få Journalistförbundets Presskort "framställt" utan att vara godkänd medlem.? Mig veterligen är det det enda kortet som accepteras som helt äkta. Interremistiska "medarbetarkort" från redaktioner o dyl kan ju förekomma, men man måste isåfall ha uppdragsgivare.
Man får gå med i Frilansjournalisternas Förbund för att få ett "äkta" presskort. Och då måste man godkännas för inträde.
ztenlund
Aktiv medlem
Hur menar du nu? Är det så lätt att få Journalistförbundets Presskort "framställt" utan att vara godkänd medlem.? Mig veterligen är det det enda kortet som accepteras som helt äkta. Interremistiska "medarbetarkort" från redaktioner o dyl kan ju förekomma, men man måste isåfall ha uppdragsgivare.
Hur hade det varit om du läste meningen efter?
Ingenstans står det om något specifikt kort i frågan. Den får alltså betraktas som allmän tills något annat framgått. Därmed finner jag det lämpligt att inkludera alla kort som det i olika former står "Press" på i ett generellt svar. Nu har jag inte sett den dyka upp på ett tag, men det finns en tråd om något firma som framställer just sådana kort. En del har då inbillat sig att de skulle ha något värde, vilket får ses som minst sagt tveksamt.
Man får gå med i Frilansjournalisternas Förbund för att få ett "äkta" presskort. Och då måste man godkännas för inträde.
Ja, det är ju ganska naturligt att medlemsorganisationer inte utfärdar kort åt andra än medlemmarna. Har jag påstått något annat?
ErlandH
Aktiv medlem
"Riktiga" presskort (av den typ som t ex accepteras av regeringskansliet och internationellt) utfärdas inte bara av Journalistförbundet, utan även av t ex Svenska fotografers förbund, fackförbundet Unionen och av många av de större medieorganisationerna (SVT, TV4, DN, Aftonbladet osv).Hur menar du nu? Är det så lätt att få Journalistförbundets Presskort "framställt" utan att vara godkänd medlem.? Mig veterligen är det det enda kortet som accepteras som helt äkta. Interremistiska "medarbetarkort" från redaktioner o dyl kan ju förekomma...
Hur detta fungerar har diskuterats ingående i en evighetslång tråd som var aktuell för nåt år sedan.
I övrigt håller jag med dem som säger att kortet inte har något egentligt värde. Seriösa uppdragsgivare är nästan alltid det enda avgörande. Själv har jag bara haft användning av kortet i Rosenbad och i kontakt med Fotbollförbundet. Och några gånger utomlands.
Kiboko
Aktiv medlem
"Presskort" som id-kort utfärdat av en organisation som Journalistförbundet eller Pressfotografernas klubb eller "Presskort" i egenskap av "All access card" eller liknande är olika saker - som många redan varit inne på i denna tråd.
Vill du ha ID-kortet måste du bli medlem i någon av organisationerna ovan.
Vill du ha foto/press kort för ett evenemang är det arrangören som ordnar det ... vilket evenemang det än handlar om ... idrott, musik ..? En del av dessa - evenemangsspecifika kort är ett utskrivet papper med ditt namn handskrivet, instucket i en sådan där plastficka med säkerhetsnål, andra är lite glassigare inplastade tryckta kort med ordet PRESS eller PHOTO i stora bokstäver ...
Så som sagts tidigare - kontakta arrangörerna och fråga.
Vill du ha ID-kortet måste du bli medlem i någon av organisationerna ovan.
Vill du ha foto/press kort för ett evenemang är det arrangören som ordnar det ... vilket evenemang det än handlar om ... idrott, musik ..? En del av dessa - evenemangsspecifika kort är ett utskrivet papper med ditt namn handskrivet, instucket i en sådan där plastficka med säkerhetsnål, andra är lite glassigare inplastade tryckta kort med ordet PRESS eller PHOTO i stora bokstäver ...
Så som sagts tidigare - kontakta arrangörerna och fråga.
Johan_G
Aktiv medlem
Jag är en frilansande fotograf!
Är det värt att skaffa presskort om man är en fotograf som är ute efter att fota mycket evenemang? Eller är det bara slöseri med pengar?
Kort svar: slöseri om du tänker på pressleg.org eller liknande vad de nu kallar sig.
Längre svar.
Jag misstänker att du menar någon typ av presslegitimation, svaret enligt mig är nej, du behöver inget pressleg. Jag fotograferar ofta en lite konstig blandning av konserter, teater och politiker mm för en webb-sida jag driver och under de åren jag gjort det har det vid ett antal tillfällen stått "Presslegitimation krävs", normalt har det dock räckt att prata med resp. press sekreterare för att gå runt det kravet, någon gång ett ok på att Säpo skulle få kolla oss för att vi sedan skulle få komma in, vi har hittills aldrig nekats att få komma in.
När det gäller konserter eller andra arrangemang där ackreditering krävs, ring upp arrangören och presentera dig och tala om vad du vill och varför så brukar det lösa sig.
//Johan
Digitalbrus
Aktiv medlem
Jag är som egen företagare medlem i facket Ledarna / media.
Där ansöker man om presskort och måste ange lite referenser.
Därefter tas beslut om presskort ska utfärdas eller inte, och detta är KOSTNADSFRITT!
Jag blev godkänd och för att ansöka om presskortet måste man träffa representant
för "i mitt fall Ledarna" öga mot öga vilket gjorde att hon tog tåget ned till mig.
Därefter så får man kortet levererat direkt i handen efter 2 - 4 veckor.
Även då måste man personligen mottaga kortet av representanten.
Kortet fick inte ens skickas med rekommenderat brev, vassa regler där.
MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
Där ansöker man om presskort och måste ange lite referenser.
Därefter tas beslut om presskort ska utfärdas eller inte, och detta är KOSTNADSFRITT!
Jag blev godkänd och för att ansöka om presskortet måste man träffa representant
för "i mitt fall Ledarna" öga mot öga vilket gjorde att hon tog tåget ned till mig.
Därefter så får man kortet levererat direkt i handen efter 2 - 4 veckor.
Även då måste man personligen mottaga kortet av representanten.
Kortet fick inte ens skickas med rekommenderat brev, vassa regler där.
MVH Julle - http://www.bildeffekt.se