Annons

porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennypet

Aktiv medlem
frågar även här inne

fotar idag med en canon eos 5D med EF 24-105/4L IS USM
men funderar på ett macro objektiv
fotar huvudsak djur och då främst hundporträtt
skulle nu vilja ha ett objektiv som är optimalt för porträtt.

tack på förhand/Jenny
 
EF 100/2,0 är optiskt fin på alla sätt, har lagom brännvidd och är rätt så billig. 135/2,0 sägs vara ännu bättre, men då tror jag att du kommer lite väl långt ifrån. 85/1,8 är som EF 100/2,0, men i mitt tycke lite kort för åtminstone närgångna porträtt.
MVH
/JK
 
Nu kommer frågan om du vill ha Macro eller porträtt objectiv.
För Macro rekommenderar jag EF 100/2,8 macro eller Tamron SP 90 Macro som båda klarar macro 1:1.
Båda är fungerar även bra till porträtt.

Är porträtt huvudsaken och macro en bisak så är Jans alternativ bra.

Har man mer pengar så är EF 85/1,2L en riktig höjdare för porträtt som kan mäta sig med mellanformats kameror. Ett alternativ til detta kan vara en ljusstark Zeiss 85:a med adapter. Ljusstarka objektiv är att föredra eftersom man då kan efterlikna det där berömda släppet som man får med mellan format dvs vaker övergång till oskärpa.
 
det är porträtt jag ska fota.
hundporträtt/djur. kanske de räcker med bara de jag har. men finns de ett objektiv som kanske lämpar sig ännu bättre så är de de jag vill ha. det ska inhandlas ordentliga blixtar oxå, men där vet jag redan vad jag ska ha.
 
Om det är porträtt och du är beredd att lägga ut en del pengar så skulle jag rekomendera ljusstark 85:a. Nu har jag väldigt lite erfarenhet av djurportträtt så jag vet inte om arbetsavståndet då kan bli ett problem så att du hellre väljer en lite längre brännvidd. Men rådet med bra ljusstyrka kvarstår oavsett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.