Annons

Portabla studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Med ditt resonemang så är alla batteriaggregat dyra i förhållande till vad man får. Sedan har du ju ett horn i sidan till märkesblixtarna (men det är en annan femma) och det är ju bra att det finns dem som lyfter fram alternativ också.

Men klart är att om man ska köpa en batteriblixt så bör man veta att den ska användas mycket.

Nåja, fördelen med ett batteriaggregat är att du har lite större vädertålighet på själva strömklumpen, får ut mer effekt ur skallen och att du slipper kånka ett separat batteri. Vissa av batteriblixtarna har också korta brinntider vilket kan ge lite kreativa möjligheter.

En Ranger räcker till 150 blixtar på max effekt (1100 w/s). Åtskilligt fler på lägre effekt.

En Ranger Speed räcker till drygt 250 blixtar på max effekt och åtskilligt fler (5000 st??) på lägsta effekt.


Jag använder regelbundet en UPS av denna typen vid mina utomhusfotningar med studioblixtar. Det fungerar utmärkt om man har blixtar som tål det (analoga och inte digitala inställningar)och ett aggregat av modell kraftigare. Du behöver ca 1000-1500VA och batterier med kapacitet på 2 x 12 Ah för att få ut ca 3-400 blixtar. Det hänger klart samman med vilken styrka du har på dina blixtar. En alternativ lösning är ett aggregat från www.innovatronix.com det fungerar på precis samma sätt. Elinchrom Ranger eller Quadra är väldigt dyra i förhållande till vad du får. Det finns bara med assymetrisk inställning på ljuset och väldigt korta originalkablage. Batteritiden räcker för 150 blixtar. Nja, Får du bra betalt för dina bilder så köp Elinchrome om du fotar på amatör/hobbybasis så gå på mer kostnadseffektiva lösningar!
 
Med ditt resonemang så är alla batteriaggregat dyra i förhållande till vad man får. Sedan har du ju ett horn i sidan till märkesblixtarna (men det är en annan femma) och det är ju bra att det finns dem som lyfter fram alternativ också.

Men klart är att om man ska köpa en batteriblixt så bör man veta att den ska användas mycket.

Nåja, fördelen med ett batteriaggregat är att du har lite större vädertålighet på själva strömklumpen, får ut mer effekt ur skallen och att du slipper kånka ett separat batteri. Vissa av batteriblixtarna har också korta brinntider vilket kan ge lite kreativa möjligheter.

En Ranger räcker till 150 blixtar på max effekt (1100 w/s). Åtskilligt fler på lägre effekt.

En Ranger Speed räcker till drygt 250 blixtar på max effekt och åtskilligt fler (5000 st??) på lägsta effekt.


Jag gav bara konkreta verklighetsbaserade exempel.

Elinchroms batterier är inga superbatterier som slår andra med hästlängder. Dom ger hellre inte sken av det i sin reklam. Vad som dock framhävs är att ca 150 blixtar skulle vara speciellt mycket. Ok, det var det ju på den tiden man fotade med film. Jag kan väl hålla med om att Elinchrome är smidiga grejor att asa på men det kostar å andra sidan skjortan och ger en massa begränsningar. Jag får ut ca 3-400 blixtar med mina 2 x 1000Ws aggregat men jag kör dem sällan på full effekt. Som jag sa innan så, om man tjänar rejält med pengar på sina bilder så är det ju bara att slå till och handla. För hobbyfolk och amatörer så finns det vettigare saker att lägga pengarna på.
 
Skulle det fungera att göra portabla (ut ur studion) studioblixtar av tex Elinchrom D-lite med hjälp av ett bilbatteri och en spänningsomvandlare/växelriktare från exempelvis Clas-Ohlson typ: http://clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251608&_path=251882;251433;251435;251608.

Jag har inte skaffat studioblixtar ännu, men jag har sparat en gammal UPS (Uninterruptable Power Supply) som bara behöver nya batterier som jag tänkt använda för ändamålet. Eftersom dessa funkar fint att driva datorer med, antar jag att det även funkar för blixtar, dock med betydligt längre drifttid. Jag har som sagt var inte testat, men borde funka fint om du kan få tag på en gammal UPS, billigar blyackar finns ju på Biltema.
 
om man inte har nåt emot oljudet så kan man ju alltid köpa en generator för nån tusenlapp och lite bensin.

Såg inte om någon annan hade bemött detta.

I princip ja. Problemet ligger i att många billiga elverk inte ger sinusvåg, utan fyrkantsvåg eller åtminståne någonting mellan sinusvåg och fyrkantsvåg. Problemet, vidare, ligger i att RMS för en fyrkantsvåg för icke-resistiva belastningar är betydligt högre än för en sinusvåg. En blixt som matas med fyrkantsvåg kommer altså att dra betydligt mer ström, än en blixt som matas med sinusvåg. Det i sin tur kan medföra att blixten tar skada/går sönder.

Huruvida så är fallet beror helt och hållet på hur blixten är konstruerad. Men många tillverkare varnar för att deras blixtar INTE håller att matas från ett elverk. Däremot så kan man koppla in en UPS mellan elverket och generatorn. Då har man en utjämnande komponent, och om dessutom UPS'en lämnar sinusvåg så har man fixat den biten också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.