Annons

Porträtt utan extrautrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

jevi23

Avslutat medlemskap
Är en glad fotoamatör som är sugen på att lära sig lite porträttfotografering men inte i studio utan utomhus eller bara hemma. Därför tänkte jag höra lite med er riktiga fotografer om ni har några bra tips på porträttfotografering om man inte har extrautrustning? Då tänker jag på ex filter externa blixtar osv. Det jag har är en Nikon D300 och 1-bent och 3-bent stativ. Har någon även tips på vilka vinklar man kan fota från för att slippa de "klassiska tråkiga bilderna" rakt framifrån?
Alla tips är välkomna stora som små!:)
Tack på förhand
//Jessica :O)

provade det samma förra helgen, var inne hos en kompis och fotade, endast min a230 i handen. ljuset var den stora missen. hade bara taklampa plus ett par 60w lampor och en ljus vägg.
lärde mig dock mycket och vi hade riktigt kul, så trots att du inte har utrustning för det ultimata så tycker jag att du ska köra på. fick ett par goda tips. kolla tråden som heter nåt i stil med modellfoto med två modeller (nybörjare) i kategori proträtt, studio, modell

provade det samma förra helgen, var inne hos en kompis och fotade, endast min a230 i handen. ljuset var den stora missen. hade bara taklampa plus ett par 60w lampor och en ljus vägg.
lärde mig dock mycket och vi hade riktigt kul, så trots att du inte har utrustning för det ultimata så tycker jag att du ska köra på. fick ett par goda tips. kolla tråden som heter nåt i stil med modellfoto med två modeller (nybörjare) i kategori proträtt, studio, modell

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115401
länk till tråden

Prova dig fram!
Vilken kamera du har (D300) har mindre betydelse, då är det viktigare med vilket objektiv du har.
Gärna ett fast, eller en bra zoom med stor bländare (litet tal)
Som reflexskärmar duger stora vita pappskivor utmärkt, dom kanske inte håller så länge, men dom funkar till att prova lite.
Exprimentera med avståndet till bakgrunden, du vinner mycket på att hitta en lugn och någorlunda jämnfärgad.

Kör hårt, testa, prova och lek, det är bästa sättet att lära sig.
Bilderna är ju gratis, det var värre förr!

Mycket bra beslut att skippa extra utrustning. Extra utrustning, såsom blixtar, är bara ett onödigt extra moment (eller flera!) att hålla koll på samtidigt som man försöker lära sig det grundläggande.

Alla vinklar, förrutom den där du står rakt upp och modellen står vänd rakt mot dig, är bra. Kom framförallt ihåg att det går utmärkt att fotografera från andra höjder än raklång (något man ofta ser, speciellt illa är det när vuxna människor fotograferar barn från en ståendes position). Gå ner på knä, lägg modellen och dig själv på marken, upp på en stege, o.s.v.

Är det solljus ute gör man bäst att hålla sig i öppen skugga, t.ex. under ett träd eller skuggan från en husvägg. I solljus kan du ha nytta av den inbyggda blixten, för att jämna ut kontrasterna (lyfta skuggorna), men det brukar vara snyggare med reflexskärm (pappskiva/frigolitskiva funkar utmärkt, brukar jag använda när jag inte har min Lastolite med mig).

Tänk på bakgrunden, pinnar och stolpar som ser ut att sticka upp ur modellens huvud är inte snyggt! Försök få horisonten rak eller lutande, men inte mitt emellan, då ser det lätt slarvigt ut. Samma "regel" gäller för "beskärning" av kroppsdelar/huvud/hår. Skär ordentligt, eller inte alls. Att kapa 1cm av toppen på huvudet ser bara slarvigt ut, men att kapa mitt i pannan eller precis ovanför ögonen kan fungera.

Stor bländare (t.ex f/2.8) ger ett kortare skärpedjup än en mindre bländare (t.ex. f/8), vilket ofta är snyggt.

Kort tele eller tele ger ett mer komprimerat perspektiv (mindre av bakgrunden kommer med i bild), vilket gör det lättare att få en behaglig bakgrund. Med vidvinkel kan man få problem med bildens proportioner. Ett nära ansiktsporträtt med rejäl vidvinkel får t.ex. näsan att se jättestor ut, så där måste man vara försiktig. Även att placera modellen långt ut i bild kan ge rejäl förvrängning med många vidvinklar.

Generellt bör man undvika att placera modellen mitt i bild, det är en sådan där klassisk kompositionsregel (som ibland kan vara väldigt effektfull att bryta mot), att placera modellen ca 1/3 från ena bildkanten är en "klassiker".

Men framförallt: Bryt mot alla regler! :) Bryt mot allt jag har skrivit! Testa och experimentera, så ser du snabbt vad DU gillar, och hur DU föredrar att ta dina bilder :)

Lycka till!

STORT tack för alla svar!!:D
Jag ska absolut testa mig fram och se vad som blir bra och vad som inte alls funkar. Men det känns lättare när man har "lite kött på benen" så att säga, alltså att jag har några tumregler att gå efter. Bra tips med vita skärmar och även med 1/3 från bildkanten - ska jag absolut testa! Den länkade tråden kommer också vara till hjälp:)
Tack för ni tog er tiden!

jessica :O)

Har någon även tips på vilka vinklar man kan fota från för att slippa de "klassiska tråkiga bilderna" rakt framifrån?
Det kan ju vara ett mål i sig att undvika dessa för att lära sig ngt nytt.

Men de "klassiska" poserna kommer aldrig att gå ur tiden och de kommer aldrig att vara tråkiga.

Ett sätt att ändra sig själv är att fundera på VAR jag OCH modellen befinner sig när man tar en bild. Varför ställde jag mig här? Varför ligger jag inte ner eller klättrar i taket?

Walles tips att titta mer på bakgrunden än modellen är väldigt bra.

Improviserade (och ibland arrangerade) porträtt inomhus använder sig ofta av "fönstertricket". D v s fotografen sitter på fönsterbrädan, och har modellen framför sig så att fönsterljuset faller in snett framifrån. Det blir oftast hyfsat, om det inte är direkt solljus förstås.

Improviserade (och ibland arrangerade) porträtt inomhus använder sig ofta av "fönstertricket". D v s fotografen sitter på fönsterbrädan, och har modellen framför sig så att fönsterljuset faller in snett framifrån. Det blir oftast hyfsat, om det inte är direkt solljus förstås.

Detta kombinerat med svartvitt tycker jag blir extremt bra porträtt, förutsatt att skuggorna i ansiktet faller någorlunda snyggt (men det är lätt att ordna genom att be modellen flytta runt lite på ansiktet)

Det är en jättesvår fråga att svara på, men kul att tänka på.

Det absolut viktigaste när det gäller porträtt är kommunikationen, det märks när förtroendet finns där, och då är en konventionell posering inget problem.

Själv har jag en period när jag plåtar ganska brutalt. Det betyder Kompaktkamera, normalbrännvidd och en liten, extern naken blixt rakt i nyllet. Jag gillar det just nu. Det kan se ut såhär.http://1.bp.blogspot.com/_6O7YUf5zJYI/Sxw4ZhfgAOI/AAAAAAAABBY/J0sAueB4AZg/s1600-h/091206b.jpg

Kanske inte ett superbra exempel, men kanske visar det att det "går" att göra som man inte "får".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar