Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfoliofråga

Produkter
(logga in för att koppla)

oggy

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och gräver bland mina pappersbilder för att hitta något vettigt att stoppa i min nyinköpta portfoliopärm.
Jag vill gärna ha tips från er som har portfolio hur ni har byggt upp den. Dvs. om ni blandar bilderna eller om de bör komma i någon speciell ordning och hur många bilder man bör välja för att det inte ska bli för många osv.

Oscar

Försök att hitta någon form av flöde/berättelse i din serie som du skall ha i portfolion.

Berättelsen behöver inte vara i form av bilder som hänger ihop med det avbildade.

Bilder som är tagna ur en viss vinkel kan kanske hänga ihop.

Bilder som innehåller en viss typ av färg kan hänga ihop.

Bilder som berättar någonting dokumentärt SKALL hänga ihop.

Jag undviker själv att blanda svartvita bilder och färgbilder på samma uppslag. I samma portfolio men under olika avdelningar är ok.

Bilder som kontrasterar varandra kan fungera på samma uppslag, t ex en bild med mycket vit bakgrund gentemot en bild med mycket svart bakgrund. En bild med en "tight" komposition gentemot en bild med en lösare komposition.

När man skapar en portfolio bör man hela tiden skifta mellan helhet och del. I vissa lägen tittar man på hur två bilder hänger ihop i förhållande till varandra. Sedan skiftar man för att se hur dessa två bilder hänger ihop i förhållande till hela portfolion. Denna perspektivskiftning är, vad jag tycker, det svåraste när man bygger upp en portfolio.

Man kan även tänka på portfolion som en film. Börja med "lugna" bilder i, bygg upp ett tempo in mot mitten för att sedan avsluta i en hejdundrandes final!

Var beredd på att ta bort dina egna favoriter om dom inte funkar i portfolion. Fundera på portfolion utifrån känslomässiga termer - Vilken känsla vill du skapa med portfolion?

Ha olika portfolios för olika potentiella kunder. En redaktör är oftast inte intressarad av dina bröllopsbilder och det blivande brudparet är inte intresserad av dina produktbilder. En portfolio som visar för mycket olika bilder känns väldigt spretig.

Tänk på följande ord: First impressions last and presentation is everything!

Tänkte bara skriva att när jag bläddrar i en portfolio gillar jag när samtliga bilder är åt samma visningshåll. Alltså, om man blandar stående och liggande bilder bör de liggande placeras på så vis att man inte måste vrida portfolion. Enligt mig flyter det på bättre om man istället använder sig av mindre kopior av de liggande bilderna. Hoppas du förtår vad jag menar...

Mvh,
Marcus

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto