ANNONS
Annons

Pressa Efke 100

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att testa efke 100 (inte ir-film)och vad man kan göra med den. Nu har jag pressat en rulle till 400ISO, alltså undereponerat blir det väll. Min fråga: Hur får jag fram framkalningstiden när jag pressat en film? Den bör ju bli längre?
Kanske inte bästa film att pressa men tänkte testa.
MVH David.

Hej!
Jag håller på att testa efke 100 (inte ir-film)och vad man kan göra med den. Nu har jag pressat en rulle till 400ISO, alltså undereponerat blir det väll. Min fråga: Hur får jag fram framkalningstiden när jag pressat en film? Den bör ju bli längre?
Kanske inte bästa film att pressa men tänkte testa.
MVH David.

Hej!
Jag har inte "pressningstid" efke 100 just nu. MEN om du tar Kodak Tri-X 400 som en möjlig jämförelse så skulle det bli så här:
Använd tex D-76 (1+1) 24 grader (normaltid=10 min vid 20 grader) och
pressa till: 800 4min,1600 6 min,3200 9min.
Jag skulle tro att om du frågar efke så får du säkert svar.Fotoimpex har denna om frågor på sin hemsida www.fotoimpex.de/INFOBOX/Service/analogentwicklung.html
Jo,lite allmänt är ju att dom flesta känsliga och extra känsliga filmer kan pressas till cirka tre eller fyra gånger sin normala känslighet.

Hej!

Jag läste i nån fotobok för längesen att man kunde ha som regel att förlänga framkallningstiden med 30 % per steg som man pressar filmen.

Förmodligen finns det en och annan herre med bestämda åsikter som kan sparka bakut åt detta inlägg, men jag säger bara att jag har läst det en gång. Och jag har testat det också och minns det inte som någon katastrof. Så det kanske kan vara värt att testa som en utgångspunkt?

/Lena

Hej!

Jag läste i nån fotobok för längesen att man kunde ha som regel att förlänga framkallningstiden med 30 % per steg som man pressar filmen.

Förmodligen finns det en och annan herre med bestämda åsikter som kan sparka bakut åt detta inlägg, men jag säger bara att jag har läst det en gång. Och jag har testat det också och minns det inte som någon katastrof. Så det kanske kan vara värt att testa som en utgångspunkt?

/Lena

Hej Lena!
Nej jag är inte en "herre" som sparkar bakut. Du har rätt.Att pressa film är lite av magin i mörkrum.Visst det kan gå åt...
Du,jag måste säga att du har helt underbara bilder på din sida.

Nejdå, Rolf, jag tänkte bara på just "regeln" att öka tiden med 30 %.
Det brukar alltid finnas någon som kommer med en hel hög fakta som visar hur idiotiskt det är med en sådan generalisering. Någon riktig "fotograf" alltså. :)

Min favorit i pressningsväg är nog annars en artikel i FOTO från 68 där man pressar tri-x till 6400 asa och framkallar i 32 grader hc-110... vet inte om det funkar så bra på dagens tri-x, bara. Men när jag provade (inte så tidigt som 68 dock) fungerade det fint och blev snyggt kornigt.

Tackar så mycket för all info. Nu har jag lite att gå på. Skulle vara väldigt kul att se tidningen från -68. Älsta Foto tidningen jag har är från -75.
Jag har pressat Ilford HP5+ från 400ISO till 800ISO med gott resultat. Ska fixa en bild från det tillfället och ladda upp här.
Men nu måste jag o jobba.
MVH David.

Nejdå, Rolf, jag tänkte bara på just "regeln" att öka tiden med 30 %.
Det brukar alltid finnas någon som kommer med en hel hög fakta som visar hur idiotiskt det är med en sådan generalisering. Någon riktig "fotograf" alltså. :)

Min favorit i pressningsväg är nog annars en artikel i FOTO från 68 där man pressar tri-x till 6400 asa och framkallar i 32 grader hc-110... vet inte om det funkar så bra på dagens tri-x, bara. Men när jag provade (inte så tidigt som 68 dock) fungerade det fint och blev snyggt kornigt.

...det var alltså inte dig jag tänkte på, Rolf vill jag förtydliga! Tänkte att någon annan skulle göra inlägg i diskussionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar