Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poser

Produkter
(logga in för att koppla)

sofieedstroem

Ny medlem
Heej,

jag har lite problem. jag ska nämligen på en arbetsintervju som fotograf hos modellab och de vill att man ska kunna 60 olika poser till intervjun.

Grejen är det att jag aldrig riktigt fotat nån levande människa utan jag håller mest på med naturfoton osv.

Nån som har nått tips på vad jag ska göra? Är riktigt stressad över det här ...

Ska du kunna 60 poser som fotograf?

Söker du ett sånt jobb trots att du aldrig hållt på med det.
Risken är stor att din okunskap lyser igenom ganska snart! Tyvärr, inget illa menat bara ärligt.

Jag har fotat fler än 100 amatörmodeller glamour style och kan väl säga att just få modellen att posera är det svåraste momentet av allt. Pröva först med att utan kamera, utan blixtar, utan någonting överhuvudtaget dirigera en kompis genom massa poser och du kommer förstå hur svårt det är. Vissa personer kan posera naturligt men de flesta är riktigt dåliga och känner sig obekväma. Jag brukar dela upp det hela i grundpositioner: stående, sittandes, på knä, liggades och fundera på hur modellen kan göra variationer. tex så kan man ju modellen göra otaliga variationer med armarna.

Köp tidningar typ Slitz och inspireras!

Jag jobbar en del på ett konkurrerande bolag, jag kan ju säga att 60 bilder olika poser, inte är helt enkelt

Men de har inte gett dig nån förberedelse alls?

Jag kan bara säga, flytta en hand (bild), vrid bort blicken (bild), flytta nästa hand (bild), kolla in i kameran (bild).
Dom har inte dåliga krav om du ska kunna 60 poser till en intervju kan jag tycka....
nog för att de är väll bra om man kan. Menmen, hoppas de gick bra

Heej,

jag har lite problem. jag ska nämligen på en arbetsintervju som fotograf hos modellab och de vill att man ska kunna 60 olika poser till intervjun.

Grejen är det att jag aldrig riktigt fotat nån levande människa utan jag håller mest på med naturfoton osv.

Nån som har nått tips på vad jag ska göra? Är riktigt stressad över det här ...

Här kan du nog lära dej en del:

http://www.modellbilder.se/

Du kan vara gratismedlem eller betalande (det senare ger lite fler möjligheter). Poser är ju en sak. Kan du använda studiolampor?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar