Annons

Postförsändelse till Nigeria??

Produkter
(logga in för att koppla)

crexen

Medlem
Har lagt ut min kamera + batterigrepp + 2 st objektiv till försäljning på nätet, har hittat en person som vill köpa hela paketet,men personen i fråga vill att jag skickar den till Nigeria där dennes son befinner sig.
Är detta möjligt och säkert??
Har hört att många gånger så kommer postförsändelsen inte fram när det gäller Afrika.

Finns det några säkra vägar att ta gällande betalningen? Personen som vill köpa bor i USA (konstigt nog).

Tacksam för svar!
 
du tycker inte att det låter lite skumt, och att du kanske ska fundera en gång till på om det är en seriös köpare?
 
Om du inte är jättestressad att sälja så skulle jag rekommendera att inte ta risken utan vänta lite och hitta en mer "vanlig" köpare.
 
Det första du ska göra i sådana fall är att se till att du har pengar i handen. Inte en check eller liknande. Utan riktiga pengar. Sen kan du fundera på att skicka, det kommer aldrig hända iofs, tvivlar starkt på att du kommer se några pengar.
 
DHL är säkrast vid försändelser till Afrika. DOCK, håller med tidigare talare i tråden, det låter skumt.
 
Detta är en väldigt vanligt förekommande scam just nu. Du kommer aldrig att få se några pengar om du skickar utrustningen.
Googla ebay nigera scam så kommer du att se varför det är en oerhört dum idé.
 
matshonkamaa skrev:
Om du väljer att skicka ser jag fram emot den efterföljande rapporten.

Jag kan redan förutspå den.

Han får ett spoofat e-mail från Paylpal eller någon bank som talar om att pengarna är insatta på Paypal eller liknande, men att företaget som sköter hanteringen håller pengarna tills han skickar ett tracking ID med DHL eller liknande.

När han väl skickar ett tracking ID så får han antingen inget svar alls eller ett svar med märkliga bortförklaringar och det är det sista han kommer att höra från dem.

Christian, gå inte på det här. Fundera inte ens över det. Det ÄR en scam och du kommer att bli blåst. Du kan lika gärna skänka bort utrustningen eller slå sönder den.
 
Någon i Nigeria ville att jag skulle skicka min MP3-spelare av mig värderad till 300 kr för 1500 kr till Nigeria. Jag bad honom kolla upp närmsta butik istället. För varje gång han bad om mitt kontonr. blev jag mer och mer säker på att aldrig lämna ut det till honom.
 
Jag kan nästan garantera om du söker på nätet på namnet på person så får du en varning direkt. Skulle inte bli förvånad om personen heter Laura Sterdevant.

Hur som helst funkar det så här. Transaktion sker sena kvällar eller en helg. Du får ett mail att personen i fråga satt in pengar. Saken är att de ändrat en siffra i kontonumret, men det är troligen inget du noterar. Du skickar därefter saken du säljer. Mottagaren får varan, men du får inga pengar då det var en siffra fel i kontonumret, istället går pengarna tillbaka till avsändaren. Det är en klassisk blåsnig som du bör undvika.
 
Precis, brukar få en del "nigeria" brev skickade till mig när jag säljer saker på blocket/tradera..Självklart ber jag dom dra åt skogen. Om jag ens tar mig tid att svara
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.