Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressbilderna som skrivit historia

Produkter
(logga in för att koppla)
hasse lundberg skrev:
Oavsett hur det var med just dessa bilder så består ofta "turen" i fotografens kunskap om att vara på den platsen vid den tiden för att bevaka någonting.
Självklart. Det är ju sällan några klåpare som tar såna bilder. Men det är nog ändå "tur" när man lyckas ta de där riktigt speciella bilderna, även för en enormt erfaren fotograf. De visar ju ofta något som är oförutsägbart, och det är ju ofta det som gör dem så enormt starka. Det känns mer som att man "är på plats" när fotografiet ser ut som en sinnebild, alltså tillfällen där man verkligen aldrig själv hade slitit upp en kamera, utan bara kunnat se det med sina egna ögon.

Det berättades ju ganska utförligt i programmet om hur det gick till när bilderna togs. Det är klart att man kan kalla det för tur, men i så fall har jag väl också tur när någon läser detta inlägg...

Tomasz skrev:
Det berättades ju ganska utförligt i programmet om hur det gick till när bilderna togs. Det är klart att man kan kalla det för tur, men i så fall har jag väl också tur när någon läser detta inlägg...
Jag tycker det framgick att det handlade mycket om tur. Bilden på liraren framför stridsvagnen t ex. Rätt färg på skjortan, fotografen stod på rätt plats, inget skräp runtom motivet, och så vidare. Det lät inte direkt planerat.
För att inte tala om bilden där vietnamesen blev skjuten i huvudet. Det kan inte vara annat än "tur" att lyckas trycka av i exakt rätt ögonblick när det går så snabbt som det gjorde, om man ser till filmsekvensen.
För övrigt jävla vidrigt när man ser nån dö framför kameran sådär, särskilt på film:-(

[Edit: Alltså rörlig film, inte stillbild]

Varför i helvete har ingen sagt något tidigare?
Jag tittar aldrig på TV om det inte är något särskilt..
Men det går ju i repris den 10 och 14:e iaf, får försöka titta då.

Men att ha "turen" att vara på rätt plats vid rätt tillfälle kräver nog mycket kunskap och erfarenhet...

Måste nog kolla på reprisen oxå... (knepigt att dom visar sånt på fredakväll när man just hunnit
smakat på fredags whiskyn...;)

/André

Lowrider skrev:
Men att ha "turen" att vara på rätt plats vid rätt tillfälle kräver nog mycket kunskap och erfarenhet...
Ja, självklart. Jag menar att det är kombinationen duktig fotograf som har tur. En klåpig fotograf hade aldrig lyckats även med större tur;-)

Måste nog kolla på reprisen oxå... (knepigt att dom visar sånt på fredakväll när man just hunnit
smakat på fredags whiskyn...;)
Ja, jag missade första 20 minutrarna. Och jag har väl tullat lite på vinet också, ähum;-)

Om man förklarar berömda bilder med tur, hur förklarar man då att en del framgångsrika fotografer har tur så väldigt ofta?

Jag har oftast tur när jag är på uppdrag, dock inte när det gäller sport.
Jag liksom råkar ta rätt bild utan att veta om det, men inte alltid, och det är läskigt att bygga sin ekonomi på tur..

Makten skrev:
Genom att de är överallt hela tiden förstås;-)
Aaahh, jag läser mycket science fiction så jag vet en del om tidsresor och ljushastighet. Nu förstår jag;-)
Oavsett hur bilderna kommit till så finns det många bra bilder genom historien att beskåda. I min kameraväska här på FS har jag lagt två böcker som är mycket läsvärda om man gillade TV-programmet. Getty images ger också ut en serie fotopocket som är indelade i decennier, serien heter "Decades of the 20th century". Mest bilder och mindre text än de två andra böckerna.

TV-programmet, jag måste se reprisen. Det var en hel del intressant som sades i det. Slår FS-diskussionerna med...ljusår:)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto