Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Presentera bilder online för kund

Produkter
(logga in för att koppla)

Zamn

Aktiv medlem
Jag och min sambo har fotat för en kund och lagt ut bilderna på en enkel sida gjord för ändamålet.

Om den funkar bra vill vi gärna använda den som mall för andra kunder. Jag undrar om ni tycker den ser bra ut och fungerar bra tekniskt?

www.zapper.se/eva

Jag tyckte sidan kändes lite tungladdad tog över 20 sekunder (jag har ADSL 0,5Mbit), kunden bör nog inte ha modem... Lösningen kan vara att dela upp och ha ett mindre antal bilder i albumet. Sedan blir det sidoscroll redan vid 800x600, om du istället skippar tabellerna (tabeller är till för tabelldata inte design) så kan du få en flytande design som funkar för alla upplösningar, ända ned till handdator (telefon). Som så här.

Annars tycker jag du skall ha beröm för att sidan (nästan) validerar enligt den DTD du angivit, det fattas bara alt-texter (alt="") till varje bildtagg, gör en search and replace med wordpad, eller vad du har för texteditor, och lägg till en tom alt="" till varje bildtagg så har du en sida som validerar och dessutom låter webbläsare gå i "standards compliance mode" (effektivare med mindre mängd felhantering att tugga sig igenom).

Vill du att sökmotorerna skall få ut mer av sidan (och få bättre ranking) så råder jag dig att sätta in en bra titel på sidan (<title></title>) och att utnyttja heading-taggarna (H1 -- H6), där siffran i första hand står för betydelse, inte storlek. Du kan t ex. lägga "topp-bilden" inom en H1-tagg och lägga en text i alt="", sökmotorn läser då alt-texten och ger denna text heading-betydelse, besökaren ser bara bilden precis som nu, men får se texten om bilden av någon anledning inte visas (serverfel, avstängd visning.. whatever). Länka gärna även topp-bilden till "hem", det är folk van vid.

Du skulle också kunna länka till nästa/föregående bild under varje stor bild, men innebär en hel del jobb om du skall göra det manuellt.

Ett ytterligare råd är att lägga all css, form, färg o stil i en separat stilmall, då kan du förändra hela sajtens utseende väldigt enkelt genom att bara förändra en enda fil. Genom detta skulle du också lätt kunna rätta till felen jag påpekar nedan, se bara till att din stilmall validerar så blir det bra.
Namnmagin du har i det lilla skriptet tror jag du kan skippa helt, dels är det knappt någon som kör Ns4 någe mer (den kom ju på win 3.xx tiden) och dels är det dåligt förfarande. Idag används Mozilla, Opera, Konqueror, Galeon, K-meleon mfl. browsers om inte IE används, alla dessa kan dessutom ljuga om sin identitet.

Nåja, det mesta här var kanske bara petitesser, det jag tycker är lite allvarligt är att det blir väldigt olika utseende med Opera/Mozilla och gamla Netscape 4.78 och att det blir sidoscroll om inte upplösningen är över 800x600 (tänk laptops). Jag har testat med Mozilla 1.7b, Opera 7.23 och Netscape 4.78 alla på Linux. Opera och Ns4 visar antagligen sidan såsom du tänkt det, men den blir betydligt snyggare med Mozilla som renderar en vit bakgrund på bodyn men behåller det blå som en bred ram runt bilderna (synd bara att du satt vit färg på bildnumret som givetvis inte syns mot vit bakgrund). I detta fall är det Mozilla som gör rätt, den lyder bara den dokumentyp du angivit, när Mozilla går i "standards compliance mode" genom DTDn (vilket DTDn bla. är till för) så skall inte "bgcolor" i body-taggen läsas utan istället tas genom css, bgcolor har med bakåtkompabilitet med historiska webbläsare att göra, lägg till en stilmall eller ändra DTDn till nåt äldre utan URL. Det är visserligen rätt "snygg" kod, men den är av 90-tals modell med dålig framtidskompabilitet.

Oj, det var inte dåligt :)
Tack för ditt långa inlägg.

Jag kanske borde börja med att säga att jag inte har någon utbildning på att göra websidor utan bara lärt mig det jag "behövt" under årens gång om man säger så. Måste lite skamset erkänna att jag inte lagt ner så mycket tid på sidan utan den var egentligen meningen som en engångsgrej. Designen slängde jag ihop på 10 minuter i Dreamweaver. Men när den var klar tyckte jag ändå att det blev ganska snyggt och cleant och tänkte att sidan skulle kunna användas även i framtiden.

Jag ska jobba vidare med den och lägga in stilmallar och kolla kompabiliteten med andra browsers allt eftersom. Din hjälp var värdefull och den gör så jag vet vad jag ska börja med!

Antagligen blir det lättast att göra en ny sida från scratch nästa gång och inte använbda tabeller. Det bästa vore att ha en sida på internet med php som kan skapa nya presentationer och användas för att lägga ut bilder på..... men det är nog lite för avancerat för mig i dagsläget.

Zamn skrev:

Antagligen blir det lättast att göra en ny sida från scratch nästa gång och inte använbda tabeller. Det bästa vore att ha en sida på internet med php som kan skapa nya presentationer och användas för att lägga ut bilder på..... men det är nog lite för avancerat för mig i dagsläget. [/B]

Jag har en annan smidig lösning:
Använder iVew Media Pro som bilddatabas och därifrån kan jag välja ut ett antal bilder och med ett enkelt menyval skapa en hel sajt med dem utifrån olika mallar. Mallarna kan jag dessutom ändra hur jag vill i t ex Dreamwever. Sen är det bara att ladda upp hela sajten - klart på fem minuter.

Zamn skrev:
Jag kanske borde börja med att säga att jag inte har någon utbildning på att göra websidor utan bara lärt mig det jag "behövt" under årens gång om man säger så.
Någon sådan utbildning finns i princip inte, de som gått utbildningar gör i regel sämre sidor än vad du gjort.

Designen slängde jag ihop på 10 minuter i Dreamweaver.
Här har du "felet", de flesta WYSIWYG verktyg har en mycket udda uppfattning om standard och ännu värre om hur den skall implementeras, att skriva rent textbaserat är mycket lättare än du tror och ger istället dig full kontroll över vad du gör.

Jag ska jobba vidare med den och lägga in stilmallar och kolla kompabiliteten med andra browsers allt eftersom. Din hjälp var värdefull och den gör så jag vet vad jag ska börja med!
Följ standard på det sätt den är tänkt att användas och separera innehåll från form o färg så kommer du inte att behöva kontrollera kompabilitet med moderna webbläsare, de följer alla samma standard idag (häri ligger framtidskompabiliteten), det testande du kan behöva syssla med handlar om gamla webbläsare som IE 5 och Ns4, med dessa får du räkna med att det ser annorlunda ut.

Nedan följer fyra nyttiga länkar:
W3Cs html validator
W3Cs CSS validator
Site valet Web Tools for Quality, Accessibility, Standards Compliance.
W3Schools Web Building Tutorials Ett mycket bra och lättanvänt "referensverk".

steelneck skrev:
Någon sådan utbildning finns i princip inte, de som gått utbildningar gör i regel sämre sidor än vad du gjort.

Inte helt sant. Hyper Island är en jäkligt schysst skola, med hög klass på sina utbildningar inom webbdesign. Senaste kullen: http://www.crew9.net/flash.html. Att det dock finns dåliga skolor inom webbdesign är det inget tvivel om, har sett en del exempel på det.

Senast ändrad:
Jag gick igenom att lära mig html(från grunden, kunde bara <BR> innan typ) och lite css för inte så länge sedan. Typ ett år sen sånär som på några dagar. Vill du kan jag lägga upp en länklista där det man behöver veta finns.

Det finns väldigt mycket att läsa på nätet. Tar man sig 3 dagar av semestern och söker lite i google hinner man både lära sig och inse att både frames och iframes samt tables inte är det bästa, tables har sin funktion, men frames... YEEWWW. Då hoppar man genast vidare till css2 och vanlig html(i xhtml formaterat stuk), även om dreamweaver tydligen ska vara rätt bra. W3C är väldigt bra för att kolla att koden blir bra dock.

Resultatet av 3 dagar. Mer eller mindre.
http://www.damocles.nu/

Menyn använder include. Hela designen är uppbyggd via css så man kan ändra desingen och layout bara genom css'en. Denna var en första design. Igentligen bara för privata hemsidan. Ska bygga ett mer stilrent site för portfolion när jag har tid(någon gång) och mer bilder att lägga upp.

Nu har jag inga publika gallerier uppe, håller på att bygga om lite. Men jag använder en självhackad version av photoshop webgallerifunktion. Så den puttar ut xhtml/css kod med tillägget ASP istället för htm. Hackade om den så alla sidor blir exact som porfoliosidan. Direkt ut från Photoshop. Bara att köra batch, klicka och ok och tanka upp skiten.

Steelneck, om du har tid får du gärna kasta ett öga och säga vad du tycker.

Jonas Jönsson skrev:
Inte helt sant. Hyper Island är en jäkligt schysst skola, med hög klass på sina utbildningar inom webbdesign.
Skulle inte tro det, i synnerhet när de inte klarar av att göra en schysst förstasida, den validerar inte ens efter html 4, en site valet validering ger 168 fel bara på förstasidan! Deras CSS validerar inte. De har tom. döda länkar som inte fungerar på förstasidan (länken "hej"), som dessutom är en javascript-länk (troligtvis dålig kod) som sökmotorer inte kan följa. Sidan saknar helt rubriker (heading taggar), vid avslagen bildvisning försvinner en del textinformation (text som bilder) pga. avsaknad av alt-texter. Sidan skalar inte alls med upplösningen. De har inte angett något generiskt plattformsoberoende typsnittsalternativ, de har angett textstorlekar i pixlar som dels gör att besökare med IE inte kan förändra storlek och dels ser mindre ut ju större upplösning besökaren har (10 pixlar är en mindre del av 1800px fönsterbredd än vad det är av 800), de har även angett storlekar i punkter för skärmvisning, vilket är en enhet tänkt för utskrift. De har inte angett någon css tänkt för utskrift. De har glömt bort att ange bakgrundsfärg på de ställen de anger förgrund, vilket innebär att besökare med annan std. inställning, t ex. svart inte kan se texten. De slänger upp sidor i nya fönster utan att förvarna besökaren om det, de utnyttjar inte möjligheten till "title" i länkar. Sidan du "försökte" länka till är helt uppbygd i flash och är mao. inte sökbar för en sökmotor, ingen info är tillgänglig för en sådan. För någon med nedsatt syn så är den hopplös, storlek kan inte förändras av besökaren inte heller kontrasten som är allt för låg, lite lätt blänk i datorskärmen och sidan är oanvändbar.

Det är helt enkelt makalöst dåligt, så jag tror defenitivt inte att de har någon som helst kompetens att utbilda inom webbdesign, det är uppenbart en inkompetensens högborg!

Jag tycker inte att du ska presentera alla bilderna på startsidan, utan lägg upp länkar till gallerier istället. Ett med hundarna i och ett med hästarna. Och så tycker jag du ska krympa "tumnaglarna" en aning. Allt detta för att det inte ska bli så tungrott att ladda ner bilderna. Det tar tid oavsett om man sitter med bredband eller modem. Och TID har inte folk :)

Mvh Stefan

Damocles skrev:
Resultatet av 3 dagar. Mer eller mindre.
http://www.damocles.nu/

Riktigt bra faktiskt (jag bedömer inte utseende här), några små saker dock, använd gärna "title=" attributet för länkar så kan du ge besökaren en liten beskrivning om vart de leder (tror google också använder det i sin indexering). För gallerierna skulle jag inte använt tabell, alternativt lagt alla tumnaglarna i samma cell i en icke-storleksbestämd tabell för att få en design som bättre skalar med fönsterstorlek. Jag kör 1024x768 och redan vid denna upplösning drabbas jag av sidoscroll om jag har min "sidebar" utfälld i Mozilla, utan "sidebar" funkar det bara ned till 870px fönsterbredd.

Jag skulle också ändra måttenheten för teckenstorlekar från "px" till "em" eller procent (IE tillåter inte storleksförändring vid px). Min sambo t ex. surfar alltid omkring med textvisning ställd på 120%, här på fotosidan använder även jag 120%, med IE hade hon inte fått som hon velat om storlek i pixlar anges. Jag skulle också ta bort verdana (win), helvetica (*nix/mac) och bara använda den generiska typsnittsfamiljen sans-serif som funkar för alla plattformar och webbläsare. Anledningen är ju att den som kanske gillar Arial som std-typsnitt för sans-serif blir överkörd och får verdana om han har det installerat (mest troligt), med bara sans-serif så låter man besökarens egna std-inställningar råda. Men det är absolut inte fel som du gjort, det viktiga är att alltid ange den generiska familjen.

Ett till tips, sätter du teckenstorleken till enheten em så kan du sätta menybredden till detsamma, då får du en meny som i bredd följer med besökarens inställning för teckenstorlek.

steelneck skrev:
Skulle inte tro det, i synnerhet när de inte klarar av att göra en schysst förstasida, den validerar inte ens efter html 4, en site valet validering ger 168 fel bara på förstasidan! Deras CSS validerar inte. De har tom. döda länkar som inte fungerar på förstasidan (länken "hej"), som dessutom är en javascript-länk (troligtvis dålig kod) som sökmotorer inte kan följa. Sidan saknar helt rubriker (heading taggar), vid avslagen bildvisning försvinner en del textinformation (text som bilder) pga. avsaknad av alt-texter. Sidan skalar inte alls med upplösningen. De har inte angett något generiskt plattformsoberoende typsnittsalternativ, de har angett textstorlekar i pixlar som dels gör att besökare med IE inte kan förändra storlek och dels ser mindre ut ju större upplösning besökaren har (10 pixlar är en mindre del av 1800px fönsterbredd än vad det är av 800), de har även angett storlekar i punkter för skärmvisning, vilket är en enhet tänkt för utskrift. De har inte angett någon css tänkt för utskrift. De har glömt bort att ange bakgrundsfärg på de ställen de anger förgrund, vilket innebär att besökare med annan std. inställning, t ex. svart inte kan se texten. De slänger upp sidor i nya fönster utan att förvarna besökaren om det, de utnyttjar inte möjligheten till "title" i länkar. Sidan du "försökte" länka till är helt uppbygd i flash och är mao. inte sökbar för en sökmotor, ingen info är tillgänglig för en sådan. För någon med nedsatt syn så är den hopplös, storlek kan inte förändras av besökaren inte heller kontrasten som är allt för låg, lite lätt blänk i datorskärmen och sidan är oanvändbar.

Det är helt enkelt makalöst dåligt, så jag tror defenitivt inte att de har någon som helst kompetens att utbilda inom webbdesign, det är uppenbart en inkompetensens högborg!

Det är en sak att inneha kunskaperna och en annan att kunna använda dem vid rätt tillfälle. Det ligger för mkt pengar i branchen för att använda varenda möjlig funktion - som tar tid att skapa - på en webbplats. Det handlar om att kunna kompromissa på rätt sätt.

Validering av kod är ett hjälpmedel för att skapa en standard hos alla webbläsare som finns, och en validering är alltså inte ett självändamål. Webbplatsen/-erna fungerar utan anmärkningar i Opera, Mozilla, IE samt Netscape, vilket täcker in i princip alla användare. Det är inte ekonomiskt försvarbart att jobba med en sida längre än tills den fungerar för användarna.

Synskadade ska också kunna använda nätet, men är det ekonomiskt försvarbart att bygga denna typ av webbplats för synskadade? Det finns säkert någon som skulle vilja titta på sidan, men det handlar om ekonomi. Att kunskapen finns där är jag dock övertygad om, då det är enkelt att fixa.

Återigen, det är en sak att inneha kunskapen och en annan att använda den på rätt sätt. Att Crew9-sajten inte hittas lika lätt av en sökmotor som förstasidan gör kan mycket väl vara medvetet. Man vill kanske medvetet styra besöken till förstasidan. Jag kan inte vara hundra procent säker på att det verkligen är så, men allt är inte inkompetens.

Att javascriptet inte fungerade var ju synd. Den fungerade ju för några veckor sedan. Jag tror dock inte att skolan lärt ut fel och är helt inkompetent för detta.

Du nämner också andra grejer som jag mkt väl skulle kunna skriva om, men det mesta faller under kategorin "Ekonomiska begränsningar" etc etc. Utan tvekan vore en del av dina nämnda funktioner bra att använda, men kompromisser kommer man aldrig ifrån och webbplatserna når sin målgrupp, det är jag rätt övertygad om!

Jonas Jönsson skrev:
Det är en sak att inneha kunskaperna och en annan att kunna använda dem vid rätt tillfälle. Det ligger för mkt pengar i branchen för att använda varenda möjlig funktion - som tar tid att skapa - på en webbplats. Det handlar om att kunna kompromissa på rätt sätt.

Precis, vilket dessa varken kan eller verkar ha funderat över, de verkar inte ens ha kunskaperna för att kunna göra denna avvägning

Validering av kod är ett hjälpmedel för att skapa en standard hos alla webbläsare som finns, och en validering är alltså inte ett självändamål.

Jasså, vad tror du att standarder är, något webbsnickare hittar på allt eftersom? Det är ett språk som alla andra och har sina regler som bör följas, om de följs så ökar sannolikheten att det tolkas rätt. Enda anledningen till att en dåligt kodad sida visas som tänkt beror på den för tillfället använda webbläsarens inbyggda felhantering. Å var gränsen för denna går variera beroende på besökarens högst personliga konfiguration.

Webbplatsen/-erna fungerar utan anmärkningar i Opera, Mozilla, IE samt Netscape, vilket täcker in i princip alla användare. Det är inte ekonomiskt försvarbart att jobba med en sida längre än tills den fungerar för användarna.

Det där var tämligen trångsynt sagt, det blir tvärt om billigare att följa standard, att skriva korrekt kod är inte dyrare initialt, det handlar bara om kunskap (kunskap är en lätt börda), i längden är det dessutom billigare, eftersom du får framtidskompabilitet med webbläsare som ännu inte finns. Dessutom är det betydligt lättare att debugga och hitta lösningar när det inte är koden det är fel på, eftersom man då talar om buggar i webbläsaren vilket det oftast redan finns färdiga lösningar på sökbart över nätet. Med ostandardiserad kod så vet du inte säkert var felet egentligen ligger och dina "lösningar" kan då ge lite oförutsägbara resultat som måste testas. Mycket av testandet kan skippas helt om man följer std, i synnerhet för de mer obskyra webbläsarna, endast den som följer std. har torrt på fötterna och kan bemöta klagomål med att det inte är sidorna det är fel på och att besökaren bör surfa in med något annat, alternativt lämna buggrapport till utvecklarna av webbläsaren.

Att inte följa standard pga ekonomi är bara en riktigt dålig ursäkt för bristande kunskap som staffar sig i högre kostnader i längden, resulterande lurade och vilseledda kunder kort å gott. En sida som inte validerar skall man inte betala för, kunden lurar sig själv om han gör det, men här kommer kunskaper åter in i bilden. De flesta kunder har inte ens beställarkunskap.

Synskadade ska också kunna använda nätet, men är det ekonomiskt försvarbart att bygga denna typ av webbplats för synskadade? Det finns säkert någon som skulle vilja titta på sidan, men det handlar om ekonomi. Att kunskapen finns där är jag dock övertygad om, då det är enkelt att fixa.
Här har du rätt, men synskada har faktiskt väldigt många människor i varierande grad. Min sambo som alltid surfar med text ställd på 120% har tillräckligt god syn för att köra bil, hon behöver inte ens glasögon, men tycker ändock att det mesta på webben är för litet. Felinställda skärmar, dessutom i dålig belysning är också vanligt. Detsamma gäller oftast även för folk med riktigt stora skärmar och upplösning, som sagt 10 pixlar är en betydligt mindre del av 1800 pixlar än vad det är för 800. Å detta handlar inte om kostnader, bara om kunskap, det är inte dyrare att skriva "em" än det är att skriva "px". Å det är inte dyrare att utgå från en "förlåtande" design än att hålla på med detaljstyrande på pixelnivå, tvärt om.
Återigen, det är en sak att inneha kunskapen och en annan att använda den på rätt sätt.

Precis.

Att javascriptet inte fungerade var ju synd. Den fungerade ju för några veckor sedan. Jag tror dock inte att skolan lärt ut fel och är helt inkompetent för detta.

Det var helt enkelt allt för många fel, med så mycket fel så kan inte kompetensen ligga på någon nivå att tala om, 168 fel vid en site valet validering talar sitt mycket tydliga språk, de kan helt enkelt inte, å utan kunskaper så blir det dyrt, å då gör man helt naturligt de val som du så väl påtalar.

steelneck skrev:
Precis, vilket dessa varken kan eller verkar ha funderat över, de verkar inte ens ha kunskaperna för att kunna göra denna avvägning

Jasså, vad tror du att standarder är, något webbsnickare hittar på allt eftersom? Det är ett språk som alla andra och har sina regler som bör följas, om de följs så ökar sannolikheten att det tolkas rätt. Enda anledningen till att en dåligt kodad sida visas som tänkt beror på den för tillfället använda webbläsarens inbyggda felhantering. Å var gränsen för denna går variera beroende på besökarens högst personliga konfiguration.

Det där var tämligen trångsynt sagt, det blir tvärt om billigare att följa standard, att skriva korrekt kod är inte dyrare initialt, det handlar bara om kunskap (kunskap är en lätt börda), i längden är det dessutom billigare, eftersom du får framtidskompabilitet med webbläsare som ännu inte finns. Dessutom är det betydligt lättare att debugga och hitta lösningar när det inte är koden det är fel på, eftersom man då talar om buggar i webbläsaren vilket det oftast redan finns färdiga lösningar på sökbart över nätet. Med ostandardiserad kod så vet du inte säkert var felet egentligen ligger och dina "lösningar" kan då ge lite oförutsägbara resultat som måste testas. Mycket av testandet kan skippas helt om man följer std, i synnerhet för de mer obskyra webbläsarna, endast den som följer std. har torrt på fötterna och kan bemöta klagomål med att det inte är sidorna det är fel på och att besökaren bör surfa in med något annat, alternativt lämna buggrapport till utvecklarna av webbläsaren.

Att inte följa standard pga ekonomi är bara en riktigt dålig ursäkt för bristande kunskap som staffar sig i högre kostnader i längden, resulterande lurade och vilseledda kunder kort å gott. En sida som inte validerar skall man inte betala för, kunden lurar sig själv om han gör det, men här kommer kunskaper åter in i bilden. De flesta kunder har inte ens beställarkunskap.

Här har du rätt, men synskada har faktiskt väldigt många människor i varierande grad. Min sambo som alltid surfar med text ställd på 120% har tillräckligt god syn för att köra bil, hon behöver inte ens glasögon, men tycker ändock att det mesta på webben är för litet. Felinställda skärmar, dessutom i dålig belysning är också vanligt. Detsamma gäller oftast även för folk med riktigt stora skärmar och upplösning, som sagt 10 pixlar är en betydligt mindre del av 1800 pixlar än vad det är för 800. Å detta handlar inte om kostnader, bara om kunskap, det är inte dyrare att skriva "em" än det är att skriva "px". Å det är inte dyrare att utgå från en "förlåtande" design än att hålla på med detaljstyrande på pixelnivå, tvärt om.

Precis.

Det var helt enkelt allt för många fel, med så mycket fel så kan inte kompetensen ligga på någon nivå att tala om, 168 fel vid en site valet validering talar sitt mycket tydliga språk, de kan helt enkelt inte, å utan kunskaper så blir det dyrt, å då gör man helt naturligt de val som du så väl påtalar.

Standarder kommer alltid att förändras, så att hålla en sida helt efter standard är svårt en längre tid. Utvecklingen går så snabbt att det inte är ekonomiskt försvarbart att hålla sig längst framme hela tiden, även om man så skulle vilja. Därav finns inbyggd felhantering i webbläsarna. Som du kanske ser på sajten är den något föråldrad överhuvudtaget, och det är inte så konstigt att den inte validerar efter dagens standard. Uppdateringar kostar mkt!

Validering enligt W3C är fortfarande inget självändamål. Nya standarder tar tid att föra in i yrken, och därför måste det kompromissas där tiden och ekonomin inte räcker till. Man måste se till verkligheten också, inte bara utopin.

Webbplatsen fungerar fortfarande för användarna. Det är klart det kostar att bygga en ny. Det är inte - som du säger - initialt dyrare att bygga en webbplats efter standard, men när standarden har förändrats kostar det att hålla sig uppdaterad.

Det är inte dyrare att skriva em istället px, men vad får detta för konsekvenser? Jo hela webbsidans struktur förändras, varvid den måste anpassas för detta. Det kostar stora pengar att utforma en bra webbplats av detta slag. Så länge webbplatsen fungerar för användaren finns det då inte direkt skäl att byta den.

Det går aldrig att helgardera sig för varje användare, det är helt omöjligt. Därav kompromisser. När den ena tycker att texten är för liten tycker nästa att den är för stor. När denna sajten byggdes fanns inte möjligheterna att - på ett smidigt sätt(!) - låta användaren bestämma teckenstorlek. Det går nu, men det kostar att bygga en ny sajt. Därmed inte sagt att kompetensen på skolan inte finns idag, vilket jag är övertygad om att den gör! Tills det är dags att byta sajt från grunden, är det nog bäst att uppdatera med de preferenser som finns. Att bygga på en sajt som denna efterhand kostar för mkt.

Det här handlade från början om ifall skolan håller hög klass eller inte, men både du och jag har frångått det till viss del. Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag att det är bäst att låta det hela vara tills vi båda gått utbildningen (d.v.s. att vi lägger ner). Jag vill tro att det är en bra utbildning trots att de har en icke perfekt webbplats, du tror annorlunda. Jag är lite trött på dessa diskussioner på fotosidan som fortsätter i all evighet. Det känns skönt att acceptera att vi har olika syn på saken innan pajkastningen har hunnit börja (som inte sällan händer här på FS), och kunna lägga ner i tid. Vad tror du om det?

Magnus - Jättetack för åsikterna. När jag gjorde den hade jag bara tillgång till folk som kunde ge åsikter på design, inte på den tekniska biten.

Riktigt bra faktiskt (jag bedömer inte utseende här), några små saker dock, använd gärna "title=" attributet för länkar så kan du ge besökaren en liten beskrivning om vart de leder (tror google också använder det i sin indexering). För gallerierna skulle jag inte använt tabell, alternativt lagt alla tumnaglarna i samma cell i en icke-storleksbestämd tabell för att få en design som bättre skalar med fönsterstorlek. Jag kör 1024x768 och redan vid denna upplösning drabbas jag av sidoscroll om jag har min "sidebar" utfälld i Mozilla, utan "sidebar" funkar det bara ned till 870px fönsterbredd.
Det tekniska tycker jag är rätt enkelt, man måste bara lära sig. Det är ett ha ett gediket gränssnitt och design som är det riktigt svåra. Speciellt om man försöker ha en "öppen" struktur som man ska kunna utvecka över ett par år utan att ändra allt för mycket.

Jag gjorde en liten kompromiss där jag "antar" att dom som tittar på sidan har 1024x768 eller högre. Så den är medvetet gjord. Tänkte inte på sidebars.

Webgallerierna är som sagt genererade automatiskt direkt ur photoshop(även html koden och allt). Den mallen var inte heller rolig att försöka bygga om då det krävdes viss hexeditering av själva pluginen för att den skulle putta ut vissa saker till mallen. Så där kommer det fortsätta vara table. Eventuellt byter jag till ett PHP baserat gallery någon gång. Det är också därför som jag ska bygga en ny portfolio site. Som troligen då är helt hårdkodad, inte genererad. Ska kolla in det där med title också. Något som var knepigt var att IE bryter vissa typer av standarder, så det var ett rent h*lv*te att få till det så mittpilen stannade i mitten på alla sidor. Photoshop tar nämligen bort bilden och lämnar cellen helt tom om det bara blir en sida. Och i vissa browsers behåller cellen storleken och i andra så krymper den cellen. Så centreringen ändras då beroende på om första cellen är tom eller fylld.

Det jag kände var viktigt var att försöka göra en så standardiserad sida som möjligt iaf. Och CSS. Just för att det ska vara någotsånär framtidssäkert.

Jag skulle också ändra måttenheten för teckenstorlekar från "px" till "em" eller procent (IE tillåter inte storleksförändring vid px). Min sambo t ex. surfar alltid omkring med textvisning ställd på 120%, här på fotosidan använder även jag 120%, med IE hade hon inte fått som hon velat om storlek i pixlar anges. Jag skulle också ta bort verdana (win), helvetica (*nix/mac) och bara använda den generiska typsnittsfamiljen sans-serif som funkar för alla plattformar och webbläsare. Anledningen är ju att den som kanske gillar Arial som std-typsnitt för sans-serif blir överkörd och får verdana om han har det installerat (mest troligt), med bara sans-serif så låter man besökarens egna std-inställningar råda. Men det är absolut inte fel som du gjort, det viktiga är att alltid ange den generiska familjen.
Ok, tror det var nått fuffens när jag försökta med EM, jag har ju alla lines i em, men jag får labba med det vit tillfälle.

Ett till tips, sätter du teckenstorleken till enheten em så kan du sätta menybredden till detsamma, då får du en meny som i bredd följer med besökarens inställning för teckenstorlek.
Ok, får testa det, just iom att teckensnitt är satt i pixels så valde jag fast menybredd för att man inte ska få konstiga radbrytningar.

Jonas Jönsson skrev:
Standarder kommer alltid att förändras, så att hålla en sida helt efter standard är svårt en längre tid.

Javisst, men det är inte det som är poängen, poängen är att de som utvecklar webbläsare förljer standarden och std. bygger på inkrementell utveckling. Det finns alltså inget som tvingar dig att köra den senaste versionen av standarden för att sidorna skall funka. Det går alldelens utmärkt att skriva sidor i html 3.2 än idag, å de sidorna renderas likadant idag som de gjorde då.

Utvecklingen går så snabbt att det inte är ekonomiskt försvarbart att hålla sig längst framme hela tiden, även om man så skulle vilja.

Som sagt, man behöver inte ligga längst framme, även gamla standarder var framtidskompatibla och är lika giltiga idag som de var då.

Därav finns inbyggd felhantering i webbläsarna.

Nej, den finns där som "skydd" mot dålig kod. Ett nödvändigt ont eftersom det skulle bli ramaskri bland taskiga webbdesigners om felhanteringen togs bort. Men utvecklarna skulle gärna plocka bort felhanteringen eftersom den ställer till mycket bekymmer för dem. Vi användare skulle också få mycket nättare, snabbare och minnes-effektivare webbläsare.

Som du kanske ser på sajten är den något föråldrad överhuvudtaget, och det är inte så konstigt att den inte validerar efter dagens standard. Uppdateringar kostar mkt!

Den validerar inte efter gammal standard heller, de som skrev sidan har ju inte ens angett en DTD, vilket bevisar att de själva inte vet vad de försöker skriva. De har inte ens angett en teckenkodning, vilket betyder att besökare med en utländsk konfiguration riskerar att få skräptecken istället för åöä, citattecken osv.. Med rätt teckenkodning angiven (iso-8859-1, iso-8859-15 eller UTF-8) så skulle även asiatiska besökare se sidorna som de är tänkt att se ut.

Validering enligt W3C är fortfarande inget självändamål. Nya standarder tar tid att föra in i yrken, och därför måste det kompromissas där tiden och ekonomin inte räcker till. Man måste se till verkligheten också, inte bara utopin.

Nya standarder?? Senaste html standarden v4.01 (vilket var den sista html versionen) kom 1998, idag är det xhtml som utvecklas. Men i vilket fall så känner de inte till standarden eftersom de inte angett en DTD (dokumenttypsdeklaration), det är DTDn som anger vilken standard sidan följer och därmed också talar om hur den skall renderas. Men inte ens det har de förstått.

Webbplatsen fungerar fortfarande för användarna. Det är klart det kostar att bygga en ny. Det är inte - som du säger - initialt dyrare att bygga en webbplats efter standard, men när standarden har förändrats kostar det att hålla sig uppdaterad.

Som sagt, det finns inget som säger att man måste uppdatera till senaste standarden, den gamla är precis lika giltig idag som den var då (std är inkrementell). Att bygga sidan efter standard blir mycket billigare eftersom du slipper allt experimenterande för att kolla hurvida någon webbläsares felhantering klarar av det eller ej. Å för själva skrivandet i sig handlar det bara om att kunna standarden, det är varken dyrare eller billigare (utbildningen av webbsnickaren kan dock bli dyrare).

Det är inte dyrare att skriva em istället px, men vad får detta för konsekvenser? Jo hela webbsidans struktur förändras, varvid den måste anpassas för detta. Det kostar stora pengar att utforma en bra webbplats av detta slag. Så länge webbplatsen fungerar för användaren finns det då inte direkt skäl att byta den.

Just det, måste man skriva om så har man gjort fel från början.

Det går aldrig att helgardera sig för varje användare, det är helt omöjligt. Därav kompromisser.

Just det, därför måste man ha en "förlåtande" design, annars har man inte förstått mediument man publicerar i och kanske hellre skall publicera sin info som PDF. Men får inte kompromissa med standarden, validerar inte sidan så är det inte HTML, då är det något annat eftersom html är preciserat ned till minsta detalj. Jag kallar det "tag-soup", å hur olika webbläsare renderar denna "tag-soup" är högst oberäkneligt, i synnerhet med framtida webbläsare som ännu inte sett dagens ljus. Följer du std. kan du däremot vara tämligen säker på att det funkar även i framtiden eftersom de som skriver webbläsarna dels följer standarden och samtidigt sitter med i de kommitteer hos W3C och IETF som utvecklar standarderna.

När den ena tycker att texten är för liten tycker nästa att den är för stor.

Därför bör man inte använda pixalar för teckenstorlek, eftersom den största webbläsaren då inte tillåter användaren att förändra storleken.

När denna sajten byggdes fanns inte möjligheterna att - på ett smidigt sätt(!) - låta användaren bestämma teckenstorlek.

Den funktionen har alltid funnits, bara du som webbsnickare inte har hårdkodat storleken. Kika upptill i menyerna på din webbläsare, funktionen finns där, å har funnits nästan sedan webbens födelse.

Det känns skönt att acceptera att vi har olika syn på saken innan pajkastningen har hunnit börja (som inte sällan händer här på FS), och kunna lägga ner i tid. Vad tror du om det?

OK, vi lär inte komma längre. Nuff said.

Zamn skrev:
Jag och min sambo har fotat för en kund och lagt ut bilderna på en enkel sida gjord för ändamålet.

Om den funkar bra vill vi gärna använda den som mall för andra kunder. Jag undrar om ni tycker den ser bra ut och fungerar bra tekniskt?

www.zapper.se/eva

1. Använd Arial som teckensnitt istället, det ser sällan bra ut med serif-snitt på webben, särskilt om det inte är långa löptexter.

2. Försök göra bilderna mindre, så att man slipper scrolla för att se hela bilden.

3. Mindre thumb-nails! De är för tungladdade. Thumbnailsen behöver inte heller ha så god kvalitet.

4. Fin design i övrigt, och inte minst fina bilder.

5. Kommentar till ovanstående inlägg.. rena webdesignkurser är sällan bra, men jag rekommenderar den universitetsutbildning som jag gick, "Multimedia: Pedagogik - Teknik" vid Sthlms universitet (www.mmedu.net), där integreras det tekniska med pedagogik, det behövs! Se gärna min fotosida: www.linaphoto.com

Lycka till!

Numreringen av bilderna gör att det finns risk för missförstånd, vilken bild är nummer 42?
Kan bli fel där.
Lägg numreringen tajt under bilden.

Intressant diskussion ett tag där. Nu är ju inte alla proffs på webbdesign, och är därför kanske inte bekanta med alla standarder som finns. De flesta hemsidessnickare kan på sin höjd html såvida de inte kan använda ett någorlunda lätthanterligt WYSIWYG-program.

Nu tycker jag i och för sig att diskussionen har hamnat i fel forum. Det här är en fotosite. Titta in på HTML-gruppens forum istället, det är rätt ställe att hålla en sådan här diskussion. Kika på http://www.html-gruppen.nu/

Det du, steelneck, pratar om är ju att göra en webbsida fullständigt tillgänglig. Det är fortfarande ett relativt nytt påfund och många (kanske till och med de flesta) webbyråer, har ännu inte tagit det till sig. De utbildningar som finns idag har förbättrats dramatiskt jämfört med för hur det var för 5 år sedan.

Den inledande frågan i den här tråden bad ju bara om lite enkel feedback på en enkel webbsida. Varför då börja kritisera och krångla, istället för att som Lina Haskel (en av de som har läst och förstått frågan) har gjort ... dvs att ge tips, konkreta tips, på vad som kan ändras och göras bättre.

Nu lär väl även jag bli påhoppad, men det tål jag! ;-)

Vad gäller webbsidan så håller jag med Lina Haskel nästan fullständigt. Dock föredrar jag själv Verdana framför Arial.
Kanske ska du ha mindre antal bilder (thumbnails) på sidan, dvs dela upp på fler sidor istället. Då blir den snabbare för besökaren, i det här fallet din kund.
Designen behöver inte vara så speciell, enklare är oftast bäst.

Kul att det kom lite nya synpunkter. Det visade sig att kunden hade modem och knappt fick fram thumbnailsen. Jag brände sonika ner siten på en cd-rom och postade hem till kunden :) Som blen jättenöjd med bilderna iaf, så det är ju en tröst när hemsidan inte fungerade som väntat. Nästa blir nog bättre!

Det här bevisar att man som fotograf inte enbart behöver kunna foto utan även många andra saker, och jag är då ändå väldigt kunnig på datorer i allmänhet. Det jag saknar är det tekniska kunnandet inom webdesign och det ska avhjälpas de närmsta åren när jag ska läsa upp mina kunskaper på komvux och högskola :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar