Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt med digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkis

Guest
Jag har fått låna en Fujifilm Finepix 4800Zoom som jag skall ha till porträttfotografering och behöver nu lite tips.

Jag har en slavblixt som jag tänkte lätta upp bakgrunden med, men har hört att det kan vara problematiskt..?

Har sett en del digitala porträtt där ansiktet blir alldeles för rött, hur kommer man förbi detta?

Bugar och tackar på förhand :)

Rödhet i ansiktet låter som problem med vitbalans. Det brukar gå att ställa på ett antal olika sätt... Jag kan sätta på tre olika sätt med min Olympus Camedia C-2500L, dessa är; Automatisk, Manuell eller Referens (=vitt papper)

Jag har gjort en del digitala porträtt och då har jag kört med reflektor.

Problem med röda ögon

Jag gör själv på samma sätt för att få ett bättre balanserat blixtljus. (Alltså använder extrablixt eller blixtar som tänds med slavtändare) Ett problem är dock att jag bara har en fast blixt på kameran och ingen blixtsko eller PC kontakt. Jag måste alltså använda den fasta blixten på kameran för att utlösa den/de andra blixten / blixtarna. Blixten på kameran ger då tyvärr ofta upphov till röda ögon.

Jag har inte hittat någon bra lösning på detta ännu. Det mesta går ju att fixa till i bildredigeringsprogram men hellst vill man ju ha det rätt från början.

----------
Thomas

Tjenare Thomas!

Går det inte att tejpa en foliebit på kamerans blixt så att du vinklar allt ljus 90 grader åt sidan? Det borde räcka för att tända slavblixtarna.

Hälsa!
Acke

Ofta triggas slavarna av den del av blixtljuset som ligger inom IR-området. Det bör gå att tejpa för en oexponerad men framkallad snutt från en diafilm för att filtrera bort det mesta av det synliga ljuset från kamerablixten, men släppa igenom tillräckligt med IR för att trigga slavarna.

Nu vet jag vad jag gör i kväll

Tack för tipsen. Jag ska prova och se vad som händer. Det är ju en av fördelarna med digitalkamera. Man ser direkt om det fungerar!

-----------
Thomas

Jag kan rekomendera Jims lösning med påtejpad oexponerad, men framkallad, diafilm. Jag har testat med dubbla lager film på en vanlig externblixt, blixten syns knappt, men triggar lätt en slavblixt. Rätt kul!

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar