Mycket bra beslut att skippa extra utrustning. Extra utrustning, såsom blixtar, är bara ett onödigt extra moment (eller flera!) att hålla koll på samtidigt som man försöker lära sig det grundläggande.
Alla vinklar, förrutom den där du står rakt upp och modellen står vänd rakt mot dig, är bra. Kom framförallt ihåg att det går utmärkt att fotografera från andra höjder än raklång (något man ofta ser, speciellt illa är det när vuxna människor fotograferar barn från en ståendes position). Gå ner på knä, lägg modellen och dig själv på marken, upp på en stege, o.s.v.
Är det solljus ute gör man bäst att hålla sig i öppen skugga, t.ex. under ett träd eller skuggan från en husvägg. I solljus kan du ha nytta av den inbyggda blixten, för att jämna ut kontrasterna (lyfta skuggorna), men det brukar vara snyggare med reflexskärm (pappskiva/frigolitskiva funkar utmärkt, brukar jag använda när jag inte har min Lastolite med mig).
Tänk på bakgrunden, pinnar och stolpar som ser ut att sticka upp ur modellens huvud är inte snyggt! Försök få horisonten rak eller lutande, men inte mitt emellan, då ser det lätt slarvigt ut. Samma "regel" gäller för "beskärning" av kroppsdelar/huvud/hår. Skär ordentligt, eller inte alls. Att kapa 1cm av toppen på huvudet ser bara slarvigt ut, men att kapa mitt i pannan eller precis ovanför ögonen kan fungera.
Stor bländare (t.ex f/2.8) ger ett kortare skärpedjup än en mindre bländare (t.ex. f/8), vilket ofta är snyggt.
Kort tele eller tele ger ett mer komprimerat perspektiv (mindre av bakgrunden kommer med i bild), vilket gör det lättare att få en behaglig bakgrund. Med vidvinkel kan man få problem med bildens proportioner. Ett nära ansiktsporträtt med rejäl vidvinkel får t.ex. näsan att se jättestor ut, så där måste man vara försiktig. Även att placera modellen långt ut i bild kan ge rejäl förvrängning med många vidvinklar.
Generellt bör man undvika att placera modellen mitt i bild, det är en sådan där klassisk kompositionsregel (som ibland kan vara väldigt effektfull att bryta mot), att placera modellen ca 1/3 från ena bildkanten är en "klassiker".
Men framförallt: Bryt mot alla regler!
Bryt mot allt jag har skrivit! Testa och experimentera, så ser du snabbt vad DU gillar, och hur DU föredrar att ta dina bilder
Lycka till!