Annons

porträtt i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Hej! Jag vill fotografera ett porträtt i s/v, där bakgrunden är helt mörk, och det enda som syns är ansiktet/huvudet.

Hur gör jag, vilka utrustningar?
Hur får jag den bästa kontrasten/ljuset?
Hur ska jag sätta ljuset, var ska jag fota?
Fungerar ett mörkt rum?

Mvh

Min Guan

Du behöver inte ha så jättemörkt om du fotograferar med konstljus. Se bara till att ljuskällan är mycket närmare motivet än bakgrunden.

Bara ljusskillnaden är tillräckligt stor så spelar det egentligen ingen roll vilken belysning du har. Förslagsvis som Jim sa, placera ljuskällan (må vara vanlig glödlampa, eller en spotlight eller ett fönster) nära modellen och ljussätt de delarna du vill få med, se sen till att resten inte ljussätts onödigt mycket, men det behöver inte vara mörkt i rummet, så kommer det att bli svart, vilken färg det än har haft tidigare.

dom här bilderna så använde jag en studioblixt som jag reflekterade i ett vitt paraply. Svarta tygstycken som bakgrund.

Jag hade gjort ett test innan men då hade jag en lackad bakgrund som det blänkte i.

Tackar!
Vi hade hyffsat ljust, fast inga fönster utan jag styrde ljuset totalt. Dels var inställningsljuset på max och jag har för mig att det var en eller två lysrörarmaturer ovanför mig.
Tygstycket var ca en halv till en meter bakom brosan. Jag körde på ganska så stor bländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar