Annons

Porträttfoto inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Hej,

Har ni några tips på vad för manuella inställningar man kan prova med vid porträttfoto.

Kör nästan alltid på A-läget men skulle vilja lära mig Manuellt istället.

I detta fall tar jag ett porträttfoto inomhus på ca 3-4m avstånd med stort fönster till vänster som ljuskälla samt min SB-400 blixt riktat upp mot taket.

Objektiv antingen mitt 50mm 1.8 eller 70-200 f/2.8. Vilket passar bäst? Annars är en bländare på ca 5-8 bra? Centrumvägd mätning och mittenfokus?

Använder en D200.
Alla tips är uppskattat.

Jag vet inte vad alla lägen heter, men med A, menar du hel-automatiskt?

Jag tycker inte det finns någon anledning att använda M-läget. Det enda som kan hända är ju att du antingen får bra bilder eller mäter lite fel och så får du mörka/ljusa bilder.

Vid porträtt är det ju viktigare att ha kort skärpedjup. Använd istället det läget (Av-tror jag det heter) så ställer du in ett riktigt kort skärpedjup och låter sen kamern räkna ut tiden.

Jag kör enbart manuellt läge då jag använder mig av externa blixtar.

Jag ställer då in bländaren på det läge som ljusmätaren säger och tiden på den snabbaste som kameran klarar (med blixtsynk då) vilket är 1/200 på min kamera.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag vet inte vad alla lägen heter, men med A, menar du hel-automatiskt?

Jag tycker inte det finns någon anledning att använda M-läget. Det enda som kan hända är ju att du antingen får bra bilder eller mäter lite fel och så får du mörka/ljusa bilder.

Vid porträtt är det ju viktigare att ha kort skärpedjup. Använd istället det läget (Av-tror jag det heter) så ställer du in ett riktigt kort skärpedjup och låter sen kamern räkna ut tiden.

Jag kör enbart manuellt läge då jag använder mig av externa blixtar.

Jag ställer då in bländaren på det läge som ljusmätaren säger och tiden på den snabbaste som kameran klarar (med blixtsynk då) vilket är 1/200 på min kamera.

/ Marcus

Aperture läget alltså man ställer in bländaren.
Vad kör du med för bländare?

Mätning, fokusläge? ISO?

johnnynu skrev:
Aperture läget alltså man ställer in bländaren.
Vad kör du med för bländare?

Mätning, fokusläge? ISO?

Nuförtiden kör jag visserligen enbart manuellt, men det beror på att jag använder mig av en storformatskamera och man måste då ställa in både bländare och tid på den.

Men förrut när jag körde digitalt i studio (300d), så använde jag 50 1.8-objektivet och brukade lägga mig runt 2.8 - 4 i bländare.
Eftersom jag körde med extern blixt så kände inte kameran av det utan då fick jag även sätta tiden manuellt till 1/200. Iso var alltid 100.
Mätning var ju blixtmätare.

Jag förstår att det här kanske inte hjälper dig om du ska tex använda ett stort fönster som belysning.
Men jag tycker att du ska försöka ha så kort skärpedjup som möjligt. Kanske inte 1.8 för det blir nästan för kort (näsan kan bli suddig då). och låt tiden bli det som kameran mäter.

Du har ju fördelen att du kan se i kameran hur bilden blir, så du får labba dig fram.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Nuförtiden kör jag visserligen enbart manuellt, men det beror på att jag använder mig av en storformatskamera och man måste då ställa in både bländare och tid på den.

Men förrut när jag körde digitalt i studio (300d), så använde jag 50 1.8-objektivet och brukade lägga mig runt 2.8 - 4 i bländare.
Eftersom jag körde med extern blixt så kände inte kameran av det utan då fick jag även sätta tiden manuellt till 1/200. Iso var alltid 100.
Mätning var ju blixtmätare.

Jag förstår att det här kanske inte hjälper dig om du ska tex använda ett stort fönster som belysning.
Men jag tycker att du ska försöka ha så kort skärpedjup som möjligt. Kanske inte 1.8 för det blir nästan för kort (näsan kan bli suddig då). och låt tiden bli det som kameran mäter.

Du har ju fördelen att du kan se i kameran hur bilden blir, så du får labba dig fram.

/ Marcus

Okej.
Vad är det värt att köra med för fokusläge?
Använder en Nikon D200.

Något mer man kan tänka på. Kör med en SB-400 blixt. Tycker inte den är så pass hjälpsam men bättre än ingenting om man komplementerar med annat ljus.

Hade lite problem förut häromdagen då jag körde med låg bländare inomhus. Vet inte om ljuset inte räckte till men hela bilden blev suddig istället då jag körde med f/2.8..
Kan man inte stå hur långt ifrån som helst? När jag fotar med mitt 70-200 f/2.8 så är det ju inte så bra närgräns heller.

johnnynu skrev:
Hej,

Hej Johnny!

Jag vet inte riktigt hur du har tänkt dig fotografera detta. Men jag antar att du vill ha lite tips på hur du ska ställa in kameran.
Det är inte så svårt. Ställ in "A" läget, Ställ in det iso som krävs.
RAW om du har möjlighet och börja fota!
Bländare ställer du in till den bild du vill göra. Vill du ha stort skärpedjup ställer du bländare 8, Vill du ha kort ställer du bländare 2.8 Det finns inte någon som kan säga vilken bländare du ska använda!!
D200 är otroligt bra att ställa in vitballans.
Tänk inte så mycket på tekniken utan försök konscentrera dig på bilden istället :)

Vilken optik du ska använda kan jag inte säga, Det är upp till bilden du vill göra

Här kommer lite inspiration till dig.

http://bilder.temabild.se/index.php?id=32
Fönsterljus :)

http://bilder.temabild.se/index.php?id=31
Återigen Fönsterljus

http://bilder.temabild.se/index.php?id=44
Stations fönsterljus :)

http://bilder.temabild.se/index.php?id=92
Ett sätt att använda fönster

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/766875.htm?set=mp
Fejkat fönsterljus med en gammal manuell blixt

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/652367.htm?set=mp
Igen fejkat fönsterljus med en blixt

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/379348.htm?set=mp
Naturligt "dörr" och fönsterljus

Lycka till!

/Adam

Tack så mycket för inspirationen.
Förstår bländarinställningen eftersom jag har fotat nästan gjämt med det förut med min D40.

Blev lite osäker bara då jag använder f/2.8 och det ibland blir helt suddigt. Är det för taskigt ljus eller har jag fokuserat fel?

Återigen, vilket fokusläge är bra vid porträtt om man fotar nästan rakt på. Har 4st lägen på D200an. Antar att det är den näst längst ned men endast fokus i mitten "[ ]".

Hej!

Ja, jag använder endast centrerad fokuspunkt []
Hur upplever du att det blir "suddigt?"
Visa gärna ett exempel :)

/Adam

madsen1 skrev:
Hej!

Ja, jag använder endast centrerad fokuspunkt []
Hur upplever du att det blir "suddigt?"
Visa gärna ett exempel :)

/Adam

Ok. Försökte med att centrera fokuspunkten och sedan sikta in på ögat med en bländare på 2.0 i detta fall.

Har beskärt ansiktet så ser du hur dåligt fokus det är.
Bilden är redigerad med endast unsharp mask nu.

http://pici.se/228502/

Förtår din frustration efter att ha sett din bild. Jag tror att du har problem med hur du skall ställa in din kamera. Default är kameran ställd på att focusera på närmsta objekt (closest object) det kan ställa till det om du sen vill ha focus på ett visst ställe. Kontrollera i din manual hur du skall ställa in för att uppnå dina önskemål. Du kan testa ditt objektiv med följande focus chart. Printa ut och rigga upp din kamera på ett stativ så kan du snabbt lära dig hur det fungerar samt justera din kamera till dina specifikationer.

Maxieboy skrev:
Förtår din frustration efter att ha sett din bild. Jag tror att du har problem med hur du skall ställa in din kamera. Default är kameran ställd på att focusera på närmsta objekt (closest object) det kan ställa till det om du sen vill ha focus på ett visst ställe. Kontrollera i din manual hur du skall ställa in för att uppnå dina önskemål. Du kan testa ditt objektiv med följande focus chart. Printa ut och rigga upp din kamera på ett stativ så kan du snabbt lära dig hur det fungerar samt justera din kamera till dina specifikationer.

Tack, ska prova med detta.

Det verkar vara hårfint med fokus.
Har provat lite nu och fotat på en blomma och det är nog som du säger att den fokuserar på närmsta objekt. Får i sökaren kan det se ut som om mitten av blommen är i fokus men switchar man till manuellt och vrider lite till så ser man att blommans mitt blir helt i fokus och bilderna blir perfekta.

Trots detta så är det inget jag kan hitta att den fokuserar på närmsta objekt. Då ska den vara inställd på dynamisk AF med prioritet att fokusera på närmsta motiv.

Nu kör jag på Enpunkts AF med centrumvägd mätning.
Har även valt med rutan i sökaren att den ska fokusera mitt i.

Kan kännas lite svårt och pressat att försöka fokusera själv vid porträtt om det ska gå lite snabbt och man vill få perfekt fokus i ögat.

Kan vara svårt att se, eller?

Med ett 50mm/1,8 så brukar det bli fina helfigursbilder. Porträttbilder kan du med fördel ta med ditt 70-200mm/2,8.. Vid 85mm och hela ansiktet i bild så är det enkelt att se var focus ligger. Det skall bli helskarpt med vilket av objektiven du än använder. Jag brukar ha kameran i höjdläge när jag tar porträttbilder. Den lilla fyrkanten i sökaren ställer jag då i ovankant så att det är nära till ögat i kompositionen. Ställ kameran på Singel, INTE Dynamisk eller Continius för då låser inte kameran innan den hittat focus. Centrumvägd eller Spotmätning spelar inte så stor roll om du fotar med blixt. Testa med att ställa kameran i M läget (helt manuellt) Bländare 2,8 - 8 och slutartid 1/160 - 1/200 dels sekund, ställ ISO Manuellt till 100 och Vitbalansen till Auto. Om du fotar i RAW så får du en "Second Chans" i Photoshop efteråt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar