Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PowerShot SX30 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-H

Aktiv medlem
En bekant till mig är intresserad av en PowerShot SX30 IS med 35x optisk zoom med den fantastiska omfånget 24-840 mm, hur fungerar detta?

Det måste vara en liten sensor i kameran, liknande i G12, är inte omräkningstalet ca 4 för brännvidden där?

Intressant att höra om någon har provat kameran.

/Stefan-H

En bekant till mig är intresserad av en PowerShot SX30 IS med 35x optisk zoom med den fantastiska omfånget 24-840 mm, hur fungerar detta?

Det måste vara en liten sensor i kameran, liknande i G12, är inte omräkningstalet ca 4 för brännvidden där?

Intressant att höra om någon har provat kameran.

/Stefan-H

Jag har inte provat SX30, bara en äldre modell som hette S3IS, men har för mig att "crop faktorn" är ca 6 på dessa kameror. Därför kan de ha en så omfattande zoom i ett relativt litet hus. Dessutom brukar objektivet i såna kameror inte vara så ljusstarkt, men jag vet inte om det gäller SX30.

(G12 har 4.7x "crop" om jag minns rätt, dvs. ca 50% större sensor.)

Som redan nämnts, kameran har en ännu mindre sensor än G12.

Om jag minns rätt var kameran testad i senaste numret av Kamera & Bild. Jag tror kameran fick tämligen bra omdömen.

Jag tycker den här typen av kameror är rätt fantastiska. Det borde vara omöjligt att få till ens acceptabel kvalité men faktum är att de ofta presterar förvånansvärt bra så länge man jobbar i vanligt dagsljus.

Visst de kan inte mäta sig med en systemkamera med det fungerar. Skall man ha motsvarande brännvidd på en systemkamera kostar det ju en rejäl slant.

Ja, det glömde jag säga. Jag var väldigt nöjd med min S3 i bra ljus. När jag tittar på gamla bilder tycker fortfarande att de blev förvånansvärt bra trots mycket zoom och liten sensor. Jag hade den med till Kambodia och Vietnam och hade stor glädje av den.

Ja den kameran verkar intressant , inte minst tack vare sin zoom på 35X . Läste dock att man bör ställa upp skärpan och kontrast . Sen var inte brusprestanden så jättebra heller , men om man ser till zoomomfånget är den nog prisvärd om man inte vill ha med en systemkamera med olika objektiv . Själv hade jag nog valt en Panasonic Lumix DMC-FZ45 för sin bättre bildkvalitet . Men det är min åsikt

ANNONS