Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtts objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
50/1,4 eller 1,8 funkar bra på en mindre sensor.

85/1,8 är helt ok på fullformathusen och inte så dyrt, har du ett 70-200 liggande så är det också helt ok.

Bara en liten påminnelse om att porträtt-objektiv inte behöver vara synonymt med kort tele och hög ljusstyrka, tänk istället på vilken karaktär du är ute efter. Min personliga utveckling har gått mot kortare brännvidder och mer nerbländning, där jag arbetar mer med att göra bakgrunden till en aktiv del av bilden. Min 85:a ligger nästan oanvänd, och mitt mest använda objektiv i porträttsammanhang är en makro-60. Dock kan den kännas lite för skarp och vass i vissa lägen. Lite frestad att göra det väldigt enkelt med en 50/1,8, eller Voigtländer 58/1,4, vars karaktär jag är nyfiken på.

Men som sagt, alla brännvidder är porträttobjektiv. En porträttsession för mig brukar domineras av 60:an, men får mer och mer inslag av 180 och 24 mm.

Jag kan bara säga 50mm 1,4. Köpte det förra veckan, riktigt riktigt nöjd! Hade 1,8 innan men 1,4 känns både skarpare och ger en finare bokeh.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar