ANNONS
Annons

Presskort/ackrediterad..?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Niklas Larsson skrev:
Sluta hänvisa till den här hemsidan! Dessa presskort är olagliga, och förstör för alla oss som arbetar som pressfotografer.

Det som händer är när folk myglar och försöker ta sig in på evenemang på falska presskort ifrågasätts även våra riktiga presskort och vi har svårare att utföra vårt arbete.

Jag arbetar som fotograf för AP och dom stora svenska tidningarna i Los Angeles och här har det gått så långt att det enda riktiga presskortet som är giltigt utfärdas av LAPD och är ruskigt svårt att få. Detta pga av alla försök att mygla sig in på diverse evenemang nyhetshändelser med falska presskort.

Vill helst inte att det ska gå så långt hemma i Sverige också...

Jag tror istället på ärlighet. Förklara vad ni vill göra och beskriv er situation så går det säkert vägen! MVH Niklas Larsson

På vilket sätt är de olagliga? *nyfiken*

Tim_H skrev:
På vilket sätt är de olagliga? *nyfiken*

De är inte det minsta olagliga, möjligen är det omoraliskt att använda sig av ett sådant presskort, eller ett som man skrivit ut på skrivaren hemma.
Men olagligt är det absolut inte. Press, fotograf, arkitekt med många andra titlar kan precis vem som helst ta sig till med utan att göra något _lagligt_ fel. Däremot får inte vem som helst kalla sig tex läkare eler sjuksköterska.

Sök gärna på "skyddade titlar".

Juhani skrev:
Det är inte olagligare än att gå på diverse arrangemang genom att smyga in bakvägen.. utan att betala.

Du får förtydliga dig. Är de där presskorten olagliga? Eller hur menar du?

Olagliga, eller omorliskt?

Två vitt skilda begrepp.

FILM) (ulltand skrev:
De är inte det minsta olagliga, möjligen är det omoraliskt att använda sig av ett sådant presskort, eller ett som man skrivit ut på skrivaren hemma.
Men olagligt är det absolut inte. Press, fotograf, arkitekt med många andra titlar kan precis vem som helst ta sig till med utan att göra något _lagligt_ fel. Däremot får inte vem som helst kalla sig tex läkare eler sjuksköterska.

Sök gärna på "skyddade titlar".

Tack, det var svaret jag ville ha.

Det lär ju bero på vad du försöker använda det till om du begår en olaglig handling eller inte. Men det där kortet är lika mycket ett presskort som att jag laminerar en papperslapp och skriver press på den.

Tim_H skrev:
Du får förtydliga dig. Är de där presskorten olagliga? Eller hur menar du?

Olagliga, eller omorliskt?

Två vitt skilda begrepp.

Kortet i sig är inte olagligt.

Som jag skrev.. det är inte olagligare än att gå in utan att betala.

Omoraliskt alltså.

Damocles skrev:
Det lär ju bero på vad du försöker använda det till om du begår en olaglig handling eller inte. Men det där kortet är lika mycket ett presskort som att jag laminerar en papperslapp och skriver press på den.

Precis.

Men vad ska man med papperslappar till? :)

Enklare och mer rätt är att ringa och fråga i förväg till arrangören och få ackredering.

Juhani skrev:
Kortet i sig är inte olagligt.

Som jag skrev.. det är inte olagligare än att gå in utan att betala.

Omoraliskt alltså.

Ah, okej. Så nicklas där ovan är helt ute och cyklar.

Ja, tack för svar, det var allt jag ville veta.

Niklas Larsson skrev:
Sluta hänvisa till den här hemsidan! Dessa presskort är olagliga, och förstör för alla oss som arbetar som pressfotografer.

Det som händer är när folk myglar och försöker ta sig in på evenemang på falska presskort ifrågasätts även våra riktiga presskort och vi har svårare att utföra vårt arbete.

Pressfotografer som far med osanning och inte ens har koll på den egna juridiken på sitt eget område, är för mig, mer oroande och undergräver mitt förtroende för deras rapporter/reportage/fotografier i mer "komplicerande" händelser.

Men i övrigt kan jag hålla med dig om att det finns andra metoder, som att ringa och säga som det är och försöka få det fungera den vägen.

/Michael

När Niklas menar "olagliga", så menar han säkert att dom inte är "godkända" att använda på ett flertal ställen.

Det finns flera skäl till det.

- Vem-som-helst kan få dom. Vilket i sin tur kan vara svårt att avgöra om den personen som innehar dessa kort, verkligen arbetar som journalist, bildjournalist, eller bara vill komma in gratis på evenemang, då det inte finns några som helst krav på att få dom.

- Dom är inte ensamt, SiS godkända som ID-handling. Det vill säga, dom gäller inte som ID-kort på post, bank eller där krav på äkthet finns för att styrka identitet. Det är däremot ett presskort som är utfärdat av ex BLF, PFK, SJF.

I övrigt kan jag lova att Niklas har "full koll", så sluta att racka ner på folk som i stundens hetta, använt fel ord.

"Folk" kan ju gärna använda fel ord i stundens hetta men inte journalister. Och absolut inte inom deras egna juridiska hage. Annars håller jag med- det är fånigt att köpa ett presskort för att t.ex. glida förbi i krogkön....

Michael f8 skrev:
Pressfotografer som far med osanning och inte ens har koll på den egna juridiken på sitt eget område, är för mig, mer oroande och undergräver mitt förtroende för deras rapporter/reportage/fotografier i mer "komplicerande" händelser.

Men i övrigt kan jag hålla med dig om att det finns andra metoder, som att ringa och säga som det är och försöka få det fungera den vägen.

/Michael

Jag diskuterade ämnet med en polis för ett tag sedan som hävdade bestämt att dessa presskort är olagliga, vilket jag inte hade anledning att tvivla på... Vidare efterforskning visar dock att dessa kort faktiskt INTE är olagliga att tillverka, men om man däremot använder kortet för att skaffa sig fördelar utan att vara journalist kan det vara fråga om bedrägligt beteende menar juristen Olle Wilöf i artikeln nedan. Jag ber om ursäkt för missuppfattningen i tidigare inlägg, men jag tycker fortfarande att det är ytterst oetiskt och fel att använda sig av dessa presskort då de förstör för oss verksamma pressfotografer. Dessutom hittade jag den här artikeln.

Ur tidningen Journalisten 1999/08

Mikael Gustafsson i Stockholm säljer falska presskort på Internet. För 600 kronor erbjuder han pressleg som är förvillande lika de äkta.
En 51-årig våldtäktsman gör egna presskort som han använt för att locka till sig offer.
Journalisten har tidigare berättat om Gustafssons verksamhet. Han har numera övergått till att saluföra sina presskort på nätet.
På sin hemsida berättar Mikael Gustafsson att han använt sig av ett falskt presskort i sju år "utan att ha någon som helst journalistiskt intresse".
Enligt Gustafsson har han sluppit att betala entréavgift på massor av nöjesställen tack vare sitt presskort.
"Jag har gått före sammanlagt hundratals meter kö på krogen och blivit väl omhändertagen i baren", skriver han på sin hemsida och fortsätter:
"Att utge sig för att vara press är inget brott, vad man sedan blir bjuden på är bara att ta emot, med glädje. Om de frågar vem jag jobbar åt brukar jag säga att jag är frilansare och inte har någon uppdragsgivare för stunden, vilket också är sant."
Mikael Gustafsson vill inte svara på några frågor från Journalisten.
Enligt Olle Wilöf, jurist på SJF, är det inte olagligt att tillverka falska presskort.
- Men använder man kortet för att skaffa sig fördelar utan att vara journalist kan det vara fråga om bedrägligt beteende, säger han.
Då och då dyker det upp personer som utfärdar presskort i tvivelaktiga syften. Ett exempel är den 51-årige man i norra Storstockholm som står bakom vad han kallar IAJAP, International Association of Journalists, Authors och Photographers.
IAJAP utfärdar egna presskort. Vid ett par statsbesök 1995 och 1996 lyckades 51-årigen få UD att godkänna hans ackreditering genom att visa sitt presskort från IAJAP.
51-årigen är dömd för en rad allvarliga brott. Därför skulle Säpo normalt sett stoppat honom från att närvara vid statsbesök.
- Säkerhetspolisen missade i kontrollen, därför blev han ackrediterad. Men 1997 fattade vi misstankar och sen dess har han stoppats, uppger Annika Söder vid UDs presstjänst.
För ett tiotal år sedan lockade 51-årigen till sig en tonåring under förspegling att han skulle få ett falskt presskort och kunna ta sig in gratis på popkonserter. Det slutade med att tonåringen våldtogs av 51-åringen.
Sedan dess har 51-åringen fortsatt sin kriminella bana. Han har bland annat tagit en annan journalists presskort men satt dit sitt eget foto för att göra bedrägerier.
1997 försökte 51-årigen höja statusen på IJAJAPs presskort och bad företaget ID-kort att tillverka presskorten. Han fick dock nej.
Äkta presskort, som får användas som legitimation, kräver klartecken från av SIS, Standardiseringen i Sverige.
- Många företag vill ha ordet press på legitimationen för sina anställda. För det krävs bland annat att företaget är seriöst och att det verkligen sysslar med journalistik, uppger Stina Wibom på SIS.
- Många av dem som ringer och vill få presskort hör aldrig mer av sig när de får veta vilka krav vi ställer.

Vidare vad det gäller mitt egna journalistiska arbete så skulle jag aldrig arrangera en bild eller utge någonting för att vara annorlunda än det är i verkligheten. Jag försäkrar dig Michael, att alla mina bilder jag tar, och alla mina reportage jag gör är 100 procent enligt regelboken!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar