Annons

Precis beställt från Tyskland

Produkter
(logga in för att koppla)

T-Max 400

Aktiv medlem
Del #1 23/12 2004

Hej.

Hade själv massa frågor om hur det funkar att köpa utrustning utomlands, så jag tänkte starta en tråd om mitt första försök.

Haft funderingar på att åka till USA och köpa, men om resan inkluderas i resan tjänade jag mer pengar på att köpa via Tyskland.

Precis lagt en beställning hos technikdirekt.de

Canon 20D
EF 16-35 2.8
+ minne
_______________
€2801 / 25080kr (ca)

Priset är inkl 16% Tysk moms. Svensk moms/tull tillkommer INTE utan summan på hemsidan är totalpriset.

Frakt tar de €20 för. Är detta sant är det riktigt billigt, tycker jag iaf. Prylarna ska vara försäkrade under transporten.

Betalar med AmEx Blue, ett kort som jag har just till internethandel (har ca 35000kr undansatt på visakortet för kommande foto-räkningar).

Fick en bekräftelse till min mail direkt efter att jag hade lagt beställningen, vad jag beställt, till vilken adress etc.

I detta mail skickar Tyskarna inte med mitt AmEx Blue´s kortnr för säkerhets skull

Haft kontakt med supporten 2-3ggr angående garanti, frakt och massa andra frågor. Oftast har de svarat inom 1 arbetsdag.

Inte vardag förrän den 27/12 (4 dagar bort) så det händer inte så mycket än.

Nu återstår det att se om/när produkterna dyker upp och om allt fungerar.

Mvh

Tobias
 
Jag har beställt några ggr från technikdirekt.de, och har bara positiva erfarenheter av det!
Du kan ju kolla via internet när de dragit pengar på ditt AmEx, maila TD så att du får kollits ID-nummer av dem. Då kan du följa ditt pakets resa genon Tyskland och Sverige via DPDs hemsida!
Problemet brukar vara att när din försändelse tagits över av Posten, så levererar de inte annat än till företagsadresser. Är man lite "bundis" med sitt Postcenter kan man dock komma över paketer en eller två dagar tidigare om man skriver ut kollits ID-handling via www.posten.se och "sök paket" (där du använder det nummer du fick från TD för sökningen på DPD) och sedan marscherar till ditt Postcenter och vänligt ber dem leta rätt på paketet!
Annars skall det transporteras ut till ditt serviceställe och paketavin skall med brevbärare transporteras till din brevlåda... Puhhh.....
Jag bor i Malmö och om TD överlämnar paketet till DPD på t.ex. måndag så kan jag hämta det på Postcentrat på onsdag efter 1600!! Snabba ryck.
Frakten ÄR 20 Euro! Dras från ditt AmEx direkt av DPD.
Lycka till!!!
 
Det är helt sjukt vad lätt det har blivit att handla utomlands. jag själv är dykare och har beställt en del från Spanien bla. De fraktar från dörr till dörr för 15 Evro. Att det dessutom går över 2 dagar är också brutalt bra.

I förlängningen om fler får reda på detta, kommer det bli svårt för svenska butiker. Garanti och service är heller inga problem då agenturer oftast finns i Sverige samt att kostnader oftast betalas av företagen utomlands, iaf när det gäller dykprylar.

// Jocke
 

I förlängningen om fler får reda på detta, kommer det bli svårt för svenska butiker. Garanti och service är heller inga problem då agenturer oftast finns i Sverige samt att kostnader oftast betalas av företagen utomlands, iaf när det gäller dykprylar.

// Jocke [/B]


Ja, det gäller bara att hänga med prismässigt för butikerna! Jag har inte råd att vara jultomte och sponsra min lokala butik med kanske upp till 4000:- för inköp av kamara och blixt!
Det kommer nog fler att upptäcka framöver...
 
Jo, visst, det är lätt att säga så, att hänga med i prissättningen. För att inte hoppa på våra system så är ju skatten mellan 10-15 % högre i Sverige än utomlands och Eu har ju gjort det så fiffigt för oss icke butiksägare att vi slipper betala mellanskillnaden ;)

Lider dock med de svenska butiksägarna...

Har själv kikat lite på kameror från tecknikdirekt (felstavat säkerligen) och de har riktigt bra priser och med pricerunner följer man ju varenda ändring i kr.. suveränt helt enkelt!

// Jocke
 
Senast ändrad:
Joakim A skrev:
Det är helt sjukt vad lätt det har blivit att handla utomlands. jag själv är dykare och har beställt en del från Spanien bla. De fraktar från dörr till dörr för 15 Evro. Att det dessutom går över 2 dagar är också brutalt bra.

// Jocke

Ja, verkligen. All handel inom EU klassas som inrikeshandel, därför inget påslag med skatt/tull.

Utav nyfikenhet, vilket EU-land sitter på lägst skatt? Det landet blir väl snart ett enda stort internetföretag...

Mvh
 
Något blått land borde det väl iaf vara. Sen vet jag inte mer. Monaco, men dom är väl inte med i EU. Luxemburg likaså?

// Jocke
 
Det är ju helt sjukt vilken pris skillnad det är på foto grejor mellan olika länder.

Har precis köpt en Nikon 50 1.8 har kollat runt på internet (sverige, tyskland mm inom EU) och det billigaste jag hittade var 1395 skr. Då tillkommer frakt och ev postförskott ca 100-200 skr. Nu tänkte jag höra efter med den lokala fotohandlaren för att i den mån det gick stödja lokal handel. Hör och häpna priset jag fick var 1395 och då slipper jag frakten :)))
Expert ville ha 1595.

Men sen blir man som vanligt besviken igen då man kollar på http://www.bhphotovideo.com i USA..... samma objektiv kostar där 89,95 dollar (594 kronor) frakt 26 dollar (172 kronor) det är ju skamligt lågt.
Man skall ju helt enkelt köpa fotoprylar med nån som är där och skicka paketen privat för att slippa tull och moms.
 
Samtidigt är det bara en extremt dålig dollarkurs som gjort att situationen ser ut som den gör. Visst, det har alltid varit hyffsat billigt, men att det är SÅ billigt som det är i USA nu, är USA:s usla ekonomi..

De kommer säkerligen igen och då stiger dollarkursen som en raket...

// Jocke
 
Jo visst men det här var ju ett billigt objektiv... undrar hur stor skillnad det är i 10-20 000 tusen kronors klassen. Då gör man nog en rejäl hacka även med lite högre dollar kurs.
 
Visst, men även med en kurs på tex 10kr/$1 kostar Jonas 50 1.8 inte mer än 900kr.

Fortfarande bra mycket billigare om man handlar på plats.

Kollade på ett ljusstarkt tele för ett tag sedan som rolig jämförelse på extrem skillnad;

EF 600mm f4 is 93995kr hos Scandinavianphoto
EF 600mm f4 is $7199 hos Adorama

Prisskillnad på sisådär 40000kr om köpt på plats i NY.

God Jul
 
Med sådana prisskillnader kan man ju köpa flyg och ett par hotellnätter för mellanskillnaden om man åker dit och handlar. Om det sedan rent tekniskt räknas som smuggling vet jag inte, men det brukar vara ganska säkert att ta med sig grejor tillbaka.
 
Hehe, jo, isåfall är det ju bättre för butiksägaren att stänga sin lilla butik och pendla mellan USA och Sverige för varje beställning denna får.. ;)

// Jocke
 
Idag den 29/12 (2004) har jag fått ett bekräftelsemail på att objektiv + minneskort skickats iväg.

Mailet var på tyska och innehåller kollinr, klockslag och vikt.

Kameran är restnoterad och de beräknar få in dem om 2-5v.

(så i 5v kommer jag sitta på två fina objektiv, 1gb cf och inget canonhus alls i mina ägor. Vilket öde *skratt*)

Mvh
 
När jag var på jakt efter samma kamera så ringde jag till technikdirekt.de och kollade när dom förväntades få in den. Fick då höra mitten eller slutet av januari (vilket verkat stämma.. :).

Beställde istället ifrånm AC-foto som hade den på hyllan, hade den i handen 5 dagar senare. Imponerande faktiskt!

/Anders
 
Ja, såg att AC-foto hade dem på lager.

Men de var totalt ganska mycket (med Tyska, inte Svenska priser) dyrare på det jag skulle beställa.

Får vänta lite istället...
 
Inte från Tyskland, men nu har mitt begagnade Canon EF 70-200 f2.8 (ej is) hämtats från posten (dvs ICA).

Begagnad pressoptik, slitet och utan stativfäste men billigt...
 
Trevligt!
Jag beställde en 20D i förrgår. Har inte hört nåt annat än att de ville ha kopia på leg+bankkort.Har skickat ett mail med en scan på dem. De har inte dragit pengarna än. Synd att det skulle ta 2-5 veckor som du skrev, jag kommer ha 2GB CF o lite annat godis innan dess, från Zebramedia.
God fortsättning!
//Marcus
 
Jag har inte ombetts fixa fram kopia på leg+bankkort, men det kanske är pga att jag valt att betala med American Express?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.