ANNONS
Annons

Presskort.org

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns som jag berättat detta förut men vad sjutton:

Stor modemässa och jag skall fotografera visningarna (på uppdrag). Går till vakten och presenterar mig.

Får frågan:
”Har du pressleg”?
”Nej”.
”Ja, vad f.n, gå in då”.

Tycker fortfarande det är lite kul.
 
Sveriges Riksdag pratade jag om. Där äger man inte tillträde om man inte är journalist, ambassadör etc.!

Hittas man med en kamera i de inre delarna kan man räkna med att bli gripen av polisen för olaga intrång med fängelse i straffskalan!
 
NiklasK skrev:
Sveriges Riksdag pratade jag om. Där äger man inte tillträde om man inte är journalist, ambassadör etc.!

Hittas man med en kamera i de inre delarna kan man räkna med att bli gripen av polisen för olaga intrång med fängelse i straffskalan!

och Sverige ska vara en demokrati
med öppen insyn osv...
 
froderberg skrev:
Ja, det är journalisterna som har uppdraget att syna... och de är ju välkomna...
men att en vanlig "svensson" inte ska få ta med sig en kamera och ta ett par kort för familjealbumet tycker jag är fel.

Och dessutom vad är en journalist och vilka ska bedömma det?
Enligt presskort.org är ju alla med minsta intresse av något en journalist...
 
Riksdagen är en arbetsplats. Det skulle vara omöjligt att få något gjort om folk kunde speinga runt hur som helst, dessutom ett säkerhetsproblem. Alla har tillgång till alla handlingar som inte är hemligstämplade. Jag fårstår inte vitsen med att springa runt i en massa korridorer. Det finns rundvandringar och jag tror att man får fotografera då om det inte är verksamhet i lokalerna.

Det är skillnad på att vara journalist och att kalla sig journalist. Givetvis är en journalist någon om bedriver journalistisk verksamhet. Att titeln inte är skyddad innebär inte att man är journalist bra för att det inte är olagligt att kalla sig det. Systemet med presskort som sköts av några instanser finns för att just kunna göra skillnad på vem som är journalist och vem som vill kalla sig journalist.
 
Angående offentlighetsprincipen

Alla människor i Sverige har rätt att besöka statliga och kommunala myndigheter, rättsväsende och så vidare. Man har också rätt att titta i diarielistor, brev och handlingar som rör det offentliga.

Däremot kan man inte storma in med en kamera på vilken myndighet som helst och tro att man ska få fotografera. Det är ju trots allt en arbetsplats som ska fungera, och dessutom finns det handlingar och information som inte hamnar under offentlighetsprincipen. Till exempel sådan som rör enskilda medborgare.
 
froderberg skrev:
Kortet är inte utfärdat av någon instans som har rätt att utfärda pressleg. Så det är helt ogiltigt som pressleg - och falskt i den bemärkelsen. Däremot är det inte olagligt att påstå att man är journalist. Att vifta med en falsk polisbricka är däremot olagligt ocg staffbart.

Eftersom det inte är giltigt som ID-kort borde många vakter kunna genomskåda bluffen. I kassan på museer brukar man dock inte kolla så noga.

Det där är bogus!
Visst har vi en instans som utfärdar pressleg. Men en fotograf som inte är ansluten och inte har pressleg, ska han då nekas inträde för att han inte är ansluten?

Att ha ett presslegitimation är inte det samma som att vara legitimerad press.

Hur funkar utlänska pressleg tror du? Ska en utlänsk journalist nekas inträde för att han inte har ett giltligt ID-kort.
 
givetvis har jag förståt att Riksdagen är en arbetsplats som vilken annan som helst, och att man inte bara kan klampa om kring hur som helst med kameran och störa ämbetsmännen i deras jobb.

NiklasK skrev:
Hittas man med en kamera i de inre delarna kan man räkna med att bli gripen av polisen för olaga intrång med fängelse i straffskalan!

jag syftade då på s k rundturer och liknande, och INTE då man bara kliver in där och tror att man kan göra vad som helst!
 
froderberg skrev:

Det är skillnad på att vara journalist och att kalla sig journalist. Givetvis är en journalist någon om bedriver journalistisk verksamhet. Att titeln inte är skyddad innebär inte att man är journalist bra för att det inte är olagligt att kalla sig det. Systemet med presskort som sköts av några instanser finns för att just kunna göra skillnad på vem som är journalist och vem som vill kalla sig journalist.

Magnus jag håller med, men jag tycker att det verkar fungera dåligt, annars hade inte det funnits sider som pressfoto.org
 
Syftar på Ulf´s inlägg...

Förövrigt känns det helt ointressant att plåta i riksdagen, där har väll inte någe spännande hänt på ganska många år...=)

Rille
 
rickardsund skrev:
Syftar på Ulf´s inlägg...

Förövrigt känns det helt ointressant att plåta i riksdagen, där har väll inte någe spännande hänt på ganska många år...=)

Rille

okey.
då har du inte sett Jens Assurs bild på Bert Karlsson...
 
Strutsen skrev:
Hur funkar utlänska pressleg tror du? Ska en utlänsk journalist nekas inträde för att han inte har ett giltligt ID-kort.

Utlänska journalister är som regel anslutna till en annan facklig organisation som har avtal med en övergripande internationell fackunion IFJ som svenska journalistförbundet också är ansluten till. Pressleg med IFJ angivet funkar. Dessutom finns det vissa särskilda internationell presskort, precis som det finns internationella presskort. Men i viktiga sammanhang kör man med ackreditering.

På mitt presskorts baksida finns en lång text på en massa språk som talar om att jag är journalist och ansluten via svenska journalistförbundet till IFJ.

Men en fotograf som inte är ansluten och inte har pressleg, ska han då nekas inträde för att han inte är ansluten?

Klart att han ska nekas i vissa sammanhang. Som i riksdagen. Det måste ju ligga i fotografens intresse att kunna styrka sin legitimitet. Det går ju inte att släppa alla arrangemang och lokaler fria för alla med kamera. Däremot kan det ju (som jag skrivit tidigare) mycket väl fungera att styrka legitimiteten i sin närvaro på annat sätt. Dessutom måste man ju ofta det även med presskort. Bara i Stockholm finns 5000 personer med presskort... ibland måste man sålla även bland alla dem med presskort.

Att ha ett presslegitimation är inte det samma som att vara legitimerad press.

Nä, och det har jag aldrig påstått.
 
Nop I haven´t, fastnade han på bilden??? Då låter jag Mr assur fortsätta med det han e jäkligt bra som bildjournalist!
 
pola skrev:
Magnus jag håller med, men jag tycker att det verkar fungera dåligt, annars hade inte det funnits sider som pressfoto.org

Hurdå funkar dåligt? Hos SJF krävs att man jobbat sex månader, minst halvtid för att för att få sitt presskort. Jag fick mitt direkt eftersom jg kunde visa anställningspapper som sträckte sig längre. SFF och BLF ger presskort till fotografer med ungefär samma krav. PFK kräver dock två års yrkesaktivitet. De stora tidningarna utvärdar tjänstelegitimation som fungerar som presskort direkt när man börjar (som vikarie).

Någon form av krev måste man ju ställa för att vara säkra på att folk är seriösa. Någon som tar en enstaka bild för en tidning då och då behöver faktiskt inte ett presskort på samma sätt. Den klarar sig tillräckligt med intyg. Det är ju bara i storstäderna som man har nytta av presskort, mer än på konserter. Sydsvenskans fotograf i Lund hr bara visat sitt presskort en gång under 25 år...

jag tror knappast att presskort.org finns för att frilansfotografer känner sig åsidosatta, det fattar man ju direkt när man läser på sidan. Det handlar ju om att få komma förbi köer eller komma in gratis på ställen. Så använder inte jag mitt äkta presskort.
 
Bert klev upp på talarstolen och stoltserade, det orsakade ett ramaskri efter att bilden hade publicerats. Fast det var säkert bra för Ny Demokrati de sökte ju allslags uppmärksamhet...
 
froderberg skrev:
Hurdå funkar dåligt? Hos SJF krävs att man jobbat sex månader, minst halvtid för att för att få sitt presskort. Jag fick mitt direkt eftersom jg kunde visa anställningspapper som sträckte sig längre. SFF och BLF ger presskort till fotografer med ungefär samma krav. PFK kräver dock två års yrkesaktivitet. De stora tidningarna utvärdar tjänstelegitimation som fungerar som presskort direkt när man börjar (som vikarie).

Någon form av krev måste man ju ställa för att vara säkra på att folk är seriösa. Någon som tar en enstaka bild för en tidning då och då behöver faktiskt inte ett presskort på samma sätt. Den klarar sig tillräckligt med intyg. Det är ju bara i storstäderna som man har nytta av presskort, mer än på konserter. Sydsvenskans fotograf i Lund hr bara visat sitt presskort en gång under 25 år...

jag tror knappast att presskort.org finns för att frilansfotografer känner sig åsidosatta, det fattar man ju direkt när man läser på sidan. Det handlar ju om att få komma förbi köer eller komma in gratis på ställen. Så använder inte jag mitt äkta presskort.

De kraven du beskriver är säkert rimliga men jag tycker att det borde finnas något slags skydd som skulle göra det olagligt att utförda presskort som presskort.org gör. precis samma procedur om man vill skaffa körkortet i Ukraina bara betala...
 
pola skrev:
De kraven du beskriver är säkert rimliga men jag tycker att det borde finnas något slags skydd som skulle göra det olagligt att utförda presskort som presskort.org gör. precis samma procedur om man vill skaffa körkortet i Ukraina bara betala...

Systemet med ackrediteringar finns just av den anledningen att man inte bara kan lite på en presslegitimation. Dessutom missbrukar ju en del sina äkta. Tyvärr krävs det allt oftare ackreditering helt omotiverat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.