pablito skrev:
uhh. verkar som detta utvecklas til en oerfaren vs. erfaren - grejs.
Med mitt inlägg ville jag påpeka att som grinig yrkesfotograf får man ta jobbet lite som det kommer. Du kan liksom inte "klona bort" en människa i förväg - genom att se till så att vi inte finns i din närhet. Jag förstår punkten med "arbetsfrid", trots att den har en litet arrogant inställning mot oss "glada amatörer". Och hur skiljer du på en stringer och en webfanzine-fotograf? Ena med tung utrutsning och pressleg, den andre med mobilkamera. Vilken är skillnaden? Båda på uppdrag av sina respektive arbetsgivare, båda med syftet att "visa en annan bild", att berätta en än mer nyanserad tolkning av den aktuella händelsen. Hur skulle det se ut om alla var tvungna att vända sig till prb?
Skillnaden är väl, att om man är "yrkesarbetande" fotograf, med detta som huvudsyssla, så plåtar man väl inte viktiga bilder med en mobilkamera, oavsett vem som skall ha bilderna, eller vad dom skall användas till. Det är ju inte särskilt seriöst eller kompetent.
Jag kan försäkra dig, att jag och många av landets pressfotografer som arbetar på frilansbasis, skulle få byta jobb omdelebart, om vi bytte våran utrustning mot en mobiltelefon med kamera
konkurrensen är tuff för pressfotografer nuförtiden, men inte fan har ni ensamrätt till bilden. Istället för att slå ner på oss som vill upp, kan ni (läs inte "du") slåss för att inte bli "begränsade" på arbetsplatsen. Nu när aftonbladet betalar läsare för "tips" (kameramobilfoto) känns det som det börjar bli dags att ta tillbaka det som en gång var min stora dröm. (hihi)
Det handlar inte om ensamrätt, för det har man sällan på ett större evenemang. Där trängs vi oftast med en oerhörd konkurrens (om man inte plåtar på uppdrag), dvs att man plåtar på ren spekualtion. Dock kan man inte vara mindre seriös bara för det, utan måste leva upp till sin yrkesroll som "arbetande fotograf".
Det med Aftonbladet och mobilkamera, det finner jag inte ens seriöst att diskutera. Helt enkelt av den enda anledningen att Aftonbladet
ENDAST är ute efter "ögonblicksbilder", ju smaskigare ju bättre. Det är inte särskilt seriöst, utan det för debatten till en "hänt-extra" debatt. Så lågt behöver vi inte sjunka på detta eminenta forum. Dessutom kan vi lämna svordommarna.
Tråden handlar om
presskort.org, (om du inte sett det), där ett högst oseriöst företag, med lagens hjälp (det är inte förbjudet), säljer presskort till folk, som sedan, utan att ens ha utbildning för det dom sysslar med, kan ge sken av att dom är verksamma i ett yrke där dom helt saknar kompetens. Man blir inte pressfotograf, bara för man har en kamera - det tar MÅNGA år, och oftast är vägen dit mycket låååång.
Det intressanta är ju att vilken "tok" som helst, en psykiskt sjuk människa, kan köpa ett presskort på presskort.org, och sedan ta sig in på rosenbad (jag tror iof det är stoppat nu, så att vakterna endast godkänner presskort från SJF, PFK - nån som arbetade som vakt på rosenbad kanske kan bekräfta), resten kan vi bara spekulera i vad som kan inträffa.
Lyckligtvis är det skillnad på presskort från SJF, PFK, gentemot presskort.org's motsvarande kort. Det kan man INTE köpa eller få lika lättvindigt, utan det ställs motkrav om att man måste bevisa att man har fotografering som huvudsyssla. Detta bevisar man olika. Dels genom intyg från tidning, byrå. Eller om man är frilans, så visar man att man ens huvudsakliga inkomst kommer från försäljning av bilder till tidningar, byråer.
Aftonbladet är INTE heller ute efter att "vem.som.helst" skall få tillträde in på evenemang med sin nya mobilkamera, inköpt på ONOFF för 1200:-. Aftonbladet har lagt sin ribba lågt många gånger, men det finns ju gränser, även för dom.