Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Annizh

Ny medlem
Hej allihopa!
Jag ska börja testa att fota porträtt bilder hade jag tänkt. Men jag behöver lite hjälp, eller snarare tips vad man ska tänka på när man fotar porträtt bilder. T.ex. med ljus, bakgrund, iso, slutartid och objektiv.
Fotar med en Canon Eos 400D, om det skulle vara något!

Tacksam för svar!
Anna
 
Skaffa dig ett 85/1.8 och sätt den på största bländaren lägg fokus på ögonen och pang så tror jag att det bli hyfsade porträtt.
 
Du behöver inte köpa något alls (förutsatt att du har en fungerande kamera).
Ställ skärpan på ögonen.
Tänk på hur ljuset ser ut i ansiktet, är det skuggor så blir dom ännu starkare på bilden.
Hur ser bakgrunden ut? Ta bort saker som kan störa i bakgrunden, eller så komponerar om bilden så det blir en ren bakgrund.
Om du vill sudda till bakgrunden så använd en stor bländare för att få kort skärpedjup (syns mer ju mer du har zoomat in).
 
Hej,
tror inte det är så enkelt som att bara säga att "skaffa DET objektivet så blir det bra"

Det handlar ju mycket om vilket ljus det finns där man ska plåta, vilket skärpedjup man vill ha, vilket avstånd man fotar från m.m.
Så generella inställningar är nog tyvärr svårt att ge tror jag.

För att få samma resultat i olika ljus kan ge väldigt olika inställningar på kameran.

//Niklas
 
85 mm blir ganska långt för porträtt med din kamera, i vart fall inomhus, bättre då att köpa ett 50 mm, alla som finns är kalasbra, och du kan få ett för bara en tusenlapp nytt.
 
Hej,
tror inte det är så enkelt som att bara säga att "skaffa DET objektivet så blir det bra"

Nej, det finns inga genvägar till den perfekta bilden, som farbror Barbro skulle ha sagt.
Däremot måste jag säga att Robin har en poäng med det föreslagna objektivet. Jag ägnar mig inte så mycket åt porträttfoto än och experterna får väl komma med exakta uppgifter, men för att få proportionerna i ansiktet rätt så ligger idealet någonstans mellan 75 och 100 millimeters brännvidd, som jag har uppfattat det.
 
Visst är det ett kanonobjektiv (har det själv) men tycker det är viktigt att poängtera att det inte är hela sanningen då det är lätt att tro att bara man får "rätt" objektiv så tar man bra bilder.
Ska man prata bra porträttobjektiv så är antingen 85:an eller något 50 att föredra. Men sedan är det ju vart och hur man ska plåta. På helkropp i ett trångt utrymme utrymme blir även ett 50 för "långt".
 
Jag har ett ytterligare förslag som jag tror passar de glada amatörerna hellre än superproffsen: Så fort nån vill försöka ta bra bilder så frågas det om vilka inställningar man skall ha, och får svaret vilket objektiv man skall ha.

Jag har ett mer konkret förslag. Prova med det objektiv du har först innan innan det köps nått. Sätt modellen vid fönstret med ansiktet vänt snett mot fönstret så ljuset fallen in från sidan. Är det ett kitzoom, sätt det på "mitten" av zoomningen och prova hur det blir. Gå sen till de övriga råden i tråden.

Är det en familjekompakt, räcker det att prova fönsterljuset, men zooma inte ut om modellen inte får plats, utan ta ett par kliv bakåt. Stäng av blixten.

Edit: Jag skrev det inte, men vackert fönsterljus får man förståss bara på dagtid så här års, men det har ni naturligtvis redan listat ut.
 
Fönsterljuset. Vart ska man plasera personen menar ni då? Framför, sidan eller mittemot? Jag är helgrön när det gäller detta men tycker det är så himla kul :)
 
Tack så mycker, längar till i morgon så jag får prova :)
Jag har en canon eos 450d, hur får man suddig bakgrund? Har provat olika inställningar men får inte till det :-(
 
För att få bakgrunden så suddig som möjligt kan man göra tre saker:
1. Använd så stor bländare som möjligt, dvs. det lägsta bländartalet. Ställ kameran på Av och vrid ner bländarvärdet till minimum.
2. Zooma in så mycket som det går. Detta gör kanske att du måste backa ifrån ditt motiv för att få med det du vill.
3. Se till att avståndet mellan ditt motiv och bakgrunden är så stor som möjligt.

Det är inte alltid man kan justera punkt 2 och 3 precis som man vill, men jag tror att det hjälper dig en bit på vägen...
 
Jag har ett till förslag till suddig bakgrund som passar de glada experimentiella amatörerna. För att få en suddig bakgrund, sätt upp en suddig bakgrund bakom motivet.

Va? Jo, säg att vi har enklare kamera alá familjekompakt eller kit-dsl á la julklappskartong med endast ett objektiv. Trots alla försök enligt tråden lyckas man inte få suddig bakgrund. Då sätter man upp en slät duk bakom motivet. Ett struket lakarn, målarfärg, tapet, vad som helst som är slätt och snyggt. Kanske finns det en enfärgad vägg nånstans man kan låna. Med lite klurig belysning får man toning också. Eller rent av så sätter man svart bakgrund. Då spelar det inte så stor roll om det blir suddigt eller inte. Det ser rätt hyggligt ut ändå så länge det inte finns några detaljer i bakgrunden. (Lite suddigt blir det ändå, om man kämpat med tidigare råd).
 
Tack så mycker, längar till i morgon så jag får prova :)
Jag har en canon eos 450d, hur får man suddig bakgrund? Har provat olika inställningar men får inte till det :-(

Läs en bok om fotografi. Det du är ute efter är hur man hanterar skärpedjup. Läs och lek är en bra kombination som man lär sig mycket på. Böcker finns på bibblan eller att köpa i närmsta bokhandel.

Börja här på Fotosidans FOTOSKOLA om skärpedjup:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Även här:
http://www.modellbilder.se/article.php?id=41

Den här boken är bra att börja med:
http://www.adlibris.com/se/product....=1&shopperid=9E6A4B125B3C4D6E9D048F14A94E660F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.