Annons

Presskort/ackrediterad..?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående Urkult.

För vidare frågor om Urkult och fotande vid scenerna så kan ni även kontakta mig då jag ärsäkerhetsansvarig på festivalens stora scen som jag ut gårifrån är den scen ni främst är intresserade av.

Mvh
/ Jimmy Thorsell - Föreningen Urkult
 
l-malmqvist skrev:
Jag har just skrivit till Urkult-arrangörerna och frågat om pressackreditering, precis som du Margareta så skrev jag att jag betalar inträde själv. Det var iofs. inte särskilt svårt att få plats i pressdiket på förra festivalen (en vänlig fråga räcker långt!) men det här blir mer "på riktigt". Bra övning inför riktiga jobb också tror jag!

Har du fått svar ang ackreditering till festivalen?
 
edion skrev:
Har du fått svar ang ackreditering till festivalen?

Nu har svaret kommit! Inga problem, jag skrev att jag inte jobbade för en tidning men gärna ville fota ändå för att utvecklas som fotograf. Så nu väntar ett pressarmband på mig den 4 augusti :) Lycka till, övriga fotografer!
 
vem kontaktade du jag ahr inte fått nått svar ännu ang ackreditering. SKulle gärna oxå vilja fota just för syftet att utvecklas som fotograf
 
edion skrev:
vem kontaktade du jag ahr inte fått nått svar ännu ang ackreditering. SKulle gärna oxå vilja fota just för syftet att utvecklas som fotograf

Jag skrev till info(snabela)urkult.se, skriv precis som du tänker så går det säkert bra. Observera att det inte innebär fritt inträde om du inte skriver för en tidning och att det alltid är säkerhetsansvarigas regler vid respektive scener som gäller vid fotografering.
 
NU e det säkert åt h-vete för nära men kan någon vänlig själ hjälpa mig att skriva ihop ett brev som jag kan skicka till urkult. Inträdet är redan betalt. Skulle dock vara kul med ackreditering utöver inträdet. Jag skrev till dom tidigare och då ville dom ha bilder vilket dom fick hoppas jag bad om ett svar för att få det bekräftat men det har varit tyst.
 
Så dår var ackreditering till urkult fixad MEN är det någon annan av er som ska fota där som fått ackreditering som måstat gå med på följande. "Ja du får fotografera OM Urkult får rättigeheter att använda bilderna..." om så är fallet hur har ni ställt er till detta. Själv har jag sagt ja men kom på nu i efterhand att det kan vara dumt att ge dom räåttigheter till dom i all framtid. HAr ni gjort ett kontrakt med dom eller hur har ni gått tillväga??
 
Vet inte om detta nu landar i rätt tråd men jag kör på.

Har frågat snällt om att få dikes fotta på malmö festivalen och fått till svar


Hej Carlos

Vi tillåter endast professionella fotografer i diket, d v s sådana som
arbetar på uppdrag av något media.

Vänligen
XXXXX XXXXX

Jag skrev :

Hej är en amatörfotograf som undrar om det finns någon möjlighet att få
"tillträde till dikes fotografering under festivalen för att lära mig mera

Min fråga är har jag formulerat mig klumpigt eller
är alla de jag ser i diket "Proffs".

Tacksam för hjälp.
 
Jag tycker att din fråga var alldeles för kort!!
Du skulle ha gort en längre utläggning om att du fotar mycket och om att du är exta intresserad av just konsert bilder, kanske erbjuda dom att få ta del av dina bilder, osv.... Din början av meningen: "hej är en amatörfotograf ... där ligger också ett fel... varför? alla som äger en kamera är amatörfotografer. (förutom profs och antisyaster (stavning?))

Så om dom säger ja till en "amatör fotograf" så kan dom ju släppa in alla med en liten kompaktkamera...

MVH/ Johannes
 
Tack då skall jag fläska på rejält nästa gång jag ansöker om att få fotta fast jag e rätt grön.
 
Vad jag lärt mig när det gäller sportfotografering så är det bara att chansa och ringa.
I stället för att säga att man är amatörfotograf
säger man att man är frilans.

Man kan aldrig få mer än nej.

Ett exempel från en allsvensk fotbollsklubb
när jag ringde (fotar dock för www.mff-fans.com när det gäller fotboll) så sa han direkt utan att jag nämnt något mer än att jag undrade över vad som gällde fotoackreditering:

-Fotoackreditering, visst det går bra fotografer får vi ju plats med i stort sett hur många som helst.

Musik verkar svårare - att man har någon att fota för som på Malmöfestivalen vet jag att folk kommit runt med att ha hemsidor med bra namn
t.ex. popfoto.se (påhittat, vet ej om det finns)
och fått ackreditering på så sätt.
 
Hur ska man skriva för att verka såpass seriös som man är och ha minsta chans att kunan fota på en konsert. Skulle vilja fota när LArs Winnerbäck besöker sundsvall men tycker aldrig jag skriver nå bra utan det låter så platt. Snälla nån som kan hjälpa mig med hur amn ska skriva för att inte låta som en tokig fjortis med pocket kamera.
 
Jag har samma problem man vill ju inte ljuga men samtidigt låta proffsig och seriös. Det är mycket vårt jag fick själv idagarna ett nej från swedenrock festival.

Har någon en bra mall på vad man skall säga så får ni gärna delameder.
 
jag har arbetat innan inom media där jag ackrediterades till massa saker som tex melodifestivalen och eurovisionen.

Som regel till större saker så måste man kunna styrka att man arbetar för någonting som är relevant för evenemanget eller som dom kan dra nytta av. Tex för tidning, tv, radio. vid mindre saker är dom väl mer intresserade av att bara få synas så då släpper dom in vilka som. Men man ska inte tro att dom ackrediterar vem som med kamera för att få fotografera lite och gratis inträde.

Om exemplet är att du vill in på en musikfestival så bör du arbeta för ett musikorienterad mediaformat, skulle du ringa och säga att du ringer från tidningen "min häst" med målgrupp på 12 åriga tjejer så bör du nog kunna styrka ordentligt varför du vil in där. Att som privatperson få ackreditering för att vilja fotografera eller få bättre plaster med kameran är störtomöjligt till organiserade evenemang av lite tyngd. Till alla andra evenemang så ring innan och kolla. Tänk på att uttrycket "ingenting är gratis" funkar även här. Ska du in gratis och fotografera så vill dom ha något i gengäld, tex ett reportage i tidningen eller dyligt. Ska du in och fotografera för eget nöje så tjänar dom inget, snarare förlorar på utebliven biljett intäkt på dig.

Ett färdigt "tal för att låta proffsig" funkar inte då många kolalr upp dig och företaget före ackreditering såvida du inte är känd sedan innan hos dessa.
 
Gratis inträde har jag aldrig bettom ifjolårets festival så fottade jag och det blev rätt hyfsat men i år så ville jag få tillträde till diket inget meravancerat änså.
 
Nome Nescio skrev:
Med riskt för uteslutning från fotosidan: www.presskort.org.
Kostar en slant, har ingensom helst förakring i fotovärlden men tar dig in på många ställen.

Sluta hänvisa till den här hemsidan! Dessa presskort är olagliga, och förstör för alla oss som arbetar som pressfotografer.

Det som händer är när folk myglar och försöker ta sig in på evenemang på falska presskort ifrågasätts även våra riktiga presskort och vi har svårare att utföra vårt arbete.

Jag arbetar som fotograf för AP och dom stora svenska tidningarna i Los Angeles och här har det gått så långt att det enda riktiga presskortet som är giltigt utfärdas av LAPD och är ruskigt svårt att få. Detta pga av alla försök att mygla sig in på diverse evenemang nyhetshändelser med falska presskort.

Vill helst inte att det ska gå så långt hemma i Sverige också...

Jag tror istället på ärlighet. Förklara vad ni vill göra och beskriv er situation så går det säkert vägen! MVH Niklas Larsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.