Proboarder
Aktiv medlem
Kan ju vara så att bilden av pressfotografer får man av dom som syns och är otrevliga. Inte dom som smälter in i miljön och är hyggliga.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vbg_snake skrev:
Pressfotografer har inte någon som hellst rätt framför någon annan på konsert eller dylikt. Om dessa personer blir förbannade för att dem är stressade eller dylikt borde man byta yrke, eftersom man skall inte låta detta gå ut över andra.
Det är väll både bra och dåligt att presskort.org finns, kanske blir lättare för de frilansare eller fotografer som verkligen vill bli duktiga men kanske inte kan gå med i något fack för dem saknar utbildningen..
Och jo, MÅNGA pressfotografer är otrevliga, jag är inte otrevlig när jag arbetar, jag är stressad, men alltid trevlig, många pressfotisar dör typ ifall man går i vägen, då blir man sugen på att sparka deras objektiv in i ögat på dem. Dem tror lixom att dem sitter över ALLA andra för dem har en kamera i handen..
Fotografer med press-pass har nog också utnyttjat det fel X antal gånger, så jag tycker inte det är fel att några, som du kallar det så fint "wannabe" fotografer använder det.
Vad är en wannabe igentligen? Någon som har en väldigt stort brinnande intresse och verkligen vill göra något bra av det, kanske gå in och fota ett evenemang och försöka få några bilder postade. Men blir nekad från det och dessutom kallad wannabe osv?.
Alla pressfotografer är lika mycket wannabe som alla andra.
Pressfotografer -> papparazifotografer, inte direkt mycket skillnad i mångas ögon
vbg_snake skrev:
Var det någon som såg inslaget om expressens / aftonbladets mm deras fotografer? Dem är och kallar sig pressfotografer. Deras metoder kallar jag papparazi. Och nej, papparazi jobbar inte ensama, dem har ett stort nätverk och blir utskickade på jobb, såg du kanske dokumentären igår om Papparazi i Los Angeles?
Pressens fotografer i allmänhet jagar mycket och dödar för en bild, det kallar jag inte journalistik.
Pressfoto för mig är folk som är nere i irak och fotar kriget, som försöker förmedla något genom sina bilder..
Vad kallar du press. Dagens Industri, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Computer Sweden, Metro, osv. Det finns flera typer. Tvivlar på att Dagens Industri försöker döda någon för att få en bild på en bollagsstämma.Pressens fotografer i allmänhet jagar mycket och dödar för en bild, det kallar jag inte journalistik.
Tvivlar på att Dagens Industri försöker döda någon för att få en bild på en bollagsstämma.
Hepp, personangrepp. Jag har visserligen begränsad erfarenhet av paparazzisvängen, men jag har svårt att tro att Bingo Rimér är särskilt insyltad i denna. Helt säker är jag dock på att killen absolut inte är ett pucko som du påstår.Peter.H skrev:
I sverige har vi fram tills nu varit förskonade mot s.k Paparazzi's. Det är puckon som Bingo Rimér som skitar ner och befläckar vårt rykte....
I sveriga har vi en extremt hög moral o etik bland våra yrkesarbetande pressfotografer, så blanda inte ihop oss med Bingo Rimér o hans polare.
Acreditering kan man ju få utan att ens va fotograf på de flesta idrotts evenemang i alla fall.froderberg skrev:
Ge fan i det bara!
Så dumt och idiotiskt. Dessutom förstör det för oss med riktiga presskort, vi som verkligen behöver dem.
I dag behöver man dessutom ackreditering på många ställen.
/M
froderberg skrev:
Ge fan i det bara!
Så dumt och idiotiskt. Dessutom förstör det för oss med riktiga presskort, vi som verkligen behöver dem.
I dag behöver man dessutom ackreditering på många ställen.
/M
froderberg skrev:
Självklart så vill paparazzis bli legitima och accepterade genom att kalla sig pressfotografer.
Men alla pressfotografer tar avstånd från dem.
Jaså? Och det vet du? Kanske pressfotograferna i Varberg, men knappast i resten av Sverige. Säger en privatpersson nej slipper den bli fotograferad. Pressfotografer precis som alla andra journalister har etiska regler att följa.
För offentliga personer har tidningarna en granskande roll. Man kan ju inte sluta skriva om och fotografera makthavare bara för att de inte vill. Men bilderna ska vara relevanta - och det är där som paparazzi och pressfoto skiljer sig åt.
Pressfoto är när Sydsvenskan fotograferar vad skåningar gör klockan 6 på morgonen, det berättar något.
Pressfoto är när DNs fotograf följer en handikappad idrottare och öppnar ögonen på svenska folket.
Pressfoto är när Stockholms tidningens fotograf avslöjar vad finnansminister Kjell-Olof Feldt egentligen tycker om löntagarfonderna.
Varför skulle krigsfoto vara extra bra pressfoto. Tror du att bilderna säger sanningen när militären talar om vad och var man får fotografera?
Martin, den typiska svenske pressfotografen jobbar på en lokaltidning och skildrar livet på orten. Inte så glamouröst, men väldigt viktigt för folk.
Sydsvenskans fotograf i Lund känner alla och alla känner honom. han har fått mycket uppskattning och priser för sitt engagemang för staden. Han berättar mycket om Lund som läsarna annars skulle gå miste om. Det är bra pressfoto.
Och ett precis lika lagligt presskort kan man tillverka med PS och en färgskrivare.Hej
Man kan köpa ett presskot på nätet lagligt
Och det ger stora fördelar om man är fotograf även på hobbynivå
Innan jag inte hade mitt så fick man stå på läktaren och ta kort om man hade tur
Och la man ut bilderna här sen så började många kommentarer med fel vinkel på bilden
Du skulle ha varit längre ner men dit kom man inte utan presskort
Hur roligt är de ?????????
Så släpp på reglerna lite som fler kan vara med och ta bra bilder
För rötägg finns överallt som missbrukar allt med eller utan presskort
Mvh Jonas
Hej
Man kan köpa ett presskot på nätet lagligt