Annons

ppi/dpi - scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

sombrcylt

Medlem
jag funderar på att köpa en scanner och undrar om det är någon skillnad på dpi och ppi? och gäller principen "ju mer desto bättre" (ju högre ppi/dpi desto bättre scanner)?

tack

Precis. Billiga apparater kan ha rent hutlöst höga upplösningar på papperet, medan riktigt bra yrkesmaskiner kan se rätt modesta ut i specifikationerna men helt överlägsna i praktiken. Det enda sätt att avgöra om en skanner är bra är tester, egna eller andras.

Vad för apparat gäller det?

Funderar på en HP Scanjet 3800. Den är relativt billig (och därför inte så bra?)

Är ppi och dpi samma sak?

Ok, du skall bara skanna papperskopior alltså? Då funkar de flesta skannrar tillfredställande om du bara undviker det absoluta bottenskiktet. Upplösning behöver du inte titta på, allt över 600 ppi är helt onödigt för ändamålet.

Ppi och dpi är inte samma sak, men i praktiken använder de flesta det som samma ord ändå.

Du kanske ska jämföra HP's, Epson's och Canon's flatbäddare i samma prissegment för att se om det är några skillnader.

Jag tänkte scanna negativ också. Är kraven på upplösning de samma ändå (dvs allt över 600 ppi onödigt)?

När man skannar negativ använder man en högre upplösning, åtminstone i regel minst 2400 ppi. Men det är som sagt andra saker som spelar in så utan att ha testat skannern i fråga så är det svårt att säga bu eller bä men det ställer högre krav på skannrar att skanna negativ och personligen har jag inte sett något riktigt bra resultat från de billigare flatbäddsskannrarna utan man får gå upp i pris en del. Men det beror ju lite på vad du ska ha bilderna till också. Jag känner inte heller till något närmare om den HP´n så jag uttalar mig bara generellt.

sombrcylt skrev:
Jag tänkte scanna negativ också. Är kraven på upplösning de samma ändå (dvs allt över 600 ppi onödigt)?

Negskanning från flatbädd med dialock blir okej men aldrig bra. 600ppi räcker ingenstans då. För att få ut detaljer från neg bör du eftersträva minst 3000 bra ppi.

Epson verkar släppa två flatbäddare som du kanske kan titta efter tester på. Jag har ingen aning om kvaliteten på ppi:n på dessa men är övertygad om att bäst blir det med dedikerad negskanner.
Lillebror Epson.

Fast dom där ligger ju i en tio gånger högre prisklass... men bra är dom nog.

Jag har själv en Epson 4990 som ger helt okej resultat från småbild i jämförelse med min Minolta scan elite II filmskanner (med 2880ppi). I uppförstoringar kan man dock se att filmskannern är något bättre. Även de lite billigare epsonmodellerna jag sett ger helt okej resultat. Ett bra alternativ kan ju även vara att köpa en begagnad filmskanner typ Minolta scan dual II som man nog kan hitta för under 2000:-, samt en billig flatbäddsskanner om du vill skanna papperskopior.

I slutänden beror det ju helt och hållet på vad man förväntar sig. Skannar man bara för webben så kanske en billigare modell räcker åt en. Vill man skanna med stort kontrastomfång och få bra detaljåtergivning så får man lägga sig i ett annat prissegment.

Vilka är i en tiopotens högre prisklass?

Epsonskannrarna är ju listade som
550$US resp 800$US mot 4990ans listpris på 450$US

dJb skrev:
Ett bra alternativ kan ju även vara att köpa en begagnad filmskanner typ Minolta scan dual II som man nog kan hitta för under 2000:-, samt en billig flatbäddsskanner om du vill skanna papperskopior.
Det alternativet förespråkar jag definitivt. Det ger mest kvalitet för minst pengar. Men så mycket som 2000 kr skall man inte ge för en Scan Dual II. Jag har sett dem så pass lågt som 800 kr och flera gånger för tusenlappen. Jag köpte min Scan Dual III för 1500 kr och det var nog för tre år sedan. Då sålde jag min Scan Dual II för samma pris.

En sån kombination kostar alltså totalt ca 1800 kr och då får man god kvalitet från både film och kopior.

Medhåll

Minolta Scan Dual III eller IV begagnad ger per krona sett ett ok resultat. Betala inte mera än 2500 för en IV och 1800 för en III.

För papperskopior köper du sedan begagnat en äldre flatbäddare av bättre snitt. För en spottstyver.

Johan Okker skrev:
Vilka är i en tiopotens högre prisklass?

Epsonskannrarna är ju listade som
550$US resp 800$US mot 4990ans listpris på 450$US

Hon hade ju kollat på en HP Scanjet 3800 som kostar runt 7-800 så då tyckte jag det var ett lite väl stort hopp upp till de nya Epson-skannrarna som nog i Sverige förmodligen kommer ligga på 6-8000:-.

dJb skrev:
Hon hade ju kollat på en HP Scanjet 3800 som kostar runt 7-800 så då tyckte jag det var ett lite väl stort hopp upp till de nya Epson-skannrarna som nog i Sverige förmodligen kommer ligga på 6-8000:-.

Ah! Finns det så billiga skannrar idag. =)

Jag har en Epson 1650 vilket är en flatbäddskanner med lampa i locket och negativhållare. Högsta optiska upplösningen i den är 1600 dpi vilket i mina ögon är precis på gränsen. Dock går det att låta skannern (eller troligare mjukvaran) interpolera upp till 12800 dpi... vilket skulle gå lika bra att göra i andra program. Det gäller alltså att se upp lite med vad som specas, om det är optisk eller interpolerad upplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar