Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa c-41?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Har googlat runt lite men Hittar ingen info på hur man ska pressa när man ska framkalla färg. Går det inte eller är det olika för alla framkallare?

Det går. Det brukar bara vara att förlänga tiden. Hur länge borde stå i databladet till framkallaren. Kolla hemsidan. Borde vara samma tid för alla C-41-framkallare.

Senast ändrad:
Om du ska pressa så rekommenderar jag Superia 800, den blir grymt fin på iso 1600, riktigt fint korn och är lättskannad, dock så bör man överexponera den 1 steg som standard.

Hittar ingen info om framkallaren jag använder.. Ska normalt vara 3.5 minuter i framkallaren, någon som har ett hum om hur mycket längre man ska ha i den för varje steg?

Mr karisma är den bättre än deras 1600 på 16000?

Hittar ingen info om framkallaren jag använder.. Ska normalt vara 3.5 minuter i framkallaren, någon som har ett hum om hur mycket längre man ska ha i den för varje steg?

Mr karisma är den bättre än deras 1600 på 16000?

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av deras 1600-film, har aldrig hört nåt gott om den, men minns att jag sett bilder från en fotojournalist som använde den 1600-filmen och att det såg mycket bra ut.

Jag har aldrig provat en 1600-färgfilm som givit bra resultat. Men Superia 800 har jag pressat till både 1600 och 3200 många gånger med bra resultat. Superia 400 efter 1600 har också funkat fint.

Kolla presstider på en annan c-41-framkallare. Borde vara samma eller ungefär samma.

Har googlat runt lite men Hittar ingen info på hur man ska pressa när man ska framkalla färg. Går det inte eller är det olika för alla framkallare?

TETENAL COLORTEC som är en c-41 kemi och där arbetstemperaturen är 38 grader så lägger man till 30 sekunder för varje steg man vill "pusha" . Min erfarenhet är att dom flesta negativa färgfilmer inte blir så mycket bättre att "pusha".
Vill man "gå andra hållet" gör man motsvarande tidsavdrag. Eftersom denna kemi är en "två-stegskemi" så behöver man inte påpeka att denna tidsändring gäller endast "developern".

Okej då har jag ett hum om hur man ska göra tack för svaren.
Det kitet jag kör https://www.macodirect.de/en/chemis...pard-digibaise-c-41-ready-to-use-kit-3x-530ml
Det är ju bara tre steg sett att vissa har fyra är det någon fördel med de som har fler?

C-41 kemi för negativ färgfilm har endast en framkallare och utöver detta fixering och för att stabilisera filmen en "stabiliserare". Det är endast framkallaren som kan "pushas". Så C-41 kemi oberoende av fabrik består av två delar. Stabilisering är det som görs efteråt.
Möjligen tänker du på E-6 för framkallning av diafilm. Där var det så att bl.a Kodak använde sig av flera delar för "färgframkallnignen". Denna kemi från Kodak finns inte mera. Alla andra E-6 kemier är idag 3-bads, eller om man vill uttrycka det så 3 " färgframkallare". Nu frågade du inte efter det så om du har frågor om det så är det bättre att du läser denna kemis info.

Jag har pressat lite färgfilm. 30sekunder stämmer väl på ett ungefär för ett steg, men annars har jag för mig att regeln jag använt var 15% per steg, om det så gäller att pusha eller pulla filmen. Tror det stod i manualen för Digibase-kitet.

Jag har pressat Ektar, Portra och Superia (vanligtvis) ett steg med goda resultat. Även Fujis "400X" ska vara grym att pusha till 1600 vad jag hört, men det är E-6 framkallning då.

Standard framkallningstid är då 3min 15sek.

Är det någon som har lite tips vad man ska fota med nu när det blir mörkt ska man ta och pressa superia 800 ett steg eller 400 två? Eller finns det någon annan film som kanske är bättre?

Är det någon som har lite tips vad man ska fota med nu när det blir mörkt ska man ta och pressa superia 800 ett steg eller 400 två? Eller finns det någon annan film som kanske är bättre?

Superia 400 och 800 användes i mängder av pressfotografer under slutet av 90- och början av 00-talet. Jag har själv pressat många sådana filmer. Ingen aning hur Kodak Portra 400 funkar att pressa, men det blir antagligare finkornigare.

Portra finns ju som 800 men är dyr :) 400 Är inte dum, jag har ett par 400 rullar som ska pressas ett steg men jag har även sett goda resultat av det - dock som vanlig regel när man pressar att kontrasterna ökar och man får förluster i skuggorna.

Superia fanns ju som 1600 tidigare men den är kanske väck nu?

Mina vinterfilmer är vanlitvis svartvita och skjuts på 1600.

Som jag förstått det skall Natura 1600 och Superia 1600 vara identiska. Anledningen till att filmen kallas Natura 1600 i Japan sägs höra ihop med Fujis kameraserie med samma namn. Även Fuji Press 1600 skall vara samma emulsion men tillverkad under strängare kvalitetskontroll.

Attans då köpte jag den i onödan trodde den var annorlunda. Men är all fujifilm som har annat namn i Japan samma film i Europa?

Okej då har jag ett hum om hur man ska göra tack för svaren.

Det kitet jag kör https://www.macodirect.de/en/chemis...pard-digibaise-c-41-ready-to-use-kit-3x-530ml

Det är ju bara tre steg sett att vissa har fyra är det någon fördel med de som har fler?

Vissa kit har Bleach och Fix separerat, medans andra har kombinerat dem (Blix), enda fördelen är egentligen att det blir ett steg/en kemikalie mindre (och så lite mindre tid).

(Fick mitt första C-41 kit igår [digibase], bara kört BW innan..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar