Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pre Ai-ombyggnad
- Trådstartare janeck
- Start datum
keckax
Aktiv medlem
Det kan du faktiskt göra själv. Med god vilja, rätt verktyg och lite försiktighet är det faktiskt ett rätt så enkelt företag.
Jag köpte en billig (ca 300kr) "Dremmelkopia", vilket är en liten alltiallo slipmaskin som finns på ex Claes Olsson.
Jämför sedan en "ai" med en icke "ai"-glugg så ser du snart var "urtagen" på den äldre gluggen ska vara.
Var riktigt noga med att täcka bakre linsen.
/K
Jag köpte en billig (ca 300kr) "Dremmelkopia", vilket är en liten alltiallo slipmaskin som finns på ex Claes Olsson.
Jämför sedan en "ai" med en icke "ai"-glugg så ser du snart var "urtagen" på den äldre gluggen ska vara.
Var riktigt noga med att täcka bakre linsen.
/K
Du slipade alltså utan att ta bort bländarringen från objektivet. Varför skulle man vilja göra det?Var riktigt noga med att täcka bakre linsen.
kiwawa
Aktiv medlem
keckax
Aktiv medlem
Du slipade alltså utan att ta bort bländarringen från objektivet. Varför skulle man vilja göra det?
Jävligt bra fråga.
Det kanske är ett mycket bättre sätt att gå tillväga, men jag skruvade inte bort någonting, kanske pga rädslan att inte veta om jag skulle få ihop grejerna igen.
/K
Det är inga konstigheter att skruva bort bajonett och bländarring på manuella objektiv. Rätt mejsel bara så man slipper borra ur skruvarna när man dragit sönder dem. Det pilligaste är i regel klickstoppet för bländarringen, och inte ens det är på en speciellt hög pillighetsnivå.
carpelux
Aktiv medlem
Här finns det en beskrivning på hur man går tillväga.
http://rick_oleson.tripod.com/index-107.html
http://rick_oleson.tripod.com/index-107.html
kiwawa
Aktiv medlem
Du behöver inte ha någon fräsig fräs utan det går alldeles utmärkt med en vanlig fil, och går det åt skogen kan du ju köpa ett kit.Jag tackar för all hjälp,nu får vi se om jag har is i magen och fräser själv,eller är lite mesigare och köper ett konverteringskitt.
Janne
ROYSAN
Aktiv medlem
Jag rekomenderar fil oxo.
Att ta av ringen borgar för att inte minsta filspån kommer in i objektivet.
Men inte alla har en bra fil, eller kan hantera en fil.
Kan man det så kan man göra mycket nogranna arbeten. Jag brukar sätta upp ne liten bräda i skruvstycket och sätta fast objektivringen med en tving mot denna. Att hålla för hand vid filning går inte bra.
En bra fil kan kosta hundringen mist. Ett bra skruvstycke är inte billigt så ett kit kan vara en bra ekonomi.
givetvis skall det vara sprit (T-röd) på filen, så degar sig inte aluminiumet. Håll ren filen.
Tvätta allt noga i lacknafta sen, inte ett filspån får finnas kvar, och smörj bländarringen med vaselin innan monering.
Att ta av ringen borgar för att inte minsta filspån kommer in i objektivet.
Men inte alla har en bra fil, eller kan hantera en fil.
Kan man det så kan man göra mycket nogranna arbeten. Jag brukar sätta upp ne liten bräda i skruvstycket och sätta fast objektivringen med en tving mot denna. Att hålla för hand vid filning går inte bra.
En bra fil kan kosta hundringen mist. Ett bra skruvstycke är inte billigt så ett kit kan vara en bra ekonomi.
givetvis skall det vara sprit (T-röd) på filen, så degar sig inte aluminiumet. Håll ren filen.
Tvätta allt noga i lacknafta sen, inte ett filspån får finnas kvar, och smörj bländarringen med vaselin innan monering.
Makten
Aktiv medlem
Det här var ett intressant tips! Som mekare, både på jobbet och hemma, har jag aldrig hört talas om det. Kan det vara så att avdunstningen av spriten kyler ämnet, och därmed minskar "degningen"?givetvis skall det vara sprit (T-röd) på filen, så degar sig inte aluminiumet.
Olika aluminiumlegeringar har också väldigt olika tendens att kladda har jag märkt, särskilt när man fräser (och då blir det gärna lite varmt).
keckax
Aktiv medlem
Det här var ett intressant tips! Som mekare, både på jobbet och hemma, har jag aldrig hört talas om det. Kan det vara så att avdunstningen av spriten kyler ämnet, och därmed minskar "degningen"?
Olika aluminiumlegeringar har också väldigt olika tendens att kladda har jag märkt, särskilt när man fräser (och då blir det gärna lite varmt).
Spriten värmer sinnet också!
/K
carpelux
Aktiv medlem
Fast T-röd passar bäst för aluminiumbearbetning och whiskey gör sig bäst när man bearbetat klart. Det blir dumt tvärtom
Ett råd för själva bearbetningen av bländarringen är att fila lite mindre än man tänkt sig först i ändlägena och testa innan man gör klart. Tar man för mycket kommer inte bländarvärdena stämma mellan verkligt värde och vad kameran uppfattar.
Ett råd för själva bearbetningen av bländarringen är att fila lite mindre än man tänkt sig först i ändlägena och testa innan man gör klart. Tar man för mycket kommer inte bländarvärdena stämma mellan verkligt värde och vad kameran uppfattar.
Makten
Aktiv medlem
Jaha, men varför? Det finns många "klassiska" saker som inte funkar särskilt bra, men som i evigheter har använts på grund av tradition.Sprit som skärvätska för aluminium är klassiskt.
Det är ju rostlösare, för böfvelen.WD40 är också bra.
Som skärvätska brukar vi på jobbet använda en emulsion av olja och vatten. Den kyler och smörjer, men korroderar också, så det gäller att göra rent efter sig.
Jag tror att spriten smörjer snarare än kyler. Det du vill undvika är ju att löda aluminium på din skärande egg. Kyler gör du ju för att skona verktyget vid högre skärhastigheter.
WD40 är ingen rostlösare, det är ett lösningsmedel (sen kan det stå annat på burken...). Och dessutom perfekt som skärvätska för alu. Som luktar godare än t-dojan.
WD40 är ingen rostlösare, det är ett lösningsmedel (sen kan det stå annat på burken...). Och dessutom perfekt som skärvätska för alu. Som luktar godare än t-dojan.
ROYSAN
Aktiv medlem
Ja sprit är klassikt.
Och även vid enklare handarbeten är det guld värt.
Borrning, filning, sågning med bågfil, T-sprit gör underverk.
När du väl fått klart för dig spritens verkan vill du aldrig vara utan. (fyndigt va?)
Filen sätter igen sig om man filar utan sprit, borren flyter och hålet blir på fel ställe utan sprit, sågen hugger och fastnar utan sprit.
Med sprit på filen blir resultatet perfekt, men det är ändå viktigt att hålla filens tänder rena med en filkarda, eller en stålborste.
Rikligt med T-sprit skall det vara.
Och även vid enklare handarbeten är det guld värt.
Borrning, filning, sågning med bågfil, T-sprit gör underverk.
När du väl fått klart för dig spritens verkan vill du aldrig vara utan. (fyndigt va?)
Filen sätter igen sig om man filar utan sprit, borren flyter och hålet blir på fel ställe utan sprit, sågen hugger och fastnar utan sprit.
Med sprit på filen blir resultatet perfekt, men det är ändå viktigt att hålla filens tänder rena med en filkarda, eller en stålborste.
Rikligt med T-sprit skall det vara.