Annons

Porträtt.Blixt.Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Har läst massor i forum och blir inte klok på blixtfoto. Har problem med porträttfoto inomhus med blixt. Har en EOS 20D och en Speedlite 420EX.
Stativ.85mmf1,8

1.Manuel vitbalans?
2.ISO värde?
3.Kamerans programval? P-läget?
4. Ljus bakgrund eller mörk?
5. Bländare 3-4?
6. Blixtinställning?

Tog ett gäng bilder nyligen med katastofala följder. Går att fixa en hel del i PS, men det vore roligare om det blev bra direkt.
Blixten rakt på med en Bounce.Bländare2,8 ISO 400.85mm f1,8. AV läget på kameran.

Gunnar
 

Bilagor

  • ds.jpg
    ds.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,524
Hej,

Med en intelligent kamera o blixt som du har så kan du ställa kameran i "M", jag skulle prova 1/125 på bländare 2.8 och 4

Sen skulle jag rikta blixten rakt upp i taket, eller till och med lite uppåt och bakåt. Kanske skaffa något att reflektera blixten i(typ en bit aluminiumfilt som man täcker ratten med i bilen).

Lycka till

//Lz
 
Taket är höögt upp, en gympasal.
Undrar också varför bilden blir så mörk med blixten rätt på, borde inte bilden bli för ljus då? Skuggan vart rätt så ful.
 
En teori som jag har är att kameran i detta fall ha blivit lurad. Det verkar som om det kan varit bakgrunden som är av blank metall som reflekterat rejält mycket ljus tillbaka mot kameran som då stryper blixtmängden rejält.
 
matnyttige skrev:
En teori som jag har är att kameran i detta fall ha blivit lurad. Det verkar som om det kan varit bakgrunden som är av blank metall som reflekterat rejält mycket ljus tillbaka mot kameran som då stryper blixtmängden rejält.

Aha! Så kan det ju vara..Fast kameran hade bara en mätpunkt och det var mitt i på killen.Men kanske vart kameran lurad av bakgrunden, som jag smart nog valde ut med stor omsorg. ;) Det är ett slags vägg i metall som man låser in redskapen bakom.
Väggarna är gymnstiksalsgröna.(urk)
Gunnar
 
Blixt rakt på ger oftast fula skuggor. I vanliga fall kan man (med extern blixt) studsa blixten i tak, använda diffusor etc. Men i det här fallet finns det ju ingenting att reflektera ljuset i. Allt ljus som inte går rakt på motivet blir bara "förlorat".

Reflexskärmar skulle väl hjälpa, men det kanske inte var läge för så mycket utrustning?

Jag kan inte din blixt, men antar att den anpassar sig efter kamerainställningarna. Sätt kameran på M och vitbalans "blixt", så har du åtminstone kontroll över vad själva kameran gör. Om både kamera och blixt får ställa in sina autoinställningar helt på egen hand har du inte mycket kontroll över bilden. Då blir det svårt att få en hel bildserie med konsekvent bildresultat.
 
Är det inte så att när man har blixten "rakt fram" så styr kameran hur stark blixten blir efter att den gjort ljusmätningen.

Om du då har en bouncer på så begränsar du ju ljusflödet från blixten men det vet ju inte kameran.

Jag skulle nog prova med att ha blixten 30 - 45 grader snett framåt med bouncer, då har jag fått ganska bra resultat.

// Johan
 
Johan Tungström skrev:
Är det inte så att när man har blixten "rakt fram" så styr kameran hur stark blixten blir efter att den gjort ljusmätningen.

Om du då har en bouncer på så begränsar du ju ljusflödet från blixten men det vet ju inte kameran.

Jag skulle nog prova med att ha blixten 30 - 45 grader snett framåt med bouncer, då har jag fått ganska bra resultat.

// Johan
Om jag förstår dig rätt så om jag vinklar blixten bestämmer inte kameran styrkan i blixten.
30-45 grader uppåt? Johan, det är bilder som din Michaela jag vill ta!
 
Det är i alla fall så jag tolkat det när jag försökt läsa på, och fått liknande resultat som du.

Inga garantier dock, och skulle jag ha fel är jag säker på att proffsen tillrättarvisar mig.

// Johan
 
Johan Tungström skrev:
Är det inte så att när man har blixten "rakt fram" så styr kameran hur stark blixten blir efter att den gjort ljusmätningen.

Om du då har en bouncer på så begränsar du ju ljusflödet från blixten men det vet ju inte kameran.

Nej, med e-TTL mäts ljuset under exponeringen

Jag skulle nog prova med att ha blixten 30 - 45 grader snett framåt med bouncer, då har jag fått ganska bra resultat.

// Johan

Att slå ljuset åt sidan innebär enbart att det inte gör någon nytta. I normala fall finns det tak och väggar som reflekterar, men det verkar ju inte vara så i den här situationen.

(Nu lät jag tvärsäker. Det bör man inte vara. Har du testat din metod i stor gympasal / utomhus?)
 
BengtJohnsson skrev:
Nej, med e-TTL mäts ljuset under exponeringen



Att slå ljuset åt sidan innebär enbart att det inte gör någon nytta. I normala fall finns det tak och väggar som reflekterar, men det verkar ju inte vara så i den här situationen.

(Nu lät jag tvärsäker. Det bör man inte vara. Har du testat din metod i stor gympasal / utomhus?)

Borde det inte bli för ljust när man skickar blixten rätt i ansiktet i sället för mörkt?
 
BengtJohnsson skrev:

(Nu lät jag tvärsäker. Det bör man inte vara. Har du testat din metod i stor gympasal / utomhus?)

Det har jag ju förstås inte, men med bouncer på får man väl spridning på ljuset.

Och jag menade inte att slå ljuset snett åt sidan utan enbart 33 - 45 grader snett uppåt, kanske blev lite otydlgt.

Men det varr bara en teori jag hadde.

// Johan
 
Johan Tungström skrev:
Det har jag ju förstås inte, men med bouncer på får man väl spridning på ljuset.

Och jag menade inte att slå ljuset snett åt sidan utan enbart 33 - 45 grader snett uppåt, kanske blev lite otydlgt.

Men det varr bara en teori jag hadde.

// Johan

Kanske ta av bouncen och vinkla?
 
Johan Tungström skrev:
Det har jag ju förstås inte, men med bouncer på får man väl spridning på ljuset.

Och jag menade inte att slå ljuset snett åt sidan utan enbart 33 - 45 grader snett uppåt, kanske blev lite otydlgt.

Men det varr bara en teori jag hadde.

// Johan

OK. Men att sprida ljuset gör ingen nytta om det försvinner ur bild. Det är ju ljuset på själva motivet man vill ha bra, och en bouncer (=studsare!) ser bara till att det ljus som når motivet kommer från flera riktningar. I ett gigantiskt tomrum, typ yttre världsrymden eller gympasal, finns det inga reflekterande ytor. Enda sättet att få ljus på motivet är att direktbelysa med en ljuskälla. Skissa lite på ljusgången, så ser du att en bouncer i det här fallet bara sprider ljuset i onödan.

Öppen för mothugg...

Edit: Av ditt förra inlägg ser jag att du var med på det. Direktljuset med bouncer är dock lika illa som utan bouncer, eftersom lysande yta är lika stor i båda fallen.
 
BengtJohnsson skrev:
OK. Men att sprida ljuset gör ingen nytta om det försvinner ur bild. Det är ju ljuset på själva motivet man vill ha bra, och en bouncer (=studsare!) ser bara till att det ljus som når motivet kommer från flera riktningar. I ett gigantiskt tomrum, typ yttre världsrymden eller gympasal, finns det inga reflekterande ytor. Enda sättet att få ljus på motivet är att direktbelysa med en ljuskälla. Skissa lite på ljusgången, så ser du att en bouncer i det här fallet bara sprider ljuset i onödan.

Öppen för mothugg...

Köra utan bouncer rakt i ansiktet? Borde väl bli ljusare.För ljust.Är det bakgrunden som förstör allt?
Gunnar
 
Använd FE-lås

Jag brukar i situationer som denna använda FE-lås (se manualen). Rikta mätpunkten mot motivet och lås exponeringen. Blixten skapar då en förblixt för att mäta motivet. Sedan kan du eventuellt rikta om kameran. Det brukar inte bli några problem ens om det är ett fönster eller spegel rakt bakom eller vid sidan om motivet.
 
Re: Använd FE-lås

balan skrev:
Jag brukar i situationer som denna använda FE-lås (se manualen). Rikta mätpunkten mot motivet och lås exponeringen. Blixten skapar då en förblixt för att mäta motivet. Sedan kan du eventuellt rikta om kameran. Det brukar inte bli några problem ens om det är ett fönster eller spegel rakt bakom eller vid sidan om motivet.

Med eller utan bouncher, vinklad blixt?
 
Förmodligen har ETTL-mätningen blivit lurad av bakgrunden i detta fall. Fokuserade du och komponerade om när du tog denna bild?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.