Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio fråga -ännu en!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag kommer med ännu en fråga om hur man sätter ihop en portfolio. Efter vad jag kan se är jag den enda som verkar fråga sig detta, det kanske är självklart för andra men jag tycker det är svårt..
Jag fotograferar i reportageform där bilderna hör ihop i bilserier. Jag tycker det är svårt att kapa ner dessa till en portfolio där bara ett 10-tal bilder bör synas. Visst har jag singelbilder som jag tycker funkar, men en portfolio med singelbilder har jag svårt att presentera mig med när det inte är det jag främst sysslar/t med.

Borde jag satsa på ett arbete och presentera det? Eller ska jag välja två eller tre arbeten och visa upp dem i minimiform, typ ett smakprova av varje? Verkar inte det lite splittrat?

hur tänker ni?

Hej,

Jag har inte jättemycket erfarenhet av portfolios annat än att ha satt ihop en egen, men skriver ändå vad jag tänker. :) Andra får gärna fylla på.

Första tanken: en portfolio måste väl inte innehålla 10 bilder? Jag har sett en produktfotografs portfolio och den var jättetjock. Han hade iofs varit yrkesverksam länge så det handlade ändå inte om att tumma på kvalitén.

Jag skulle nog tänka på vilka serier jag vill visa upp. Den som bläddrar i portfolion ser ju bara de bilderna. Så man vill ju få med det bästa. Inte fylla ut den med halvdana bilder men heller inte missa att ta med viktiga bilder som gör att portfolion håller ihop, för att man vill hålla sig till ett visst antal. Kanske behöver man ha med åtminstone 4-5 bilder från varje reportage för att de ska säga något? Och kanske vill man visa upp fler än ett projekt? Däremot kanske man itne behöver ha med precis hela reportaget utan kan ha de viktigaste i portfolion & sen ha resten vid sidan av.

Så tänker jag - vet inte hur andra tänker.

Kan ju tillägga att min egen portfolio inte innehöll några reportagebilder, dock innehöll den serier, och då valde jag ut 4st som jag skiljde åt med lite luft och en intro-text.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar