Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressfotograf=Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
tänk att det verkar vara så...

...provocerande att gilla kompaktkameror! :)
(Tror nästan jag ska köpa en själv!)
Fantastiska bilder den där Majoli tagit. Slår undan benen för teknikalitetsdiskuterande märkeshysteriker...;-)

Och visst behöver man inte särskilt många ppi för att platsa i en tidning. De flesta ska nog inte upp på Time's Square med sina bilder, ju...

/kameralös tös

Vet inte egentligen om man ska kalla Olympus C5050, C5060 och C8080 för kompaktkameror. Kanske ska man kalla dom "prosumer" kameror som många brukar? Jag skulle vilja kalla den här typen för avancerade kompaktkameror eller något i den stilen..
Majoli har ju jobbat för de största tidningarna som t.ex. Newsweek så det är nog inga dåliga "filer" han lyckats få fram. Det är nog lite av en myt att inget annat än en DSLR duger. Jag testade en C-7070 lite snabbt härom dagen och det var ingen dålig bildkvalité och upplösning alls. Verkar använda bra glas...Majoli nämnde många fördelar med att jobba med Olympus kamerorna. Ex. vis att de drar inte till sig lika mycket uppmärksamhet, han kan fota med den vridbara lcd:n hur han vill och utan att folk kanske ens märker att han fotar + att de är tysta. De här egenskaperna är viktiga när man fotar på det viset han gör. Dessutom gillade han det långa skärpedjupet..
Det ska nämnas att Majoli fotade med Leica M kameror innan han övergick till digitalt. Så han är nog inget stort systemkamerafan direkt. Det är inte jag heller även om det är skönt att ha en. Funderar dock allvarligt på att komplettera min DSLR med en Olympus C-7070. Det allra yttersta i bildkvalité är ju inte i närheten av så viktigt som en "bra bild"...

Entusiastkameror är en vanlig benämning på mer avancerade icks-systemkameror.

Om man läser texten så framgår det att han slåss mot kamerornas slöhet och använder flera kameror. Jag förstår mycket väl önskan om lätta smidiga kameror. Tyvärr är slöheten, bruset och det stora skärpedjupet nackdelarna.

En liten digital Leica M vore en dröm

froderberg skrev:
Entusiastkameror är en vanlig benämning på mer avancerade icks-systemkameror.

Om man läser texten så framgår det att han slåss mot kamerornas slöhet och använder flera kameror. Jag förstår mycket väl önskan om lätta smidiga kameror. Tyvärr är slöheten, bruset och det stora skärpedjupet nackdelarna.

En liten digital Leica M vore en dröm

Det var en passande benämning tycker jag!

Jovisst, är de inte lika snabba och bruset är högre, men för de allra flestas behov räcker det långt. ISO 80-200 är iaf bra. 400 är också användbart.
Majoli gillade just det långa skärpedjupet och det tycker jag också är intressant till skillnad från alla bilder med superkort skärpedjup. Men visst vill man ha kort skärpedjup ibland..

En digital Leica M vore inte alls fel. Den kommer ju också, men kommer tyvärr bli vansinnigt dyr. =(
Epson R-D1 är inte helt ointressant trots det ljumna mottagandet från div. tidsskrifter. Ägarna verkar iaf älska den och jag har sett många fantastiska bilder tagna med R-D1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar