Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Bildstöld"

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick ett mail i måndags att om jag inte accepterade det pris de ville betala, vilket de dessutom tyckte var ett helt ok marknadsmässigt pris, så kunde jag behålla mina bilder.

Men de har ju redan publicerat?!? Är de dumma i huvet?

Då håller jag med Ola om att det mest liknar olovlig publicering.

Men de har ju redan publicerat?!? Är de dumma i huvet?

Då håller jag med Ola om att det mest liknar olovlig publicering.

Så tolkade jag det också och skickade en faktura på 4000kr för två bilder.
Har inte hört av dem ännu men misstänker att jag får ta det civilrättsligt om jag vill se några pengar.

Så tolkade jag det också och skickade en faktura på 4000kr för två bilder.
Har inte hört av dem ännu men misstänker att jag får ta det civilrättsligt om jag vill se några pengar.

Iom att de inte accepterade priset ingick de inte avtal. Då är det olovlig publicering utan byline. Dvs 200% pålägg på grundpriset som jag tycker är rimligt, totalt 6000. Om de inte betalar skicka ny faktura på 6000, inkludera bylinepåslaget. Sen går du till kronofogden, inget svårt. Lycka till!

Du har rätt att få betalt men hur fakturerar du utan firma ? Du skrev att du var privatperson. Fakturerar du alltså momsfritt då ?

De kommer att bestrida fakturan vilket innebär att du inte kan gå till inkasso och att du måste driva detta civilrättsligt om jag förstår det rätt. Är det värt för 4000 ?

Jag förstår det som att du inte gjort professionella uppdrag tidigare och detta var ditt första (? ). Om så är fallet är mitt tips att se till att de tar bort bilderna och se det som en läropeng för framtiden. Alla på den här sidan blir så oerhört lyckliga över varje bildstöld och det ska faktureras 1000% och drivas processer mm mm Vet ingen annan hobbyverksamhet där lusten att driva processer är ens i närheten.

Jag driver firma sen tio år tillbaka och har mig veterligen aldrig varit utsatt för bildstöld iaf inte av mina kunder. Om så skulle vara fallet skulle jag sätta mig ner med dem och hitta en lösning snarare än att hota med det ena eller det andra. Mitt råd är att klara ut alla detaljer INNAN arbetet påbörjas eftersom risken för missförstånd då minskar avsevärt.
Att stämma sina "kunder" är sällan bra reklam och bör enligt mig undvikas så långt det bara är möjligt. Det finns många fotografer och de flesta städer i Sverige är små och rykten sprider sig snabbt. Jag skulle som kund inte välja en fotograf som legat i fejd med tidigare kunder om det fanns andra lika bra att tillgå.

Du har rätt att få betalt men hur fakturerar du utan firma ? Du skrev att du var privatperson. Fakturerar du alltså momsfritt då ?

De kommer att bestrida fakturan vilket innebär att du inte kan gå till inkasso och att du måste driva detta civilrättsligt om jag förstår det rätt. Är det värt för 4000 ?

Jag förstår det som att du inte gjort professionella uppdrag tidigare och detta var ditt första (? ). Om så är fallet är mitt tips att se till att de tar bort bilderna och se det som en läropeng för framtiden. Alla på den här sidan blir så oerhört lyckliga över varje bildstöld och det ska faktureras 1000% och drivas processer mm mm Vet ingen annan hobbyverksamhet där lusten att driva processer är ens i närheten.

Jag driver firma sen tio år tillbaka och har mig veterligen aldrig varit utsatt för bildstöld iaf inte av mina kunder. Om så skulle vara fallet skulle jag sätta mig ner med dem och hitta en lösning snarare än att hota med det ena eller det andra. Mitt råd är att klara ut alla detaljer INNAN arbetet påbörjas eftersom risken för missförstånd då minskar avsevärt.
Att stämma sina "kunder" är sällan bra reklam och bör enligt mig undvikas så långt det bara är möjligt. Det finns många fotografer och de flesta städer i Sverige är små och rykten sprider sig snabbt. Jag skulle som kund inte välja en fotograf som legat i fejd med tidigare kunder om det fanns andra lika bra att tillgå.

Bildstöld är olyckligt och jag tror vi alla håller med om att det är något vi fotografer blir ledsna och arga över, inte glada.

Att stjäla leverantörers material är knappast bra reklam, så behandlar man inte leverantörer i någon bransch.

Om jag vore leverantör och hörde talas om ovan fall skulle jag vara klart tveksam att leverera något utan förskottsbetalning. Ryktet om kunden sprider sig snabbt, de borde försöka lösa detta omgående.

Det är inte fotografen som gjort fel, fotografen är offret här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar