Annons

Presskort.org

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar inte ha mycket åsikter om saker och ting utan brukar tyst läsa andras diskussioner och lära mig. I det här fallet måste jag dock säga att det är något som är snett.

Min enkla åsikt är att det hela är minst sagt oseriöst. Bara inledningstexten på sidan talar om vad det hela handlar om, nämligen att kunna gå gratis på saker som annars kostar pengar.

Är det någon som har en bild på ett äkta pressleg som man kan jämföra med det på siten? Skulle vara intressant att se hur pass lika de egentligen är. Jag menar, det kan inte vara tillåtet att tillverka ett kort som är alltför lika, alltså måste det finnas någon markant skillnad som avslöjar "köpkortet".

/Martin
 
ekequist skrev:
Är det någon som har en bild på ett äkta pressleg som man kan jämföra med det på siten? Skulle vara intressant att se hur pass lika de egentligen är.

Här kommer mitt. Jag är snyggare i verkligeheten ) (åtminstone 25 kilo lättare...)
 

Bilagor

  • presskort.jpg
    presskort.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,395
Korten är inte så värst lika. Visst kan man använda det som pressleg på vissa evenemang, men kortet genomskådas lätt. Det genomskådas ännu lättare ju fler som använder det och arrangörer etc får kännedom om det.

Hur som helst är hela saken oseriös och jag tycker det är helt fel att kunna köpa ett pressleg...även om det är lagligt. Det finns många andra saker som också är lagliga men som ingen gör eftersom det är "fel". Bara för att det är lagligt innebär inte det att det är ok för mig.
 
Tack Magnus

Jaha...där ser man. Korten har en hel del skillnader. Fakekortet saknar vissa saker och ser allmänt billigare ut. För en van kille i pressinsläppet på idrottsarenor, mässor etc borde det inte vara några problem att upptäcka "köpkortet". Att slinka in på Skansen (som någon nämnde tidigare) eller liknande borde kanske gå eftersom kassapersonalen där knappst vet exakt hur ett pressleg ser ut.



Nix, kommer inte heller in på sidan.

/Martin
 
Tycker inte heller att det är OK, men jag tycker att det är synd som frilandsare inte kan komma in nånstans om jag inte har en uppdragsgivare, jag menar jag letar upp konserter eller andra evenemang och försöker få tillstånd att plåta för att sedan kontakta kunder och sälja lösbilder. Tycker inte det är fel och vissa tidningar har ionte råd att anställa eller anlita uppdragsfotografer då de kan vara ganska dyra, hur som helst så tycker jag att det är lite väl mycket att det måste uppgå till ca 75% anställning eller liknande för att kunna få ett pressleg.
 
Jag Tar på mig den dåliga publiciteten i så fall(när jag startade den diskusion för ett par dagar sen) men det är de värda tycker jag.Haha!
 
En liten fråga bara...

Många snackar om "kunnig personal genomskådar kortet" etc etc... Men vadå genomskådar? Kortet är lagligt (och riktigt), och bör således gälla överallt, eller?

Som nån nämnt tidigare så måste man väl inte ha nått speciellt pressleg som är utfärdat av nån speciell enhet?

Är jag ute och cyklar? Menar "ni" mao att man kan bli stoppad i dörren av en vakt som säger "du är ingen riktig fotograf"?
 
chisel skrev:
Många snackar om "kunnig personal genomskådar kortet" etc etc... Men vadå genomskådar? Kortet är lagligt (och riktigt), och bör således gälla överallt, eller?

Kortet är inte utfärdat av någon instans som har rätt att utfärda pressleg. Så det är helt ogiltigt som pressleg - och falskt i den bemärkelsen. Däremot är det inte olagligt att påstå att man är journalist. Att vifta med en falsk polisbricka är däremot olagligt ocg staffbart.

Eftersom det inte är giltigt som ID-kort borde många vakter kunna genomskåda bluffen. I kassan på museer brukar man dock inte kolla så noga.
 
Kommer inte att införskaffa mig ett falspresskort, men måste upprepa:

"Tycker inte heller att det är OK, men jag tycker att det är synd som frilandsare inte kan komma in nånstans om jag inte har en uppdragsgivare, jag menar jag letar upp konserter eller andra evenemang och försöker få tillstånd att plåta för att sedan kontakta kunder och sälja lösbilder. Tycker inte det är fel och vissa tidningar har ionte råd att anställa eller anlita uppdragsfotografer då de kan vara ganska dyra, hur som helst så tycker jag att det är lite väl mycket att det måste uppgå till ca 75% anställning eller liknande för att kunna få ett pressleg."

Rille
 
Rickard: Har man uppdrag för en tidning kommer man säkert in även om man inte har presskort. och som tidigare sagts går det oftast att prata sig in om man är ute i god tid och kan motivera sin närvaro. Betalar man dessutom inträde så fattar de ju att man inte är ute efter att bara komma in gratis.
 
Korte må vara lagligt tt använda men det kan vara så att stället kan vara olagligt att beträda utan giltig skäl (i vissa fall pressleg.)

Har varit med om det själv att jag var nära att släppa in en fotograf med ett utgånget pressleg. vilket göt det ogiltigt! Det borde också gälla dessa kort! Det tog hus i helvete, men det lugnade ner sig när farbror polisen dök upp..

Har man ett sådant kort skall man F-N tänka sig för vilka konsekvenserna kan bli!
 
Niklas; det vore roligt om du kunde berätta lite mer utförligt varför man "F-N ska tänka sig för" innan man använder dem?

Vad skulle konsekvenserna vara?
 
Ja, blir man insläppt så kan bara den som släppt in en drabbas av några konsekvenser. Typ kalsongtricket av pressansvarig.

Om jag visar upp ett hemritat pressleg och släpps in på Sm i Fitness i Båstad så har ju inte jag gjort något fel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.