Annons

Pressa lite mera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Halloj i snöyran(iaf i stockholm)

Är det någon som har provat att pressa Agfas diafilm CTX 100?
Kanske inte världens bästa film att pressa, vad vet jag, men filmen är ändå så billig så jag tänkte "få" en billig 200film.

Varför snåla med kvaliteten på filmen när man (förmodligen) lagt ner ett antal tusen eller tiotusen kronor på att köpa det bästa huset, objektivet, blixten, filter etc ?

Inget är bättre än svagaste länken.

Mina erfarenheter är att det blir bättre bilder med ett enkelt hus och optik (skithus?) och bra film, än en bra kamera med skräpfilm.

Det rör ju sig bara om tior mellan en dålig film och en bra...?

Jag tycker inte att CTXen är en skitfilm, det är en ok film med ett bra film. Jag har tio filmer hemma nu som jag fick för 180kr. Scandinavian tar 250 för 10 st. Bra pris för en tonåring.
Jag använder andra filmer också tex Velvia, Elite EC men den här filmen är mer allround än de mycket färgmättade filmerna.

Jag tror inte att jag skall pressa CTX; framkallningen blir för dyr jämfört med inköpspriset.

Kan någon övertyga mig som är nybörjare vad vitsen är med att pressa filmer..Varför ska jag pressa en velvia när jag kan sätta i en provia ?
Varför pressa en elite eller astia när jag ändå exponerar dom på 160-200 iso....
Agfa Ctx 100 är en helt OK film vid iso 100..
mvh/gunte..

gunte skrev:
Kan någon övertyga mig som är nybörjare vad vitsen är med att pressa filmer.

Jag har pressat filmer ibland när jag har rest på semester utomlands, till trakter där det är svårt/dyrt att köpa film på plats. Fördelen med att pressa är då att jag slipper släpa med mig ofantliga mängder film som gardering mot varierande ljusförhållanden.

Fujichrome MS100/1000 är en lämplig film i det avseendet. Den går att pressa till 800 ISO enligt min bedömning, utan att färgbalansen ändras.

Det finns säkert andra skäl till pressning, detta var bara ett...

Acke:)

PS. CTX100's pressningsegenskaper vet jag inget om, tyvärr.

gunte skrev:
Kan någon övertyga mig som är nybörjare vad vitsen är med att pressa filmer..Varför ska jag pressa en velvia när jag kan sätta i en provia ?
Varför pressa en elite eller astia när jag ändå exponerar dom på 160-200 iso....
Agfa Ctx 100 är en helt OK film vid iso 100..
mvh/gunte..

Hej Gunte
Vi hade ju delvis den här diskussionen per mail för ett tag sen.
Du underexponer som sagt alla dina bilder, men om man använder en film till lite allt möjligt så är kanske inte underexponeringen passar. Jag håller med om att underexponera är trevligt när man fotograferar natur och liknande men ibland vill i alla fall jag fånga andra motiv på filmen. Dina motiv är väl inte heller speciellt känsliga för långa exponeringstider heller.
Jag är också nybörjare vad gäller pressning men nya saker är roligt att prova på, annars lär man sig inget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar