Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt mot himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Tozil

Avslutat medlemskap
det är så att då jag fotar med himlen som bakgrund,
då får jag aldrig en bra balans i bilden,
antingen blir ansiktet underexponerat eller himlen överexponerad,
hur får jag till det så att det blir en jämn balans mellan exponeringarna?
fotar med 40D och 50mm F/1.8 II om det är viktigt:)

Upplättningsblixt?

Ta två bilder och lägga ihop i PS, dvs byta ut himlen?

jag vill, om jag ska vara ärlig, hålla mig borta från PS i relativt stor utsträckning, då jag hellre vill ta bra bilder från början och Sedan förbättra dom,
jag är nybörjare och då känns det som kameran ska få jobba och inte photoshop iallafall i början

använd en reflexskärm för att reflektera solljus mot ansiktet. Det funkar även fint att använda en stor frigolitskiva.

om man då inte vill använda blixt, vilket jag med största sannolikhet hade gjort.
/Filip

använd en reflexskärm för att reflektera solljus mot ansiktet. Det funkar även fint att använda en stor frigolitskiva.

om man då inte vill använda blixt, vilket jag med största sannolikhet hade gjort.
/Filip

Juste! hjälp ljus eller vad det nu kallades, blixt är nästa kamera inköp, men en bit dit.
tackar och bockar!

Mät ljuset i ansiktet. Sikta på ansiktet, tryck på * (utsnittsmätning, den sitter vid tummen, brevid AF-ON) och ta sedan bilden. Se om du blir nöjd med resultatet

Mät ljuset i ansiktet. Sikta på ansiktet, tryck på * (utsnittsmätning, den sitter vid tummen, brevid AF-ON) och ta sedan bilden. Se om du blir nöjd med resultatet

risken då är ju att himlen blir utfrätt/för ljus...Men det är ju ändå ett mindre problem än om modellen blir en silhuett:)

risken då är ju att himlen blir utfrätt/för ljus...Men det är ju ändå ett mindre problem än om modellen blir en silhuett:)

Så sant. Himlen kommer kanske inte bli så som trådskaparen ville ha den.. men ansiktet kommer bli rätt exponerad.

Jag bifogar en liten bild på migsjälv :)
Till denna bilden har en 5D med 17-40 använts, och ett polfilter.
Solen lyser på mig, alltså fotografen har solen i ryggen.
Jag blir rätt exponerad på bilden, och himlen blir blå blå

Bilagor

• pelle.jpg
    pelle.jpg
    44.2 KB · Visningar: 456
Ett klassiskt problem, lätt att lösa.Först heder åt dej som försöker hitta en fotografisk lösning utan ps lull lull.
Mät ljuset noggrannare på motivet(ansikte som påpekas nedan),gör alternativa mätningar på motivet,strax under och ovanför men undvik rakt upp himlens starka påverkan när du mäter..Testa och jämför..Du bör nog hitta en bra balans

Oftast är det en tyvärr en omöjlighet utan extra ljus i ansiktet.Det är helt enkelt för stor skillnad mellan den ljusa himlen och det mörka ansiktet för att kameran ska kunna registrera detaljer i både skuggor och högdagrar.

Enklaste lösningen är väl att använda blixt eller reflexskärm som redan nämnts.

Spotmätning är en variant, men man kan egentligen aldrig balansera huvudmotiv med bakgrund (himmel) utan att använda sig av upplättningsblixt. En reflexskärm som reflekterar ljuset mot huvudmotivet kan säkert fungera men risk för kisande ögon föreligger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar