ANNONS
Annons

Porträtt av bebis; 50 vs 85 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

emilliden

Aktiv medlem
Hej, Vill börja med att säga att jag har gjort en snabbsökning genom forumet men då jag har superbråttom så hinner jag tyvärr inte läsa allt så jag ber om ursäkt om svaret står att finna någonstans redan....

Nu till frågan:
Min första son föddes i lördags och nu är det såklart skyndsamt att komma igång med fotandet! Måste därför komplettera med ett nytt objektiv ;)
Bör jag satsa på ett 85/1,8 eller ett 50/1,8?

Kom igen med pro and cons.
Tacksam för input.

Mvh Emil
 
Enligt din "kameraväska" har du redan ett kalasobjektiv som räcker långt till porträtt och ger kort skärpedjup, ditt 80-200a. Iofs är både 50an och 85an supertrevliga men jag skulle nog rekomendera 50an.
 
Ojoj här var det snabba svar! Trevligt!
Jo jag vet att mitt 80-200 tar kanonbra porträt men tanken var att ha ett ännu ljusstarkare objektiv och då främst för inomhusbruk. Tycker telet är ngt stort och osmidigt inomhus...
 
Varför inte ett makro, finss många bra mellan 70-90mm/2,8, som komplement till de objektiv du redan har? Som nybliven förälder vill man gärna ta riktigt tighta närbilder på händer och fötter etc.
 
Bra tanke. Har inte slagit mig tidigare men tycker mycket om närbilder på det vis du beskriver så varför inte. Puh, det här blir ett större projekt än väntat ;)

Ngt tips på prisvärt, bra macro kanske som jag kan titta närmre på?
 
Såg att du skrev 50/1,8 annars skulle jag rekommenderas Nikons 50/1,4 som är ett riktigt bra objektiv, ljusstarkt och perfekt för porträtt på en D80. En 85:a på en D80 blir lite i det lägsta laget för porträtt tycker i alla fall jag, dessutom är det inte lika användbart vid allmänfotografering.
-affe
 
Hej Alf,
Jo jag har allt tittat på 1.4 med men det är ju faktiskt en del slantar däremellan. Har fått väldigt olika svar på om skillnaden är värd pengarna eller ej. Får helt enkelt ge mig ut på stan och se vad någon säljare vill sälja till mig ;)
 
AF85/1.8D är mitt favoritobjketiv för porträtt (med D300). När du jämför med 50:an, tänk dock på att du ju måste ha ungefär ett stegs kortare slutartider för att handhålla 85:an så är lågt ljus det primära kanske 50/1.8 eller ännu hellre 50/1.4 är rätt objektiv för dig.
 
Jag skulle välja 50 mm till att börja med, då får du med mer av barnet vid bad och dylikt, men kan fortfarande gå nära för intimare utsnitt. Det tar några månader innan du får ögonkontakt (ofta), till dess har du hunnit köpa 85 mm, när 85 mm kommer till sin rätta mer. Du kan inte backa med 85 mm för att få med mer av barnet, ex vis vid bad. Ljusmässigt så är det lika bra (i praktiken) med f/1.8
 
Calliii skrev:
En brännvid någonstans mellan 80 och 100 är det bästa för porträtt :)

Skriver man så får man ju faktiskt också förklara att man menar den bildvinkel dessa brännvidder åstadkommer på en 35mm-kamera, nu när de-facto standarden bland fotografer är aps-c formatet.

Tyvärr har Nikon ingen riktigt klockren porträttglugg i det intervallet för oss med cropsensorer. 50mm ger bra bildvinkel men de har förskräckligt ful oskärpa.

60mm Macrot likaså (det nya kanske är bättre). 85:eek:rna är lite i längsta laget. 45 2.8P är manuell och omöjlig att få tag på men verkar annars trevlig.

Jag skulle nog ändå valt 50mm, enklare brännvidd att jobba med (särskilt inne!) och den kostar en tredjedel av 85'an. Om du märker att du vill ha mer tele så kan du alltid komplettera med en 85a och sälja 50'an - brukar inte vara några problem att få tillbaks nästan hela nypriset.
 
Jag rekommmenderar 50 mm (75mm). Det är utmärkt för barnbilder inomhus. 85 blir för mycket med digitalkamera om du bor i en bostad med normalstora rum. Det blir också svårt med slutartider inomhus med en så lång brännvidd, antar att du tänker använda naturligt ljus.
 
Macro för riktigt små

Hej,
Grattis till barnet!
En sak som alltid slog mig när jag såg mina barn när de var nyfödda, har fyra stycken, är att de alla var så förtvivlat små.
Jag fann att den första tiden var mitt macro väldigt bra. Jag har en 60/2,8.
Det finns en massa roliga små saker att fotografer. Pyttesmå händer, pyttesmå fötter, ja ni kan tänka själva.
Jag tror att du kan få mycket nytta av ett makroobjektiv. Sedan när krypstadiet inträtt kan man behöva lite snabbare objektiv.
/johan
 
Jag saknar att det inte finns en VR variant av 50mm/f1.4

Det skulle verkligen ha varit optimalt för innomhusfotografering.
 
Flera olika förslag (inte helt oväntat), troligen är 50 mm och/eller 60 mm macro bra att inhandla snarast, första badet av barnet borde väl vara snart :)

I alla fall, du kommer inte att ångra dig vad du än köper bara objektivet är ljusstarkt, de bilderna blir ju unika och tillfället kommer inte igen.
 
TACK för svar!

Ojoj vilket gensvar. Tackar ödmjukast också för gratulationer... Ja livet har tagit en ny vändning och fotograferande därmed.

Verkar som om jag kommer koncentrera mitt sökande efter en 50 och en 60 macro. Får väl se vad jag hittar först. Helst skulle jag såklart komma över ett bättre beggat men verkar inte helt lätt.
Kanske ngn i Sthlmstrakten som vill kränga sitt?!?

Återigen tack! Återkommer med bildresultat vad det lider ;)

Och GRATTIS Lasse till sonen!
 
Jag tror också på 50 till 60 mm. Själv har jag 50/1.4 och är mycket nöjd.

Med en längre brännvidd måste man backa ytterligare och då blir det svårare att få kontakt med barnet. En nyfödd har rätt så dålig syn så man måste nog hålla sig nära för att väcka intresse.
 
85mm då den med stor sannolikhet ger snyggare bokeh än 50mm 1.8

Annars finns ju både Tamron SP90 och Tokina 100mm 2.8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.