Annons

Porträtt i trädgården

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har inga bra ställen att ta porträtt inomhus, så jag tänkte göra det utomhus i trädgården i stället. Är det vettigt? Hur gör man?

Vilken tidpunkt på dygnet och året är det bäst ljus för detta ändamål? Vad är en lämplig bakgrund? Bör det vara molnigt eller soligt?

Jag har stativ, Nikon D50, 18-55, 70-300 och en 50/1.8 till hands.

Per.

Det bör fungera kanon! Föreslår att använda grönska eller blommor som bakgrund. Med ditt 50/1,8 kan du få kort skärpedjup med vackert oskarp bakgrund om du vill lyfta fram motivet ordentligt. Teleobjektivet kan vara effektivt för att isolera motivet och utesluta onödiga delar av bakgrunden.

Lättaste ljuset att hantera är nog i gryning/skymning då kontrasterna blir mildare och kanske färgerna behagligt varma.

Hårt solljus mitt på dagen kan vara effektfullt om skarpa hårda skuggor önskas. Men oftast blir det vackrare om man då har något till hands för att reflektera upp ljuset i skuggpartier för att jämna ut det lite.

En molnig dag eller i skuggan av ett träd ger också mildare och oftast mer smickrande ljus. Tänk på att vitbalansen kan behöva justeras för att undvika kalla blåtoner i skuggan.

Det var mina snabba nybörjartips! :)

Måste jag använda RAW för att kunna justera vitbalansen, eller duger min kameras inbyggda justering?

Jag vet att hudtoner och grönska kan ge märkliga effekter.

Du ska alltid köra RAW ;)
Nej men det ska ju inte behövas om du ställer allt noggrant från början, fast sen är det ju en sak att det är bättre att använda det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar