Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PowerShot G9 eller PowerShot S5 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

TypeONegative

Ny medlem
jag vet inte vilken jag skall välja av PowerShot G9 eller PowerShot S5 IS.
Hur skulle ni tänka? har ni några frågor till mig som kan leda fram till vilken kamera som passar mig bäst?

Tar mest bilder i halvkasst ljus och på barn.
 
Rätta mig om jag har fel någon, men både de där kamerorna faller ju under "kompaktsegmentet" vilket innebär liten sensor och brus på högre isotal. Med tanke på att du ville fota i dunkelt ljus (utan blixt?)

/Fredrik
 
Huff da! :-(

Jag tänkte såhär:
Med en fungerande kompakt vorde S5 ett bra extrakamra.
Utan är månne G9 smidigare att använda överalt (lätt att ta med; i och utanför barnvagnen)

Bildkvalitet: ungefär samma på dessa 2
Optik: Bättre telemöjlighet på S5

Kan du leva med storleken; köp S5

Mvh Erik J...som har 40D och G7
 
Har haft s3is tidigare, men jag gick upp till en systemkamera (en Nikon D50) då jag inte tyckte att kameran "hängde med" och var så snabb som jag önskade; både i att sätta fokusen som att ta själva bilden. Men bilderna var helt suveräna! (under rätt ljusförhållanden och iso upp till iso200)

Jag skulle köra på S5:an =)

Lycka till!

Fredrik
 
Jag tror bildkvalitén är liknande.

G9 kan fota i RAW om du skulle vilja.

S5 har betydligt mer tele vilket kan vara skoj när man skall porträtt av barn utan att de upptäcker att de blir fotade.

S5 har vinklingsbar skärm vilket kan underlätta vid t ex makrofoto.

G9 har fler pixlar vilket ger större bildfiler på gott och ont.

G9 går med lite god vilja ner i jackfickan, vilket knappast går med S5 IS.

Svårt val. Jag är inne på Eriks spår, kan du acceptera storleken så välj S5.

Har själv en S2 IS och klämt en del på G7.

Anders
 
Åhh det här vart ju som vanligt inte enklet att bestämma sig, får in och titta på dem igen :)

Nu vart jag osäker på en annan sak, om jag inte vill ha en systemkamera men så nära som möjligt är jag i alla fall på rätt väg då när jag väljer mellan dessa två?
 
TypeONegative skrev:
Åhh det här vart ju som vanligt inte enklet att bestämma sig, får in och titta på dem igen :)

Nu vart jag osäker på en annan sak, om jag inte vill ha en systemkamera men så nära som möjligt är jag i alla fall på rätt väg då när jag väljer mellan dessa två?

Ja.
 
Hmm...finns väl några kameror i Sonys H- serie med? Finns ju lite olika långzoomar, men jag tror dessa ger bästa möjliga kvalitet (de du nämnt). Dock har Canons sensorer (kanske är samma på många sensorer i denna klass) den nackdelen att de gärna fräter ut ljusare delar i bilden, men där råder jag dig att höra från andra användare + kolla av recensionsbanken här på sidan för mer svar. Även Fujifilm och Pansaonic gör långzoomar med, den senare dock med alltför hård brusredusering.

Men jag tror på dina två kandidater.

Fredrik
 
filmfunktion

Just dom två kamrerna har jag också tittat på, men av en helt annan anledning. Jag har en Canon EOS 400D.. men skulle gärna vilja ha en kamera till som har en bra filmfunktion. Tycker att det skulle vara bra när man är på te.x semester och slippa bära med sig två kamror. Jag har letat en en heldel på nätet och just dessa två har dykt upp som ett bra alternativ. Undrar om det är någon här som har testat att filma med någon digitalkamera och kan komma med råd och tips.
 
Hej.

Jag har G9 och kan informera om att bruset tyvärr är högt på höga ISO-tal. Du kommer att bli bortskämd med betydligt bättre bildkvalitet på höga ISO om du provar tex 400D.

Angående att filma med digitalkamera så har jag med framgång testat filmläget på G9. Kom bara ihåg att det högupplösta läget (som du kommer att vilja använda) när du provat standardläge slukar MINNE. Dessutom kan du inte zooma. Vill du ha korta klipp är det helt ok. Vill du ha mer av en "semesterfilm" rekommenderar jag massa minne eller en vanlig DV-kamera.

Lycka till.
 
Vilken upplösning man vill ha på sin film beror väl lite på hur man tänker använda den i nästa steg.

Själv har jag filmat en del med min S2 IS i 640 x 480 läget och resultate blir över förväntan. Helt OK för mina amatörbehov. Zoomen fungerar också när man filmar.

Men som sgat, minne går det åt mycket!
 
AFJ skrev:
Vilken upplösning man vill ha på sin film beror väl lite på hur man tänker använda den i nästa steg.

Själv har jag filmat en del med min S2 IS i 640 x 480 läget och resultate blir över förväntan. Helt OK för mina amatörbehov. Zoomen fungerar också när man filmar.

Men som sgat, minne går det åt mycket!

Låter bra... hittade en artikel i PC för alla,"http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.128170" som fick mig att fundera. Jag har även en videokamera Canon MV5i som är jättebra, men anledningen att jag skulle vilja ha två i en är att det alltid är jag som fotar eller filmar, och sist vi var iväg kom jag på mig själv att jag oftast skippade videokameran för att det var jobbigt att bära runt på bägge.
Minnena är ju rättså billiga numera.. mm så jag vet inte riktigt hur man ska göra. Kvaliten kan ju inte bli så bra som en videokamera, men ibland så är det ju bättre med någon film än inte alls.

Men ni som har testat, är bilden ok när man tar upp den på tv´n?
 
Valet är enkelt!

Du skall inte titta på olika finesser, utan vilken av dessa två kameror har störst bildsensor?
Det har Canon G9, 1/1,7", Canon S5 IS, 1/2,5", m.a.o. G9 ger mindre brus på alla känsligheter!
Alla lååångzoomar ligger på samma storlek på bildsensorn, 1/2,5", för att inte optiken skall bli för stor, rent praktiskt, ta för stor plats.
En Canon 400D har en APS-C bildsensor, betydligt större än de två på G9 och S5 IS, skulle ge mindre brus, som någon tidigare nämnde, javisst, så är det, - men kameran 400D är oxå betydligt större, inget att jämföra med!
Vid ISO 200 ger G9 en utmärkt upplösning/skärpa, ISO 400 fortfarande fint resultat, mycket svagt brus, över ISO 400 vem behöver använda det?
Video funktion, då köper man en kamera för just det ändamålet, stillbild, då ligger G9 i en egen klass för sig ...
 
Re: Valet är enkelt!

Lars, jag tycker ditt svar innehåller en hel generaliseringar som inte är riktigt korrekta.

1) Du avfärdar ISO över 400?! Det är väl i alla högsta grad användbart! (även om ingen av de två kamerorna klarar det speciellt bra).

2) Visst är en större sensor att föredra men att det skulle vara den primära faktorn vid val av kompaktkamera håller jag inte med om. Visst kan finesser mycket väl väga upp en mindre sensor! I det här fallet är ju en "finess" en dubblering av brännvidden vilket för vissa kan vara en avgjörande fördel och för andra helt ointressant.

3) En G9 eller en S5 IS är trots allt en kompromiss-kamera och då är det väl utmärkt att den kan filma. Det är praktiskt att slippa släpa på en extra kamera om filmbehovet inte är primärt utan mer av "kul med en filmsnutt".

4) Att G9 skulle ge avgjort bättre bilder än S5 IS och ligga i "en egen klass för sig" är jag mycket tveksam till. De skillnader som finns är nog ganska marginella. Detta baserar jag på jämförelser mellan en släktings G7 och min S2 IS. Har svårt att tro att G9 och S5 IS innebär en avgörande förändring, men jag kan ju ha fel.
 
Du skall inte titta på olika finesser, utan vilken av dessa två kameror har störst bi

Anders, jag gör inga generaliseringar alls, enbart fakta!
Ju större bildsensor, ju bättre resultat!

Om några år, kommer det in FF bildsensorer i avancerade kompakt kameror, då är "cirkeln sluten", digitala kompakt kameror ger lika fina bildresultat som en D-SLR med FF!
Så var det på den analoga tiden, Minox, Olympus, Minolta/Leica, Nikon och Canon hade kompakter med prestanda likt en A-SLR, dock utan A-SLR kamerans möjligheter till optikbyte!
Minolta CL/Leica CL hade ett relativt stort urval av optik, ganska unikt på små kameror.

Visst, små bildsensorer ger alltid en kompromiss-kamera, därav min påpekan, - om resultatet skall bli perfekt, använd inte högre ISO än 400.
Om du själv anser något annat, är det väl upp till dig, en försämring över ISO 400 är ett faktum, kan väl säkert ändå användas med gott resultat.

Om du anser att film/video resultaten från G9 och S5 IS är fina för dina behov, då skall vi inte argumentera längre om eller emot detta.
En riktig video kamera ger en aning bättre resultat ...

Jag använder en Canon G9, vid sidan av en D-SLR.
 
Re: Du skall inte titta på olika finesser, utan vilken av dessa två kameror har störst bi

larsborg skrev:
Anders, jag gör inga generaliseringar alls, enbart fakta!

Du skrev bland annat:

"Valet är enkelt"

"Du skall inte titta på olika finesser, utan vilken av dessa två kameror har störst bildsensor?"

"över ISO 400 vem behöver använda det?"

"stillbild, då ligger G9 i en egen klass för sig ..."


Du får ursäkta men jag vidhåller att detta är generalisering och inte fakta.

När det gäller film är det väl självklart att en dedikerad videokamera ger bättre resultat. Du skrev
"Video funktion, då köper man en kamera för just det ändamålet"
är återigen en generalisering som förstärks av ordvalet "man".

Min kommentar om filmfunktion var ett svar på Jeanettes inlägg där hon säger att hon redan HAR en videokameran men eftelyser en stillbildskamera med filmfunktion. Då tycker jag att filmfunktionen i exempelvis min S2 IS är en bra funktion som kan uppfylla önskemålet.

Att det skulle komma fullformatssensorer på kompaktkamerorna känns inte så där alldeles nära förestående. Dessutom ligger väl de spekulationerna utanför vad den här tråden handlar om.

Nåväl, nog om detta. Jag håller fullständig med om att G9 är en läcker kamera. Den G7 jag provat kändes verkligen skön att hålla i och fota med.

Mvh
Anders
 
TypeONegative skrev:
Åhh det här vart ju som vanligt inte enklet att bestämma sig, får in och titta på dem igen :)

Nu vart jag osäker på en annan sak, om jag inte vill ha en systemkamera men så nära som möjligt är jag i alla fall på rätt väg då när jag väljer mellan dessa två?

Kolla på några andra saker:
Går det att använda extern blixt?
Går det att köra helt manuellt (fokus,tid & bländare). Om allt detta funkar så har du en mer mångsidig kamera som faktiskt kan användas i studio.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.