Annons

Porträtt av bebis; 50 vs 85 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
LasseL skrev:
Varför ger 85 mm bättre bokeh än 50 mm?

Jag har inte läst något negativt om 85ans bokeh, 50mm 1.8 har jag däremot både läst en del om och dels själv använt, och kan intyga att bokehn kunde va bättre. Kanske har 50mm 1.4 fin bokeh?
 
emilliden skrev:
Bör jag satsa på ett 85/1,8 eller ett 50/1,8?
Eftersom jag gissar att du tänker använda objektivet på ett digitalt hus med cropfaktor runt 1,5 tycker jag spontant att 85 mm låter lite väl långt för att ta bilder på ett rörligt barn inomhus. Jag förmodar att du inte i första hand är ute efter vattenkammade headshots?

50 mm eller möjligen ännu kortare skulle jag nog välja.
 
Hej
Grattis till sonen.

Jag skaffade faktiskt både ett 85 mm och 50 mm när mina barn var små.
Och även om jag tycker 85 mm är ett riktig trevligt objektiv att fotografera med, har den sina begränsningar, speciellt inomhus, närgränsen är på nästan en meter. Så då är 50 mm bättre.

Men det finns många tillfällen då man önskat att ha ett makro istället, speciellt när det handlar om fotografera nyfödda barn. Så ett 60 mm's makro är nog inte fel.

/ Rhobban
 
Har både Nikon 60mm makro AF och Nikon 50mm f1.4.
Båda har otroligt fin bokeh och tar riktigt skarpa fina bilder.

Jag är en riktig pixel peepare, så med det i tanken begrunda följande:

* 60mm är skarp redan på största bländaren f2.8.

* 50mm f1.4 är inte så skarp vid f1.4 (kan dock användas i nöd) men är helt OK skarp vid f1.8 och är riktigt skarp vid >= f2.0.

* Nikon 50mm f1.8 är däremot inte riktigt skarp förrän vid mkt större bländare.

50mm f1.4 (liksom f1.8) har inte så imponerande närgräns.

Vill du fota riktigt nära så kör på 60mm makro. Mkt prat om det nya 60mm AF-S, men utan tvekan så är det "gamla" AF ett riktigt bra objektiv. Snabb och tyst i fokuseringen (förutom när den skall mellan ändlägena, men hur ofta är det...), väldigt skarpt och med mkt fin bokeh. Vill du förstora ännu mer, eller få längre avstånd till motivet, så går det bra att sätta på en 1.4 TC. AF blir lite sämre dock.


/Peter
 
Re: Re: Porträtt av bebis; 50 vs 85 mm?

ErlandH skrev:
Eftersom jag gissar att du tänker använda objektivet på ett digitalt hus med cropfaktor runt 1,5 tycker jag spontant att 85 mm låter lite väl långt för att ta bilder på ett rörligt barn inomhus. Jag förmodar att du inte i första hand är ute efter vattenkammade headshots?

50 mm eller möjligen ännu kortare skulle jag nog välja.
Håller med om detta! 85 mm x 1,5 blir alldeles för lång brännvidd inomhus. Du får svårt att få nödvändiga slutartider, iso kommer ofta klättra högt högt, du får ofta svårt att få med det du vill i bild och du får sannolikt problem med det ultrakorta skärpedjupet. Detta sagt om du bor i bostadsrum med normalt ljus och normala utrymmesmått. Jätterum med flödande ljus ger såklart mindre begränsningar.
 
Peter Segerdahl skrev:
Vill du fota riktigt nära så kör på 60mm makro. Mkt prat om det nya 60mm AF-S, men utan tvekan så är det "gamla" AF ett riktigt bra objektiv. Snabb och tyst i fokuseringen (förutom när den skall mellan ändlägena, men hur ofta är det...), väldigt skarpt och med mkt fin bokeh.

/Peter

Jag förstår inte hur du kan tycka att bokehn från (gamla) AF60 micro är mycket bra. Den ger skarpa konturer i bakgrunden och jag använder själv inte den för porträtt av just den anledningen. AF85/1.8 har i mitt tycke mycket bättre bokeh. Kolla denna bild med AF60/2.8 för ett exempel på i mitt tycke mindre snygg bokeh:

http://www.physto.se/~edsjo/img-posts/JEAC4748.jpg

Den nya AF-S 60 micron lär ha snyggare bokeh dock.

Joakim
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.