Annons

Presentförslag, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

karijoha

Medlem
Min älskade lillebror fyller 18 år den 29 juni. Det senaste året har han haft foto i skolan några timmar i veckan och hans fotointresse har vuxit sig stort. Han fick MVG i betyg...

Så självklart känns det naturligt att ge honom en foto-relaterad födelsedagspresent. Men frågan är bra vad. Har ni några bra förslag?

Idag har han en Canon eos 300 med två objektiv (kommer inte ihåg vilka), en fjärrutlösare och ett stativ.

Funderar på att ge honom en årsprenumeration av tidningen Foto eller så, men det känns lite för lite å billigt. Ca 1000 kr får det kosta. Blir toppenglad för alla förslag jag kan få.

Tack, fotovänner!
:)

Kramizar
Karin

Varför inte en omgång med lita udda filmer. tex Agfa Scala som är en svartvit diafilm....

En lite finare bildbok kanske med bilder från en fotograf som han gillar (eller från motivområdet han gillar).

Tror du han är intresserad av närbilder? Jag tror att en mellanringssats från Kenko ryms i budgeten.

Uppdaterat: Kenko kostade 1400, men det fanns Soligor hos Cyberphoto för 1099 vilket är närmare budgetgränsen. Och märket saknar betydelse när det gäller mellanringar.

En blixt?
En filtersats typ Cokin (med avtonade gråfilter för landskapsfoto, om han gillar det)?
En fotorygga, typ Lowe-Pro Mini-Trekker?
Ett litet ljusbord?
En lupp?
En elastisk kamerarem?
Ett enbensstativ?
Ett presentkort hos Scandinavian Photo?

Senast ändrad:
Tipset om fotoryggsäcken är bra, i synnerhet som det är en bra ryggsäck. Har en själv.

Förslaget om olika filmer är också bra.

Mitt eget förslag är en lupp.

Dessa tre saker är sådant som jag varit lite dumsnål på tidigare när jag var helt grön. Med filmer, och i synnerhet när man kör negativ färg, så inbillade jag mig att det främst avr jag som var dåligfotograf och att filmen inte påverkade så mycket. Numera vet jag att valet av film påverkar mycket och tycker det är värt att betala lite mer för en bra film.

Lupp är en annan kostnad som jag som nybörjare betraktade som en onödig kostnad. Det är först nu när jag ska gå en kurs som jag har börjat titta efter en.

Som nybörjare vill man helst lägga pengar på det som omedelbart påverkar bilden såsom objektiv, blixt i viss mån film. Därför kan det vara bra att få sådant som inte påverkar bilden i lika hög grad utan bara förenklar arbetet med bilden eller hjälper en att utvecklas som fotograf.

Mvh
Maverick

Om han inte handplockat ihop sin utrustning är sannorlikheten stor att han har två zoom-objektiv, till exempel 28-90 och 75-300 eller liknande. Ett Canon EF 50/1.8 objektiv skulle han i sådana fall säkert uppskatta. Går säkert att få för ca 1200:- på www.cyberphoto.se .

/Fredrik

Presentkort ar det jag skulle uppskatta aven om det ar trist...

Ett annat alternativ ar val att fraga honom vad han vill ha...
Jag fick en super portfolio av min familj som fodelsedags present och julklapp da jag inte har rad med £260 som student... Aven om jag visste vad jag skulle fa sa ar det battre att ha nagot bestandigt an en overaskning som kanske inte ar lika anvandbar...

// H

Är han en inbiten fotograf kan du ju ge honom ett guldmedlemskap på fotosidan.se. Sen är ju faktiskt annorlunda filmer inte ett dåligt tips. Det är ju alltid bra att testa lite olika rullar. En annan idé kan ju vara material till montering av bilder såsom lim, passpartou, ramar osv. Beskärningsapparat till bilderna. Tja, det finns ju en uppsjö av prylar att införskaffa.

Mvh

/Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar