Annons

Portträtt glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
60-70 mm motsvarar i stort dom klassiska 90-100 mm brännvidd analogt för porträtt.Är det ett skarp fokuserande och ljusstarkt objektiv så ännu bättre.

Du får ju inte direkt något kort skärpedjup med det, men annars är det ett helt okej objektiv så du kan nog köra med det, du märker när du behöver något ljusstarkare.

Prova vilka fördelar du får av ett 100mm fast makro objektiv först. Det är en enormt skön skillnad

Som sagt: pröva och se om du saknar något.
För de allra flesta behov fungerar det alldeles utmärkt.

Jag skulle också rekommendera 50 1.8.

Jag har det inte själv men känner många andra som har det.

Själv använder jag ett Tamron 90/2,8 macro, grymt skarpt som ALLTID leverar kvalité!

Kan skriva under på 50/1.8 :)

Dock skrev du aldrig vilket system du vart ute efter. Canon/nikon/other?

skulle satsa på ett 85 eller dyligt... bättre bygg än normalerna från nikon och canon (som iofs är gratis nästan).

Maxieboy skrev:
Om plats finnes så är Sigma 70-200mm/2,8 perfekt för porträttfoto utomhus! Perfekt bokeh!

perfekt boke? Sigman är inte känd för någon slags gaussisk boke så vad menar du nu riktigt?

Om du menar perfekt boke som i stressig boke så jo visst... men det kan knappast anses vara bra.

om du menar skärpedjup så är det en helt annan femma... inte för att jag anser att sigman går så långt där heller iofs.

Taka skrev:
Nikon!

1,8 har ju ett sjukt bra pris i alla fall!!

absolut. Som Canonfotograf är jag ute på hal is när jag påstår:

- ingen avståndsskala
- plastfattning
- streeeessig boke

men för priset är det jävligt svårt att slå en sådan ljusstark normal på fingarna... även fast jag kanske tycker att brännvidden är något kort.

hailstorm skrev:
perfekt boke? Sigman är inte känd för någon slags gaussisk boke så vad menar du nu riktigt?

Om du menar perfekt boke som i stressig boke så jo visst... men det kan knappast anses vara bra.

om du menar skärpedjup så är det en helt annan femma... inte för att jag anser att sigman går så långt där heller iofs.

Jag menar att det blir en mjuk och fin bakgrund med 70-200mm/2,8 vid porträttfotografering! HÄR är ett bra Exempel!

Vad menar du med att bokeh är "stressig" på Sigma 70-200mm/2,8???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar