Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Praktikplats

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap130415

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har funderat länge på det här med att bli fotograf. Och nu tänkte jag ta tag i det. Lite svårt att komma igång bara. Jag har nyss lyckas få ihop lite pengar efter lång tid sparande och är nu arbetslös. Tänkte köpa mig min första digitalcamera. Lutar mot en Canon 350D, hitta en annons av Howie Nordström (http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=35714)
som ska sälja sin med massa tillbehör. Låter kanska intressant! Vad tycker ni?!?

Kanske skulle gå nån kurs så jag får lära mig lite mer än det lilla jag kan. Håller på att läsa en hel del. Inte mycket pengar över till kurs om jag köper camera, men utan camera kan jag inte börja. Så jag hade hoppas på att nån här har ett egetföretag som kan ha mig som praktikant. Arbetsförmedlingen betalar. Så det kostar inte dig(er) något att ha mig.

Så om det finns nån med lite mer tips eller erbjudade så här av er!

MVH
Tomas

Hejsan,
Jag ska göra mitt bästa att tipsa dig om vad du kan göra för att bli fotograf. Jag har gått en fotoutbildning i Göteborg och efter två års studier hade jag svårt att få praktikplats trots att jag inte kostade något. Så det hjälper inte så mycket tyvärr... De flesta tycker att det är betungande att ha någon att ha ansvar för o "lära upp". Dessutom konkurrerar du med folk från Fotoskolan (KY) som jag gick och Fotohögskolan...

Mitt tips; Köp kamera, det är jättebra att ha. Gå en fotokurs på ABF, Folkuniversitet el liknande (alt. folkhögskola på landet). Sök sedan Fotoskolan KY(Göteborg eller annan ort) för att bli färdigutbildad. Under KY utbildningen får du praktik o kontakt med arbetslivet.

Ett annant alternativ är att ta kontakt med en digital fotostudio eller studio/porträttfotograf. De befinner sig på ett o samma ställe o har oftast mer tid/intresse av att lära upp nån och ev. anställa efteråt.

Om du menar allvar av dina drömmar, så tror jag att det här kan vara något att prova. Det bästa vore att praktisera på dagtid o gå kurs på ABF på kvällstid för att få ut så mycket som möjligt av båda.

Lycka till med allt!

Tack för det snabba svaret!

Men du jobbar nu som frilansfotograf, kör du hobby verksamhet eller eget företag?

Jag har kollat lite på Folkhögskolans foto kurser. Dom lockar det kan jag säga. Har ett tag på mig att tänka. För dom har startat lr startar om ett tag. Jag vill ju lära mig själv lite mer först innan jag går nån kurs. Har nyss lagt in Adobe PS och leker lite. Läste senaste nr av kamera & bild. En lite snabb kurs i hur man får det svart vitt. Riktigt kul!

Vet inte nån privat person som kör några kurser?!

Kurser och utbildningar är säkert kanon, men jag tycker man kan lära sig oehört mycket på egen hand om man bara har ett brinnande intresse.
Man kan ju alltid börja med att försöka själv ett tag och sedan kanske ta någon kurs eller likandne.

ANNONS