Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt presskort fick jag genom mitt fackförbund Unionen. Jag tar mycket bilder för vårt företag både inom och utanför företaget vilket var anledningen till att jag ansökte om det. Efter ansökan skall det godkännas att någon instans som jag glömt namnet på. Det var vad Unionen meddelade mig när jag ville söka presskort. Nu har jag inte haft så mycket nytta av det men det fungerar som giltigt leg också.
 
Problemet är egentlig att........

.........en pressfotograf i botten är nobody.
Inga certificering.
Inga officiell utdanning.

Det enda som behövs for "presskort" eller evnt. accreditering är at " en eller annan blaska" söker och inntygar.

När man bleddrar i dagens tidningar; så underbygger det mitt påstående.......snart är det så at den skrivande journalisten "fixar" jobbet med sin mobiltelefon...............
 
Det enda som behövs for "presskort" eller evnt. accreditering är at " en eller annan blaska" söker och inntygar.

Fel, när det gäller presskort. För de giltiga presskort utgivna av SJF, Unionen och SPF vi pratar om här ska det vara ett godkänt foto av innehavaren, och då kan man inte lämna en bild på "en eller annan blaska".

När man bleddrar i dagens tidningar; så underbygger det mitt påstående.......snart är det så at den skrivande journalisten "fixar" jobbet med sin mobiltelefon...............

Ja, han/hon kanske blir tvungen på grund av alla nedskärningar och slimmade organisationer. Reporter kommer från latinets "att bära/komma tillbaka", och innebär det att ge läsarna en bild tagen med mobiltelefonen för att det ända är som står till buds för att icke fotointresserade/-kunniga personer i ansvarig ställning köpt in professionell utrustning så gör man det.
Men det är en helt annan diskussion.
 
Fel, när det gäller presskort. För de giltiga presskort utgivna av SJF, Unionen och SPF vi pratar om här ska det vara ett godkänt foto av innehavaren, och då kan man inte lämna en bild på "en eller annan blaska".

På den här punkten så tror jag att Emil blandar ihop presskort/pressleg med ackrediteringar/fotopass.
 
Jupp, väääldigt många tror att det krävs något speciellt för att dela ut medlemskort som det står "press" på.

SJF m.fl. har gjort ett grundligt jobb med att lura i folk detta.
Det är skillnad på ett "medlemskort som det står "press" på" (vilket ju är vad presskort.org säljer) och ett SIS-märkt id-kort.
 
Nu kommer jag inte längre ihåg vad diskussionen handlar om, men jag föstår inte att det hela tiden stannar vid presskort eller inte för att utföra ett fotouppdrag. Jag har gång på gång förklarat hur det fungerar i verkligheten och det är absolut inga problem att få tillgång till det man är ute efter, om man gör som jag har beskrivit tidigare.
Som jag också har sagt, så kan det vid enstaka tillfällen vara många som söker ackreditering och vid dessa fall kan man ibland få stå tillbaka. Sedan blir man också ganska snabbt igenkänd och oftast behöver man bara skicka ett mejl eller sms att jag har för avsikt att bevaka något evenemang eller liknande, så har man sitt namn på ackrediteringslistan.

Så för er som har tänkt att börja med att bevaka, så uppmanar jag att ni har ett litet färdigt kompendium med info om er och syftet med varför ni vill få en ackreditering, så funkar det, även om det kan bli lite nej till en början, men det är bara att vara lite envisa så löser det sig och blir så småningom problemlöst.

Så strunt i allt vad presskort heter, det behövs inte.
 
Det är skillnad på ett "medlemskort som det står "press" på" (vilket ju är vad presskort.org säljer) och ett SIS-märkt id-kort.

Jepp, den ena är ett SIS märkt id kort det andra är det inte. Att det står press på har inget som helst värde. Du blandar ihop två helt olika saker.
Det finns inget som hindrar presskort från att SIS certifiera sina kort.
 
Jepp, den ena är ett SIS märkt id kort det andra är det inte. Att det står press på har inget som helst värde. Du blandar ihop två helt olika saker.
Det finns inget som hindrar presskort från att SIS certifiera sina kort.

Jo, faktiskt.
De som tillverkar SIS-certifierade kort skall gå med på det.
Dessa ställer krav på de organisationer som "utfärdar" korten.

Vad det gäller Unionens pressleg så gick det till rätten innan Unionen (dåvarade SIF) fick möjlighet att utfärda "pressleg" (SIS-certifierade ID-handlingar med texten "press" på).

Vet också att kraven från korttillverkarna förhindrar PFK från att ändra kraven för medlemskap.
(Fick detta klart för mig på PFK:s senaste årsmöte för den som undrar vad jag grundar mitt uttalande på).

Tanken med "pressleg" är ju just att det verkligen skall intyg att innehavaren är yrkesarbetande journalist.
Det ytterst fåtal tillfällen "riktiga pressleg" har en verkligt avgörande betydelse, så har det detta just pga att inte vem som helst kan få ett sådant hur som helst.

För att upprepa mig själv ordentligt.
I de allra flesta fall går det utmärkt utan alla former av "presskort"/"pressleg", och de fåtal gånger det är nödvändigt med "giltig presslegitimation" så är korten från presskort.org fullständigt värdelösa.
 
Jag kan tänka mig att det enda tillfälle ett sk "äkta pressleg" är viktigt, är när man bevakar riksdagen, för där krävs det att man har ett sådant för att bli insläppt, samt givetvis att ens uppdragsgivare har löst ackrediteringen. Men det märkliga är att om man får ett uppdrag åt en tidning för att bevaka en dag i riksdagen antingen som fotograf eller journalist, så kan man få ett leg från den tidningen man representerar, plus att tidningen har anmält till ackreditering. Man visar endast sitt eget körkort och det som tidningen utfärdat, samt att man finns på listan för ackreditering, sedan kliver man bara in.
Jag tycker att det här är utomordenligt bra, för det innebär att man inte behöver ha examen som journalist eller vara en yrkesverksam fotograf.
 
Nu kommer jag inte längre ihåg vad diskussionen handlar om, men jag föstår inte att det hela tiden stannar vid presskort eller inte för att utföra ett fotouppdrag. Jag har gång på gång förklarat hur det fungerar i verkligheten och det är absolut inga problem att få tillgång till det man är ute efter, om man gör som jag har beskrivit tidigare.

Jo, jo, men då har man inget "presskort" att flasha med i sociala sammanhang... ;-)
 
Det är sant, men för mig är det resultatet av en bevakning som har värdet och som andra uppskattar och som även blir ihågkommet. Ett plastkort har överhuvudtaget inget som helst värde, tala istället om att din bild fanns med här eller där, det impar otroligt mycket mer än ett plastkort.
 
Jo, faktiskt.
De som tillverkar SIS-certifierade kort skall gå med på det.
Dessa ställer krav på de organisationer som "utfärdar" korten.

Vad det gäller Unionens pressleg så gick det till rätten innan Unionen (dåvarade SIF) fick möjlighet att utfärda "pressleg" (SIS-certifierade ID-handlingar med texten "press" på).

Vet också att kraven från korttillverkarna förhindrar PFK från att ändra kraven för medlemskap.
(Fick detta klart för mig på PFK:s senaste årsmöte för den som undrar vad jag grundar mitt uttalande på).

Tanken med "pressleg" är ju just att det verkligen skall intyg att innehavaren är yrkesarbetande journalist.
Det ytterst fåtal tillfällen "riktiga pressleg" har en verkligt avgörande betydelse, så har det detta just pga att inte vem som helst kan få ett sådant hur som helst.

För att upprepa mig själv ordentligt.
I de allra flesta fall går det utmärkt utan alla former av "presskort"/"pressleg", och de fåtal gånger det är nödvändigt med "giltig presslegitimation" så är korten från presskort.org fullständigt värdelösa.

Va!? Säger du att ALLA tillverkaren av SIS-kort vägrade tillverka dessa om de skrev press på dem?
Att Unionen till och med fick gå till domstol för att få en tillverkare att göra korten, eller var det SJF som försökte stoppa dem?

Det enda jag skulle kunna se som skulle kunna leda till domstol i detta är om SJF försökte hävda att PRESS var ett varumärke eller liknande som de ägde. Fast det låter väldigt märkligt.

PRESS är vad jag vet inget "skyddat" ord kopplat till något företag eller licensiering av något slag. Det är vad jag vet helt fritt att skriva PRESS på precis vad som helst inklusive ett SIS-godkänt id-kort. Fast Unionen gör ju iofs det numera :)
 
Va!? Säger du att ALLA tillverkaren av SIS-kort vägrade tillverka dessa om de skrev press på dem?
...
PRESS är vad jag vet inget "skyddat" ord kopplat till något företag eller licensiering av något slag. Det är vad jag vet helt fritt att skriva PRESS på precis vad som helst inklusive ett SIS-godkänt id-kort. Fast Unionen gör ju iofs det numera :)
Det finns bara två (sammanlagt tre anläggningar) tillverkare av SIS-godkända id-kort. Vilka som får tillverka korten och hur de får se ut kontrolleras av DNV.

Du "vet" fel. Det finns tre typer av id-kort som är certifierade av SIS: vanliga id-kort (som även kan vara företagskort), kort med beteckningen "väktare" och kort med beteckningen "press".
 
Det finns bara två (sammanlagt tre anläggningar) tillverkare av SIS-godkända id-kort. Vilka som får tillverka korten och hur de får se ut kontrolleras av DNV.

Det lär iofs sig vara SIS standarden som bestämmer hur ett kort ska se ut inte företaget som genomför certifieringen. Det verkar osannolikt att det bara finns en firma som kan certifiera företag mot standarden, men om du säger det så får jag väl tro dig.

Du "vet" fel. Det finns tre typer av id-kort som är certifierade av SIS: vanliga id-kort (som även kan vara företagskort), kort med beteckningen "väktare" och kort med beteckningen "press".

Vad du säger är att VÄKTARE & PRESS uttryckligen är omnämnda i standarden och att det även är specat vilka organisationer som får använda dem?

Jag har inte tillgång till standarden men det håller jag för väldigt osannolikt. Samma sak här du verkar väldigt säker på din sak så det du säger måste ju underbyggas med tillgång till standarden, antar jag.
 
Det lär iofs sig vara SIS standarden som bestämmer hur ett kort ska se ut inte företaget som genomför certifieringen. Det verkar osannolikt att det bara finns en firma som kan certifiera företag mot standarden, men om du säger det så får jag väl tro dig.

Vad du säger är att VÄKTARE & PRESS uttryckligen är omnämnda i standarden och att det även är specat vilka organisationer som får använda dem?
1. Det är, som sagt Det Norske Veritas som har uppdraget att certifiera och övervaka tillverkningen av SIS-godkända id-kort -- att den t ex följer den standard som SIS fastslagit. Två företag, Gemalto i Stockholm och Oberthur med anläggningar i Kista och Strängnäs, är certifierade.

2. Ja. Enligt information från DNV är bara Gemalto i Stockholm (stående kort) och Oberthur i Strängnäs (liggande kort) certifierade för att tillverka press-märkta SIS-kort. (Detsamma gäller väktar-märkta kort, men det har ju inte med diskussionen att göra.)

Tyvärr vet jag inte vem (SIS eller DNV) som avgör vilka organisationer och företag som får utfärda SIS-presskort, men som tidigare framförts i tråden har det varit en hel del diskussion om t ex Unionen skulle få tillstånd, det är ju ingen yrkesorganisation till skillnad från SJF och PFK. Många stora medieföretag får också utfärda pressleg.
 
Jag antar att det nämnts nånstans tidigare i tråden, men ett SIS-godkänt press-ID-kort är nåt helt annat är ett "presskort". Vem som helst kan skapa ett "medlemskort" där det står "PRESS", men är det värt något? Ett SIS-godkänt presskort behöver i sig väl heller egentligen inte vara värt något, förrän mediarelaterade företag och liknande säger "du måste ha SIS-kort utfärdat av bla bla och vara ackrediterad av bl abla för att få fota här". Det är ju upp till arrangören att bestämma villkoren för fotografering.
 
Jag antar att det nämnts nånstans tidigare i tråden, men ett SIS-godkänt press-ID-kort är nåt helt annat är ett "presskort". Vem som helst kan skapa ett "medlemskort" där det står "PRESS", men är det värt något?

Har själv försökt att förtydliga just den skillnaden tidigare i den här tråden.
Själv föredrar jag begreppen "presskort" och "pressleg" för att förtydliga vilket det handlar om.

Mest av allt för att undvika begreppsförvirring.
Just den begreppsförvirring som personen bakom presskort.org försöker att spela på.

Ett SIS-godkänt presskort behöver i sig väl heller egentligen inte vara värt något, förrän mediarelaterade företag och liknande säger "du måste ha SIS-kort utfärdat av bla bla och vara ackrediterad av bl abla för att få fota här". Det är ju upp till arrangören att bestämma villkoren för fotografering.

Det där du kallar "du måste ha SIS-kort utfärdat av bla bla och vara ackrediterad av bl abla för att få fota här" förekommer.
De fåtal gånger det gäller så brukar det benämnas att man måste ha "giltig presslegitimation".
Och då brukar det inte göras skillnad på vilket "pressleg" som är ok eller inte.
Detta just för att grundkraven för samtliga "pressleg" (med undantag för Unionens) är att du är någon form av "journalist" (/pressfotograf) minst på 50% arbetstid.

Ett exempel från verkligheten finns här:
http://www.hockeyligan.se/index.php?menu=1&submenu=4&subsubmenu=1

Sedan, som jag nämt tidigare i tråden.
Men rätt uppdragsgivare och intyg från denne så brukar det mesta gå att lösa.
Även för den som saknar pressleg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.